۰ نفر

ابهام جدید بازار سهام؛

صندوق توسعه ملی مستقیم سهام می خرد؟

۲۷ آبان ۱۴۰۱، ۱۱:۵۰
کد خبر: 682106
صندوق توسعه ملی مستقیم سهام می خرد؟

در حالی که رییس سازمان بورس از ورود مستقیم صندوق توسعه ملی به بازار سهام خبر داده بود، رییس صندوق تثبیت سرمایه این موضوع را تکذیب کرد و گفت که صندوق تنها به صورت غیرمستقیم در بورس حضور دارد که این موضوع سبب بروز ابهاماتی شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، دهم آبان ماه سال ۱۴۰۱ بود که مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خبر از ورود مستقیم صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه داد.

وی گفت که صندوق توسعه ملی برای اولین بار با کد معاملاتی خود، در بورس تهران سهام خریداری کرد. صندوق توسعه ملی که یک منبع بین‌النسلی به حساب می‌آید، دارایی ارزنده‌ای را در قیمت‌های بسیار نازلی اندوخته کرده و این اقدام برای کشور و شرایط فعلی بازار سهام مناسب است؛ امیدواریم این اقدام در آینده نیز تداوم پیدا کند.

این صحبت‌ها در حالی مطرح شد که پیمان حدادی رییس صندوق تثبیت بازار سرمایه روز چهارشنبه اعلام کرد که صندوق توسعه ملی به صورت غیر مستقیم و از طریق سپرده گذاری در صندوق تثبیت مشابه اتفاقی که در آبان ماه افتاده اقدام به خرید سهم می‌کند. بر این اساس این صندوق مستقیم آق ام به خرید سهم نمی‌کند.

گفتنی است، چندی پیش مصوبه‌ای از سوی هیأت امنای صندوق توسعه ملی به تصویب رسید اجازه سرمایه‌گذاری و مشارکت به این صندوق داده شده است. در اساسنامه صندوق توسعه ملی اجازه مشارکت در بخش خارج از کشور داده شده و هیأت امنای صندوق ۳ میلیارد یورو برای این حوزه اختصاص داده است.

پیگیری تشکیل نهاد مالی صندوق توسعه ملی در احکام برنامه هفتم/ غضنفری: ریسک فساد در صندوق پایین است

عیوضلو عضو هیئت مدیره صندوق توسعه ملی با اشاره به مصوبه اخیر هیئت امنای صندوق توسعه ملی گفته بود که این صندوق مجوز سرمایه‌گذاری مستقیم داخلی را نیز پیدا کرده است، گفته بود: در حوزه سرمایه‌گذاری داخلی نیز به مواردی در اسانامه صندوق اشاره شده اما در عین حال ضوابط دیگری نیز حاکم بر صندوق است.

لازم به ذکر است، پیگیری‌هایی برای شفاف شدن این موضوع از طریق صندوق توسعه ملی انجام شده که هنوز به نتیجه نرسیده است، در نتیجه مشخص نیست که در نهایت صندوق توسعه ملی به طور مستقیم وارد بازار سرمایه شده است یا خیر. اما با توجه به اظهاراتی که در گذشته مطرح بود، صندوق این مجوز را یافته بود تا به طور مستقیم اقدام به سرمایه‌گذاری کند با این وجود اینکه آیا صندوق در این مقطع وارد بازار سهام شده، مورد ابهام قرار گرفته است.