۰ نفر

دلیل کاهشی بودن جریان بازار گواهی سکه چیست؟

۲۴ اسفند ۱۴۰۰، ۷:۲۸
کد خبر: 620586
دلیل کاهشی بودن جریان بازار گواهی سکه چیست؟

بازار گواهی سپرده کالایی در آخرین هفته کاری اسفند ۱۴۰۰ دستخوش سیگنال‌‌‌ های متعدد و متناقضی شد که جریان غالب در این بازار را با تغییرات زیادی روبه‌‌‌رو کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای اقتصاد ، در این شرایط، استمرار انتظارات منفی میان معامله‌‌‌‌‌‌گران بازار مالی تنها رویه ثابت بازار گواهی سپرده کالایی در ماه‌‌‌های پایانی سال ۱۴۰۰ بود که به‌خصوص در نمادهای گواهی سکه به‌وضوح بروز کرد.

چشم‌‌‌انتظار به نتیجه رسیدن مذاکرات احیای برجام باعث شده است تا معامله‌‌‌گران این بازار با انتظار کاهش نرخ ارز احتمال کاهش قیمت را مد نظر داشته باشند و حتی در زمان ایجاد جریان مثبت قیمتی در بازار نیز جانب احتیاط را رعایت کنند و معاملات این بازار در نرخی کمتر از ارزش بنیادی جریان داشته باشد.

در این شرایط و در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ اخباری درباره توقف مذاکرات احیای برجام منتشر شد که زمینه سبزپوشی بازار گواهی را در ساعات ابتدایی پس از انتشار فراهم کرد. اما حفظ این سبزپوشی بسته به نوع گواهی کالایی و سایر مولفه‌های اثرگذار بر بازار کالای مورد نظر متفاوت بود.

سیگنال‌‌‌های متناقض حاکم بر بازار مالی

رینگ گواهی سپرده کالایی در بازار مالی بورس‌کالای ایران با ترکیبی از سبزپوشی و قرمزپوشی همراه شده و جریان غالبی در این بازار به چشم نمی‌‌‌خورد.

با این حال، بهای اغلب گواهی‌‌‌های سکه و زعفران در نرخی بالاتر از بهای این گواهی‌‌‌ها در روزهای ابتدایی اسفندماه قرار دارد؛ بنابراین می‌‌‌توان اذعان کرد که این بازار سال 1400 را در شرایط نسبتا مطلوبی برای سرمایه‌‌‌گذاران به اتمام می‌‌‌رساند.

در حالی که اوج‌‌‌گیری بهای طلا در بازارهای جهانی زمینه افزایش نرخ گواهی‌‌‌های سکه را رقم زده، گواهی‌‌‌های زعفران متاثر از کاهش محسوس تولید در سال جاری سودای صعود قیمتی را دارند.

در این شرایط، انتشار خبر توقف مذاکرات احیای برجام سیگنالی افزایشی برای تمامی نمادهای گواهی به ارمغان آورده؛ هرچند میزان اثرگذاری این سیگنال در انواع گواهی‌‌‌ها متفاوت بوده است.   

نوسان نرخ ارز و اخبار مذاکرات احیای برجام از اثرگذارترین سیگنال‌های حاکم بر بازار مالی بورس کالای ایران ظرف سال گذشته بود.

در این شرایط در اول هفته پایانی اسفند، خبری مبنی بر توقف مذاکرات احیای برجام منتشر شد که این خبر زمینه بازگشت نرخ دلار به مسیر صعود قیمتی را رقم زد. در این شرایط انتشار اخباری مبنی بر درگیری نظامی در غرب کشور نیز مزید برعلت شد و جریان افزایشی در بازار دلار به وجود آورد.

در کنار تمامی موارد یادشده با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال به شکل معمول بر حجم تقاضا برای خرید دلار در بازار آزاد اضافه شده و این موضوع نیز از رشد قیمتی در بازار اسکناس آمریکایی حمایت می‌‌‌کند.

سیگنال‌‌‌های افزایشی ایجادشده در بازار دلار زمینه سبزپوشی گواهی‌‌‌های کالایی در بازار مالی بورس کالا را رقم زد و روز یکشنبه 22 اسفند اغلب نمادهای گواهی طلا و زعفران با رشد قمیت روبه‌رو شدند.

این رشد قیمتی در گواهی‌‌‌های زعفران در روز دوشنبه 23 اسفند نیز ادامه‌دار شد؛ اما با بازگشایی بازارهای جهانی در روز دوشنبه، گواهی‌‌‌های طلا از بازگشایی بازار جهانی در این روز نیز سیگنال گرفت؛ به نحوی که کاهش بهای طلا در روز ابتدایی بازگشایی در هفته جاری برابر دوشنبه23 اسفند باعث شد گواهی‌‌‌های سکه حرکتی خلاف جریان غالب در بازار مالی بورس کالا را در پیش بگیرند.

اوج‌‌‌گیری قیمتی متاثر از صعود نرخ جهانی

از اواسط هفته گذشته مجددا نرخ معامله هر گواهی سکه در بازار مالی بورس کالای ایران به کانال 120هزار تومانی صعود کرد؛ این در حالی بود که آخرین مرتبه ظرف هفته ابتدایی دی‌ماه بهای این گواهی‌‌‌ها به این کانال قیمتی صعود کرده بود.

صعود نرخ گواهی سکه در بازار مالی بورس کالای ایران که متناسب با آن نرخ هر سکه تمام بهار آزادی (طرح امامی) نیز تا کانال 12 میلیون تومانی اوج گرفت، عمدتا متاثر از سیگنال‌‌‌های بازار جهانی طلا بود.

نرخ هر اونس طلا در بازار معاملات آتی بورس نیویورک، روز سه‌‌‌شنبه هشتم ماه مارس تا یک‌قدمی رکورد تاریخی قیمت خود یعنی 2هزار و 70دلار به ازای هر اونس مربوط به آگوست 2020 اوج گرفت؛ در حالی طلا ظرف هفته گذشته به کانال 2هزار دلاری صعود کرد که در سال 2021 به‌‌‌‌رغم رکوردشکنی تاریخی بهای بخشی از کامودیتی‌‌‌ها، طلا نتوانست در کانال 2هزار دلاری تثبیت شود؛ بنابراین معامله‌‌‌گران این فلز گرانبها از اقبال در بازارهای کالایی و مالی دنیا بی‌‌‌نصیب ماندند.

در این شرایط، حتی صعود مقطعی بهای طلای جهانی به کانال 2هزار دلاری سیگنال موثر و قوی برای اوج‌‌‌گیری قیمتی در بازار داخل به همراه داشت و باعث شد بر ارزش گواهی‌‌‌های سکه و سکه در بازار فیزیکی بازار داخل افزوده شود. البته نوسان بهای طلا در کانال 2هزار دلاری در هفته گذشته چندان ثباتی نداشت.

پوتین در روز پایانی هفته اعلام کرد که مذاکره با اوکراین روند نسبتا مطلوبی دارد و انتشار این خبر سیگنالی کاهشی برای بازار طلا به همراه داشت.

با این حال، معامله‌‌‌گران بازارهای مالی چندان اطمینانی به سخنان پوتین ندارند و بازار همچنان با ریسک طولانی شدن جنگ روسیه و اوکراین و اثرگذاری آن بر روند اقتصاد جهانی روبروست.  در ساعات ابتدایی بازگشایی بازار در هفته جاری، یعنی دوشنبه چهاردهم مارس، طلا در بازارهای جهانی روند کاهشی کم‌شتابی دارد.

در این هفته تحلیلگران علاوه بر رصد وضعیت جنگ روسیه و اوکراین در انتظار برگزاری جلسه فدرال‌رزرو و تصمیم‌‌‌گیری بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا در خصوص نرخ بهره هستند. برآورد می‌‌‌شود این هفته، فدرال‌رزرو برای اولین بار پس از سال 2018، نرخ بهره را افزایش دهد.

علاوه بر بانک مرکزی آمریکا احتمالا بانک مرکزی انگلیس نیز نسبت به سومین دور افزایش نرخ بهره به میزان 25/ 0درصد تصمیم‌‌‌گیری خواهد کرد؛ چرا که تورم انگلیس به 5/ 5درصد که بالاترین میزان ظرف 30 سال گذشته است، رسیده است.

 به این ترتیب در شرایطی که استمرار تنش ژئوپلیتیک در اروپای شرقی زمینه صعود اونس جهانی طلا را فراهم می‌‌‌کند، تصمیم فدرال‌رزرو و بانک مرکزی انگلیس برای کنترل تورم با افزایش نرخ بهره می‌‌‌تواند زمینه عقبگرد قیمتی در این دارایی را به وجود آورد.

اثر توقف مذاکرات وین بر بازار گواهی سکه

خبر توقف مذاکرات احیای برجام سیگنالی افزایشی برای بازارهای مالی به همراه داشت. این خبر بر روند معاملات گواهی سکه در روز یکشنبه 22 اسفندماه اثرگذار شد، اما نتوانست جریان این بازار را در روز 23 اسفندماه شکل دهد. تعدیل نرخ پس از صعود قابل توجه و بازگشایی بازار جهانی با سیگنال منفی به منفی شدن بازار گواهی سکه در روز 23اسفند منجر شد.

در شرایطی که نرخ گواهی‌‌‌های سکه در بازار مالی بورس کالای ایران در هفته‌‌‌های اخیر نوسان قیمتی قابل توجهی را تجربه می‌‌‌کند، همچنان انتظارات معامله‌‌‌گران این بازار نسبت به خریداران سکه در بازار فیزیکی کاهشی است. به این ترتیب می‌‌‌توان اذعان کرد که تردید نسبت به قیمت‌‌‌های فعلی تنها رویه باثبات میان معامله‌‌‌گران گواهی سکه است.

به شکل بنیادی ارزش هر واحد گواهی سکه طلا برابر یک‌صدم ارزش نرخ معامله (میانگین قیمت خرید و فروش روز) سکه در بازار فیزیکی است؛ اما بازار گواهی سپرده سکه طلا تابعی از عرضه و تقاضا بوده و از همین‌‌‌رو ذهنیت خریداران و فروشندگان می‌‌‌تواند قیمت‌‌‌ها را در این بازار، در نرخی بالاتر یا پایین‌‌‌تر از ارزش بنیادی آن قرار دهد.

بررسی روند معاملات گواهی سکه در بازار مالی بورس‌کالای ایران حاکی از آن است که پس از نیمه آذرماه، معامله‌‌‌گران بازار مالی بورس‌کالا هر گواهی را با نرخی کمتر از ارزش بنیادی آن خریداری کرده‌‌‌اند.

1