۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بررسی چرایی افزایش قیمت دلار/ راهکار حذف دلالان چیست؟

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۷:۲۱
کد خبر: 439781
بررسی چرایی افزایش قیمت دلار/ راهکار حذف دلالان چیست؟

رشد چشمگیر قیمت دلار طی دو هفته گذشته باعث شده تا دلالان دوباره در این بازار قدعلم کنند و با اعلام نرخ‌های جدید بازار پرتلاطمی راه بیندازند، در این بین مردم نیز با مشاهده افزایش نرخ ارز در تلاشند تا سرمایه‌های ریالی خود را به دلار تبدیل کنند که همین هجوم تقاضا منجر به افزایش سرعت رشد قیمت‌ها شده است.

اقتصاد آنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ دلار که معاملات سال گذشته را با نرخ ۱۵۷۵۰تومان به پایان رسانده بود، با شروع کار بازار ارز در سال۹۹ به نیمه کانال ۱۶هزار تومان صعود کرد تا پایان فروردین ماه مجددا به ۱۵۶۰۰تومان کاهش یافت؛ تا اواسط اردیبهشت ماه نیز نوسان قیمت دلار بین ۱۵۵۰۰ تا ۱۶۰۰۰تومان بود اما در نیمه دوم این ماه قیمت‌های جدیدی را ثبت کرد.

بررسى‌ روند قیمت دلار نشان می‌دهد که این ارز طی دو ماه ابتدایی امسال حدود ۱۰درصد نوسان داشته و نرخ آن بین ۱۵۵۰۰ تا ۱۷۰۰۰تومان متغیر بوده است، اما شیب صعودی این ارز پرطرفدار از نیمه اردیبهشت ماه بیشتر شده به طوریکه در این مدت قیمت دلار بیش از هزار تومان افزایش یافته است.

گالری دلار

ثبت بالاترین قیمت دلار طی یکسال و نیم گذشته

به این ترتیب قیمت دلار در صرافی بانکی از نیمه اردیبهشت ماه تا کنون از ۱۶هزار تومان به ۱۷۱۰۰تومان و در بازار آزاد به حدود ۱۷۳۰۰تومان هم صعود کرده و به بالاترین نرخ یک سال و نیم گذشته رسیده است؛ در این رابطه فعالان بازار ارز معتقدند عوامل مختلفی از جمله عدم تعادل بین عرضه و تقاضا منجر به رشد قیمت دلار شده است.

عرضه ارز پاسخگوی نیاز بازار نیست

در همین راستا یکی از فعالان بازار ارز که نخواست نامش ذکر شود در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادآنلاین اظهار کرد: یکی از دلایل مهم افزایش نرخ ارز بسته بودن مرز‌ها در پی شیوع ویروس کرونا است چراکه در این مدت با توقف صادرات، ارز وارد کشور نشده که بتواند تقاضای بازار را تامین کند.

به گفته او،  نرخ ارز به صورت طبیعی سالانه بین ۱۵ تا ۲۰درصد افزایش می‌یابد و از آنجا که بازار ارز تقریبا از دو هفته پیش به صورت کاملا رسمی آغاز به کار کرده افزایش قیمت دلار منطقی بوده است.

کاهش قیمت نفت، دلار را گران کرد

این فعال بازار ارز در اد‌امه با تشریح عوامل موثر بر جهش نرخ ارز بیان کرد: در این مدت پارامتر‌های متعددی به غیر از کرونا منجر به تحریک نرخ ارز شده که یکی از این عوامل، افت قیمت پتروشیمی‌ها و بهای نفت است، در این شرایط دولت سعی می‌کند با افزایش قیمت دلار کسری ارز را جبران کند.

او ادامه داد: بنابراین توقف صادرات و افت بهای نفت، باعث کاهش عرضه در سامانه نیما شده و از آنجا که تقاضا برای خرید ارز بالا است، عدم تناسب بین عرضه و تقاضا بر قیمت دلار اثرگذار بوده است.

سود بالای خرید دلار از صرافی و فروش در بازار آزاد

وی همچنین خاطرنشان کرد: از طرفی زمانی که فاصله قیمت دلار در صرافی و بازار آزاد زیاد شود، عده‌ای برای کسب سود اقدام به خرید سهمیه ۲۰۰۰دلاری خود از صرافی و فروش آن در بازار آزاد می‌کنند؛ از این رو صرافی بانکی با افزایش نرخ دلار و کم کردن فاصله با قیمت دلار در بازار آزاد سعی دارد واسطه‌ها را از این بازار حذف کند.

وی درباره چشم‌انداز نرخ ارز در روز‌های آینده بیان کرد: از سال ۹۷ تا کنون قیمت همه کالاهای سرمایه‌ای از جمله مسکن و خودرو بیش از دو برابر افزایش یافته که بر این اساس رشد قیمت دلار به تناسب سایر بازار‌ها منطقی بوده است؛ اما لازم به ذکر است که با کاهش التهاب کرونا و بازگشایی مرز‌ها و شروع مسافرت‌ها، تقاضا برای دلار افزایش خواهد یافت که قیمت آن نیز به تناسب عرضه و تقاضا تعیین خواهد شد.

گالری دلار بازار ارز

مردم دوباره فریب افزایش قیمت دلار را نخورند

در همین راستا یکی  از صرافان بازار ارز فردوسی با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر متقاضیان برای خرید دلار مصرف‌کننده‌ واقعی نیستند، اظهار کرد: افزایش قیمت دلار در روز‌های گذشته بیش از آنکه متاثر از عوامل اقتصادی باشد، ناشی از جو روانی است.

او همچنین با اشاره به نوسان بالای نرخ ارز تاکید کرد: با رشد قیمت دلار، مجددا تقاضا برای خرید ارز و سرمایه‌گذاری در این بازار افزایش یافته که با توجه به ریسک بالای سرمایه‌گذاری در بازار ارز، توصیه ما به مردم این است که دوباره گول افزایش قیمت دلار را نخورند و سرمایه‌های خود را وارد این بازار نکنند.

این فعال بازار ارز در پایان گفت: مردم در سال۹۷ با سرمایه‌گذاری در این بازار به شدت زیان کردند، بنابراین برای ورود مجدد به این بازار باید بیشتر دقت کنند چراکه دلار به دلیل نوسان بالا و پرریسک بودن بازار امنی برای سرمایه‌گذاری نیست.