۰ نفر

تابستان تلخ تمام می شود؛

پیش بینی بورس فردا دوشنبه ۲۸ شهریور/ بازار سهام چشم انتظار معجزه

۲۷ شهریور ۱۴۰۱، ۱۶:۲۶
کد خبر: 668937
پیش بینی بورس فردا دوشنبه ۲۸ شهریور/ بازار سهام چشم انتظار معجزه

معاملات روز یکشنبه بورس همانند روزهای گذشته بود؛ افت بیش از ۱۱هزار واحدی شاخص کل همراه با افت شاخص هم وزن نشان از فشار عرضه در کلیت بازار داشت. تشدید خروج پول حقیقی و کاهش ارزش معاملات خرد به مرز ۲هزار میلیارد تومان هم نشان از عمق رکود حاکم بر بازار سهام دارد. در این شرایط آیا می توان پیش بینی کرد که شاخص کل و بورس به روند صعودی بازگردد؟

به گزارش اقتصادآنلاین؛ بورس تهران به تکرار افتاده است؛ مانند یک بیماری که هر روزش تکراری است و منتظر یک معجزه است. با این وجود فعلاً معجزه ای درکار نیست و تنها شوک های موقتی همانند دارویی باعث می شود که بازار سهام چند روزی بدون درد باشد اما با کاهش اثر آن شوک، بازار دوباره به روند نزولی خود ادامه می دهد. بورس اولین روز معاملاتی آخرین هفته تابستان هم نشانه ای از معجزه نداشت.

شاخص کل بورس در حالی معاملات روز یکشنبه را با افت بیش از ۱۱ هزار واحدی به پایان رساند که نگاهی به روند شاخص کل بورس در طول معاملات نشان می دهد که فشار فروش در کلیت بازار کاهش پیدا نکرد و در طول روز به سیر نزولی خود ادامه داد.

شاخص کل بورس

نگاهی به روند قیمتی نمادهای اثرگذار بازار هم نشان می دهد که قیمت آخرین معامله اغلب این نمادها پایین تر از قیمت پایانی بوده است؛ موضوعی که نشان می دهد که فشار عرضه در کل بازار ادامه داشته و بازار فردا حداقل در میانه اول با ادامه فشار فروش همراه خواهد بود.

شاخص هم وزن هم معاملات روز یکشنبه را با افت حدود ۳هزار  واحدی به پایان برد و تا سطح ۴۰۱ هزار واحد پایین آمد. شاخص هم وزن دو هفته ای می شود که همراه با شاخص کل بورس روند نزولی به خود گرفته است. به نظر می رسد که بسیاری از معامله گران که با توجه به شرایط بازار به نمادهای کوچک روی آورده بودند، حالا با کسب سود کوتاه مدت از بازار خارج شده اند و این باعث تشدید فشار عرضه در کلیت بازار شده است. همانگونه که گفته شده بود، معامله گری کوتاه مدتی، نتیجه محتوم یک بازار با سطح نااطمینانی بالا است و معامله گران با کسب سود حداقلی از بازار خارج می شوند. نگاهی به روند شاخص هم وزن هم نشان از فشار فروش در کل بازار بوده است؛ به گونه ای که در طول روز شاهد افت شاخص هم وزن با شیب ثابت بودیم.

شاخص هم وزن

فرار پول حقیقی

در بازار روز یکشنبه، خروج بیش از ۲۷۳ میلیارد تومان پول حقیقی ثبت شد که نسبت به روز چهارشنبه افزایش حدود ۳برابری را نشان می‌دهد. نگاهی به روند خروج پول حقیقی هم نشان می دهد که در کل ساعت معاملاتی روز یکشنبه شاهد خروج پول حقیقی بودیم.

پول حقیقی

ارزش معاملات خرد در محدوده هشدار

بارها گفته شده است که در صورتی ارزش معاملات خرد به سطح میانگین امسال یعنی محدوده چهار هزار میلیارد تومانی باز نگردد،‌ نمی توان انتظار برگشت بازار را داشت. در این شرایط نه تنها شاهد بهبود ارزش معاملات خرد در بازار سهام نیستیم که روز یکشنبه ارزش معاملات خرد به مرز ۲هزار میلیارد تومان تنزل پیدا کرد. موضوعی که نشان از عمق رکود بورس دارد.

ارزش معاملات خرد

پیش بینی بورس دوشنبه ۲۸ شهریور

در این شرایط به نظر می رسد که بورس فردا هم با فشار عرضه همراه باشد. همانگونه که در گزارش های گذشته نیز اشاره شده بود، هر چند افزایش قیمت دلار در میان مدت به نفع کامودیتی های بازار خواهد بود و انتظار افزایش شاخص کل می رود اما در کوتاه مدت به نظر می رسد،‌ شوک شکست احتمالی برجام و افزایش تحریم ها و همچنین شرایط بازارهای جهانی منجر به هیجان منفی و کاهش شاخص کل شود. با این وجود شاید نیمه ها دوم بازار با افزایش احتمالی تقاضا و حمایت همراه باشد؛ به ویژه آنکه شاخص کل عملاً به یک محدوده حمایت قوی نزدیک می شود. با این وجود به نظر نمی رسد که این افزایش تقاضا به معنای بازگشت بورس باشد و تنها می توان یک نوسان مثبت را به ویژه برای نمادهای بزرگ بازار به همراه داشته باشد.