۰ نفر

۲۳۰ نفر در روزهای سرد خراسان رضوی قربانی گازگرفتگی شدند

۲۹ دی ۱۴۰۱، ۱۵:۳۷
کد خبر: 696117
۲۳۰ نفر در روزهای سرد خراسان رضوی قربانی گازگرفتگی شدند

رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۲۳۰ نفر طی یک هفته اخیر همزمان با شدت سردی و برودت هوا در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی دچار مسمومیت با گاز منوکسید کربن شدند.

به گزارش اقتصاد؛ دکتر علی یزدانی افزود: ۱۴۱ نفر از افراد دچار مسمومیت با گاز منواکسید کربن در مناطق زیر پوشش این دانشگاه توسط اورژانس ۱۱۵ به مراکز درمانی منتقل و ۷۸ مورد نیز به صورت سرپایی درمان شدند.

وی ادامه داد: همچنین حوادث گازگرفتگی طی یک هفته اخیر منجر به فوت ۱۱ نفر در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد شد که علت آن استفاده از وسایل گرمایشی غیر استاندارد مانند پیک نیک و بخاری فاقد دودکش است.

رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: با توجه به بارش برف و کاهش شدید دما در استان خراسان رضوی و عدم توجه بعضی از شهروندان به هشدارهای ایمنی میزان موارد مسمومیت و فوت ناشی از گازگرفتگی در استان طی این مدت افزایش چشمگیری یافته است.

وی افزود: نشانه‌های اولیه مسمومیت خفیف با گاز منوکسید کربن شامل سردرد خفیف، خستگی، استفراغ و تهوع است و پس از آن سرگیجه یکی دیگر از نشانه‌های هشدار دهنده است و باید این علائم را جدی گرفت.

یزدانی گفت: کودکان زیر پنج سال، افراد مسن بالای ۶۵ سال، مادران باردار در سه ماه اول و آخر، معلولین ذهنی و نابینایان از جمله افراد در معرض خطر مسمومیت هستند و فردی که دچار مسمومیت با گاز منو اکسید کربن شده اگر دچار اختلال هوشیاری یا خواب عمیق شده باید اقدامات اولیه درمانی و تماس با اورژانس انجام شود.

مرکز اورژانس پیش‌ بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ۱۶۰ پایگاه عملیاتی شامل ۹۸ پایگاه شهری، ۶۲ پایگاه جاده‌ای و یک پایگاه امداد هوایی، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس ۱۵ شهرستان استان خراسان رضوی را زیر پوشش دارد و به صورت شبانه‌روزی و رایگان در حال ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی به زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی است.