۰ نفر

بر اساس جدیدترین گزارش بانک جهانی؛

پیش بینی آینده بازار املاک تجاری/ بانکها تاب آوری تغییرات قیمت املاک تجاری را دارند؟

۲ مهر ۱۴۰۱، ۱۳:۵۷
کد خبر: 670182
پیش بینی آینده بازار املاک تجاری/ بانکها تاب آوری تغییرات قیمت املاک تجاری را دارند؟

پس از ضربه خوردن در آغاز همه‌گیری، بخش املاک تجاری که عمدتاً برای مقاصد سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود، رو به بهبودی بوده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، باتوجه به گزارش بانک جهانی، قیمت‌های املاک صنعتی و مسکونی از پایان سال ٢٠٢٠ در سطح جهانی افزایش یافته است، در حالی که بخش‌های خرده‌فروشی و اداری که بدترین تأثیر را داشته‌اند نشانه‌هایی از ثبات را نشان داده‌اند. 

با این حال، به نظر می‌رسد که این موضوع در حال فروکش شدن است، چرا که شرایط مالی جهانی در سال جاری سخت‌تر شده زیرا بانک‌های مرکزی به افزایش نرخ‌های بهره روی آورده‌اند. قیمت ملک در بخش های صنعتی و مسکونی به طور متوسط  در ماه های اخیر در سراسر مناطق کاهش یافته است. همچنین کاهش قیمت املاک خرده فروشی و اداری افزایش یافته است.

شرایط مالی سخت‌تر با گران‌تر کردن تامین مالی معاملات جدید یا تامین مالی مجدد وام‌های موجود برای سرمایه‌گذاران، تاثیر مستقیمی بر قیمت املاک تجاری دارد و در نتیجه سرمایه‌گذاری در این بخش را کاهش می‌دهد. آنها همچنین می توانند با کند کردن فعالیت اقتصادی، کاهش تقاضا برای املاک تجاری مانند مغازه‌ها، رستوران‌ها و ساختمان‌های صنعتی، تأثیر غیرمستقیم بر این بخش داشته باشند. 

نتیجه یک تحلیل نشان می‌دهد که شرایط مالی در واقع یک محرک مهم برای قیمت املاک تجاری است و به توضیح عملکرد متفاوت این بخش در سراسر مناطق در طول همه‌گیری کمک می‌کند. 

به طور کلی، اقتصادهایی که شرایط مالی آسان‌تری داشتند (یعنی نرخ بهره واقعی پایین‌تر و سایر شرایط بازار که تأمین مالی را آسان‌تر می‌کنند) کاهش کمتری در قیمت املاک تجاری در طول همه‌گیری و بهبود سریع‌تر داشتند. قیمت املاک تجاری نیز در کشورهایی که اقدامات مهار عمومی نسبتاً سختگیرانه‌تری را برای کنترل شیوع ویروس اجرا کرده‌اند، بسته‌های حمایت مالی بزرگتری را ارائه کرده‌اند و نرخ واکسیناسیون بالاتری دارند، بالاتر بوده است.

انقباض شدید در شرایط مالی می‌تواند بخش املاک و مستغلات تجاری را تحت فشار مجدد قرار دهد، به‌ویژه در مناطقی که چشم‌انداز رشد اقتصادی ضعیف است. 

تجزیه و تحلیل ما همچنین نشان می دهد که روندهای کاتالیزه شده توسط همه گیری، مانند کار از خانه و تجارت الکترونیک، بر قیمت املاک تجاری تأثیر می گذارد. برای مثال، افزایش دورکاری تمایل به کاهش تقاضا برای فضای اداری ایجاد می‌کند، در حالی که تجارت الکترونیک بر قیمت املاک خرده‌فروشی تأثیر منفی می‌گذارد زیرا مصرف‌کنندگان آنلاین خرید می‌کنند. از آنجایی که ابهام قابل‌توجهی سرعت و گستردگی این تغییرات ساختاری را احاطه کرده است، شرایط مالی سخت‌تر می‌تواند این اثرات را تشدید کرده و فشارهای نزولی قیمت در بخش‌های تحت‌تأثیر را بدتر کند.

اختلالات در بازار املاک تجاری به نوبه خود می تواند ثبات مالی را از طریق ارتباط این بخش با سیستم مالی و اقتصاد کلان تهدید کند؛ هوشیاری مستمر از سوی ناظران مالی برای کاهش چنین خطراتی ضروری است.

برای اطمینان از تاب‌آوری بخش بانکی، تست استرس کاهش شدید قیمت املاک تجاری باید انجام شود تا تصمیمات مربوط به کفایت ضربه‌گیرهای سرمایه برای قرار گرفتن در معرض املاک تجاری را مشخص کند. مفروضات ارزیابی املاک تجاری بانک‌ها نیز باید برای اطمینان از کافی بودن مفاد بازنگری شود. در مناطقی که مؤسسات مالی غیربانکی بازیگران مهمی در بازارهای تأمین مالی املاک تجاری هستند، تلاش‌ها باید بر گسترش دامنه سیاست احتیاطی کلان برای پوشش این مؤسسات در راستای کاهش ریسک‌های سیستمی متمرکز شود.