۰ نفر

ذائقه مدرن و افزایش مصرف ورق روغنی

۷ خرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۲۴
کد خبر: 639127
ذائقه مدرن و افزایش مصرف ورق روغنی

فولاد که در زبان بین الملل با نام Steel عنوان میشود یکی از مهمترین آلیاژ های آهن می باشد که انواع مختلف آن از ۰.۰۰۲ % الی ۲.۱ درصد از آن را کربن تشکیل داده است که کم و زیاد شدن مقدار کربن در ترکیبات باعث ایجاد نرمی و سختی میشود.

افزایش مصرف ورق روغنی

اختراعات بشر در ابتدا برای سهولت در زندگی بود ولی در قرن حاظر تغییر ذائقه انسانها باعث تحول در صنعت تولید ورق روغنی گردیده است.

صنعت آهن و فولاد همیشه با پیشرفت علم همسو بوده است و ورق روغنی که خود در دسته بندی محصولات فولادی تبدیل پذیر قرار دارد روز به روز نیاز بیشتری به تنوع در خاصیت های فیزیکی آن احساس نیاز میشود.

دنیای مدرن همیشه به دنبال حذف محدویتها بوده که در صنعت و تولید ورق سرد نیز این اصل رعایت شده و برای ساخت محصولات با کیفیت تر و کاربردی تر در تلاش و ازمون خطا هستند. ساخت خودروی های تسلا که میتوان نسل جدیدی خودروهای دنیا باشد شاهد این مطلب است.

ورق روغنی برای ادامه این بلند پروازی ها میتواند بسیار راه بردی بنظر برسد زیرا خاصیت شکل پذیری و ظاهر زیبا و مقاومت بالا این ورق فولادی در کنار ضخامت پایین و وزن سبک یکی از ویژگی های مهم ورق سرد بشمار میرود لازم بذکر میباشد که قیمت پایین تر ورق روغنی نصبت به ورق آلمینیوم یا استنلس استیل این محصول را محبوب تر با زندگی روزمره قرار داده است.

با گذشت زمان نیاز به فولاد در همه ی صنایع افزایش یافته است که جهت استفاده از محصولات فولادی نیازمند ویژگی های خاص و متنوع می باشد. مهندسان فولادی با تغییر در ترکیب عناصر, انواع مختلفی از ورق فولادی را تولید میکنند که هرکدام از این ورق ها دارای قابلیت و ویژگی محنصر به فردی می باشند.

ورق های فولادی از حیث روش تولید به دو دسته تقسیم میشوند, روش نورد سرد و روش نورد گرم که در مراحل تولید با هم تفاوت دارند و ورق های تولیدی هر روش متمایز  از روش دیگر می باشند.

ورق روغنی در دسته ی روش تولیدی نورد سرد قرار میگیرد که تولید آن در دمای اتاق انجام میشود به این صورت که فولاد از بین دستگاهی که دارای 6 غلتک است عبور میکند, 2 غلتک وظیفه ی کاهش ضخامت و 4 غلتک دیگر وظیفه ی جلوگیری از خم شدن و نگهدارنده دارند که به اصطلاح به آن ها پشتیبان گفته میشود.

انواع ورق فولادی :

تقسیم بندی ورق روغنی

1-ST12

مشخصات ورق روغنی ST12

ورق روغنی معمولی ST12 , معادل DC01

2-ST13

مشخصات ورق روغنی نیمه کشش ST13 , معادل DC03

3

3-ST14

مشخصات ورق روغنی فوق کشش ST14 که این محصول معادل DC04 می باشد

4

4-ST15

مشخصات ورق روغنی ST15 معادل DC05

5

5- 1ST16

ورق روغنی ST16 معادل DC06

6

7

6- ST37

این فولاد در بازار فولاد فنری نام گذاری شده است که در ترکیبات آن کربن زیادی وجود که به جوش پذیری آن کمک کرده است. کاربرد این نوع  ورق اغلب در ساخت پروفیل های ساختمانی و صنعت ساخت و ساز  می باشد. استحکام تسلیم فولاد st37 معادل 235MPa و استحکام کششی آن معادل 360-510MPa می باشد که این نرخ جهت تولید مقاطع فولادی بسیار مناسب می باشد.

مقاطع فولادی ساخته شده از این ورق عبارتند از : تیرآهن , میلگرد , ورق, پروفیل , ناودانی, نبشی.

این ورق از ترکیب منگنز , سیلیسم و کربن تولید شده است که کربن آن بین 0.8 الی 0.9 درصد می باشد در کنار این ویژگی ها,  مقدار تنش تسلیم نیز در فولاد st37 برابر 3700 کیلوگرم بر سانتی متر مربع می باشد.

7-ورق SSCS

این نوع از ورق روغنی تنها در فولاد غرب تولید میشود و دارای کربن 2.1 % می باشد که باعث شکنندگی بیشتر این محصول می شود.

8-ورق QSTE

نام دیگر این ورق ضدسایش می باشد و بیشترین کاربرد را در صنعت خودروسازی دارد.

پس از بررسی انواع ورق روغنی, انواع عرضه آن مطرح میشود که به سه صورت کویل , کلاف نواربری شده و شیت انجام میشود.

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.