۰ نفر

چطور در مصاحبه کاری موفق شویم؟ + نکاتی که تضمین دهنده پذیرش شماست

۲۸ شهریور ۱۴۰۱، ۱۷:۳۸
کد خبر: 669240
چطور در مصاحبه کاری موفق شویم؟ + نکاتی که تضمین دهنده پذیرش شماست

حتی اگر در مورد مصاحبه فردی حرفه‌ای باشید و در مصاحبه شرکت‌های مختلف نیز شرکت کرده باشید، باز هم در هر مصاحبه جدید چالش‌ها و مشکلات جدیدی را تجربه خواهید کرد.

نکات بسیار مهم و کاربردی قبل از مصاحبه کاری + 7نکته بسیار عالی

به گزارش اقتصاد آنلاین، در هر مصاحبه شغلی، شما با افراد جدیدی آشنا می‌شوید و افراد جدیدی را ملاقات می‌کنید، درباره خود و مهارت‌هایتان صحبت می‌کنید و هر بار بازخورد جدیدی از هر شخص درباره خودتان دریافت می‌کنید.

از نکات اساسی مصاحبه شغلی این است، که شما در تمام این مصاحبه‌ها باید خود را خوشحال و بانشاط نشان دهید. کار آسانی نیست و می‌تواند برای شما چالش برانگیز باشد؛ به ویژه هنگامی که برای کاری که دوست دارید در آن استخدام شوید، قرار است مصاحبه داشته باشید.

بسیاری از افراد حرفه‌ای در این حیطه اعلام می‌کنند که، روش‌هایی وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توانید استرس مصاحبه شغلی را کم کنید. فقط کمی زمان گذاشتن برای داشتن یک مصاحبه خوب، می‌تواند شما را در آن موفق کند. هرچه مدت زمان بیشتری برای آماده شدن خود اختصاص دهید، در هنگام مصاحبه احساس راحتی بیشتری خواهید کرد.

به یاد داشته باشید که مصاحبه شغلی امتحان نیست: نیازی نیست ساعت‌ها مطالعه کنید و تمرین کنید. مهمترین چیز این است که شما باید در مورد شرکت مورد نظر به خوبی تحقیق کنید، دقیقاً بفهمید که آنها در استخدام نیروی جدید به دنبال چه چیزی هستند و مطمئن شوید که می‌توانید از تجارب کاری خود و اینکه چه چیزی شما را برای کار مناسب می‌کند، به خوبی صحبت کنید.

بهتر است به طور ویژه بر روی مهارت‌های ارتباطی خود تمرکز کنید، بنابراین می‌توانید به خوبی از مهارت‌ها و تجارب خود و آنچه که می‌توانید به کارفرما ارائه دهید، به طور واضح و مختصر صحبت کنید.

مصاحبه کاری استخدامی

در نهایت، کلید اصلی داشتن یک مصاحبه موثر این است که اعتماد به نفس داشته باشید، مثبت باشید و در طول مصاحبه مثبت بمانید و بتوانید از مهارت‌های خود و تجربه‌هایی که در کسب و کارهای قبلی کسب کردید، به خوبی صحبت کنید. برای این موضوع مهم وقت بگذارید و روی مهارت‌های خود در مصاحبه کار کنید، تا بتوانید استراتژی درستی برای مصاحبه‌های شغلی آینده خود تدوین کنید.

با آماده کردن خود از قبل و دانستن نکات مصاحبه شغلی می‌توانید مصاحبه موفقی داشته باشید و بهترین خود را به نمایش بگذارید، تا خود را به عنوان کاندیدای ایده آل برای کارمند جدید بعدی شرکت معرفی کنید.

نکات مصاحبه شغلی که رعایت آنها به استخدام شما کمک می‌کند

در این مقاله درباره نکات مصاحبه شغلی صحبت کرده‌ایم که می‌تواند به شما در مصاحبه موثر کمک کنند. آماده سازی مناسب، به شما کمک می‌کند تا استرس‌های مصاحبه‌های شغلی را کاهش دهید و خود را برای یک تجربه مصاحبه مثبت و موفق آماده کنید.

۱- تمرین و آماده سازی

سوالات مصاحبه کارشناس منابع انسانی را مرور کنید و پاسخ‌های خود را تمرین کنید. پاسخ‌های قوی، پاسخ‌هایی هستند که بسیار واضح و در عین حال مختصر باشند. می‌توانید با استفاده از مثال‌هایی که مهارت‌های شما را بیشتر برجسته می‌کنند، از رزومه خود حمایت کنید.

پاسخ‌های شما به سوالات، همچنین باید آن دسته از مهارت‌هایی که کارفرما به دنبال آنها است را پوشش دهند. حتما مهارت‌هایی که برای آن موقعیت شغلی نیاز است را مطالعه کنید، از آن لیستی تهیه کنید و آنها را با تجارب خود مطابقت دهید.

نکته: اگر پاسخی برای سوال ندارید و پاسخ شما درست همان پاسخ مورد نظر کارشناسان منابع انسانی نباشد، می‌توانید به پاسخ‌ها کوتاه فکر کنید و به سوالات جواب دهید.

اگرچه بسیار مهم است که درباره بهترین پاسخ‌ها بدانید، اما به همان اندازه مهم است که در طول مصاحبه خود با دقت به سوالات گوش دهید تا مطمئن شوید که پاسخ‌های شما با اطلاعاتی که مصاحبه کننده به دنبال آن است، مطابقت دارد.

همچنین قبل از مصاحبه لیستی از سوالاتی که ممکن است از کارفرما داشته باشید، تهیه کنید. تقریباً در هر مصاحبه، فرد سوال کننده از شما در مورد ابهاماتی که دارید سوال می‌کند. تهیه حداقل یک یا دو سوال، برای نشان دادن علاقه خود به سازمان بسیار مهم است. در غیر این صورت، ممکن است آنها این موضوع را بر حساب عدم علاقه شما به کار و یا سازمان برداشت کنند و این یکی از خط قرمزها برای کارفرمایان به شمار می‌آید.

۲- ایجاد ارتباط صمیمی با مصاحبه کننده

هنگام حضور در مصاحبه‌های شغلی علاوه بر نشان دادن میزان آگاهی خود از شرکت، باید سعی کنید با مصاحبه کننده خود ارتباط برقرار کنید. نام مصاحبه کننده را بدانید و در طول مصاحبه شغلی از آن استفاده کنید. اگر از نام او مطمئن نیستید، قبل از مصاحبه تماس بگیرید و این مورد را سوال کنید. از نکات مصاحبه شغلی این است که هنگام مصاحبه به زمانی که فرد مصاحبه کننده خود را معرفی می‌کند، دقت کنید.

نکته: اگر جزء آن دسته از افراد هستید که نام‌ها را فراموش می‌کنند، نام شخص را در جایی یادداشت کنید. به عنوان مثال، می‌توانید نام او را به صورت ریز در پایین دفترچه یادداشت خود بنویسید.

در نهایت، ایجاد رابطه گرم با مصاحبه کننده می‌تواند شانس استخدام شما را افزایش دهد. افراد شاغل در منابع انسانی دوست دارند تا متقاضیانی را استخدام کنند، که دوست دارند و حس می‌کنند که او فرهنگ سازمان را به خوبی می‌تواند درک کند.

۳- در مورد شرکت تحقیق کنید و آنچه را می‌دانید نشان دهید

آیا می‌دانید که باید در مورد کارفرما و صنعت او تحقیق کنید؟ اگر این کار را انجام داده باشید، آماده پاسخ دادن به این سوال مصاحبه هستید که می‌گوید: “در مورد این شرکت چه می‌دانید؟”. اگر در مصاحبه این سوال را از شما نکردند، باید سعی کنید آنچه را که درباره این شرکت می‌دانید نشان دهید و منتظر این سوال نمانید.

شما باید بتوانید اطلاعات بسیاری در مورد تاریخچه شرکت، اهداف و ارزش‌های آن، کارکنان، فرهنگ و موفقیت‌های اخیر آن به دست آورید. اگر این شرکت دارای وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی باشد، می‌تواند از این بسترها برای رسیدن به این سوالات استفاده کنید.

۴- خود را از قبل آماده کنید

برای پاسخ به این سوال که چگونه برای مصاحبه شغلی لباس بپوشیم و یا چگونه وسایل خود را برای روز مصاحبه آماده کنیم، اصلا صبر نکنید. یک لباس خوب برای مصاحبه آماده کنید، بنابراین می‌توانید بدون نگرانی در مورد اینکه چه لباسی بپوشید، مصاحبه خود را در مدت کوتاهی انجام دهید.

توجه: وقتی قرار است مصاحبه داشته باشید، تمام وسایل خود را از شب قبل آماده کنید.

برنامه ریزی در مورد همه چیز (از کفش‌هایی که می‌پوشید، نحوه آراستن، چه ساعتی حرکت کنید و چه ساعتی می‌رسید) نه تنها باعث می‌شود که برنامه ریزی شده عمل کنید، بلکه می‌تواند به شما کمک کند تا اضطراب را کم کنید و بدانید چگونه خود را برای مصاحبه شغلی آماده کنید.

اگر به صورت آنلاین مصاحبه می‌کنید، تمام وسایل و تجهیزات را از قبل آماده کنید. قبل از شروع مصاحبه ویدیویی وسایل را امتحان کنید و مطمئن شوید همه چیز به درستی کار می‌کند و از این بابت خیال خود را راحت کنید.

۵- آن تایم باشید

سر وقت به محل مصاحبه برسید. به موقع و آن تایم بودن یعنی پنج تا ده دقیقه زودتر. در صورت نیاز، زودتر از موعد به محل مصاحبه بروید تا بتوانید محل مصاحبه و شرکت را به خوبی بررسی کنید و با محیط کمی آشنا شوید.

در زمان بندی خود، ترافیک و دیگر مسائل را در نظر داشته باشید. چند دقیقه زودتر آماده شوید تا بتوانید خود را بررسی کنید، در صورت نیاز سرویس بهداشتی بروید و در نهایت اعصاب خود را آرام کنید.

۶- سعی کنید آرام باشید

در طول مصاحبه شغلی سعی کنید آرام باشید و تا حد ممکن خود را آرام نشان دهید. به یاد داشته باشید که اهمیت زبان بدن در مصاحبه شغلی با اهمیت خود مصاحبه برابری می‌کند. آماده سازی مناسب به شما این امکان را می‌دهد اعتماد به نفس پیدا کنید:

همان‌طور که به سوالات پاسخ می‌دهید، تماس چشمی خود با مصاحبه کننده را حفظ کنید.

حتماً به سوال توجه کنید تا آن را فراموش نکنید و قبل از پاسخ دادن، به کل سوال با دقت گوش دهید تا بدانید به چه مواردی باید پاسخ دهید.

زمانی که مصاحبه کننده سوال می‌پرسد، از قطع کردن حرف‌های او پرهیز کنید.

اگر لازم است لحظه‌ای به پاسخ خود فکر کنید، چرا که می‌توانید بهتر و با اندیشه‌ی کامل‌تری جواب خود را ارائه دهید.

این نکات را در مورد جلوگیری از استرس مصاحبه شغلی بررسی کنید تا به آرامش اعصاب خود هنگام مصاحبه کمک کنید. اگر فکر کردن به مصاحبه شغلی شما را در حالت وحشت قرار می‌دهد، مرور این نکات مصاحبه شغلی به شما کمک خواهد کرد که ذهن خود را آرام کنید.

۷- پیگیری بعد از مصاحبه

همیشه یک یادداشت تشکر با تکرار علاقه خود به این موقعیت شغلی ارسال کنید تا بتوانید پیگیری نتیجه مصاحبه شغلی را انجام دهید. همچنین می‌توانید در آن یادداشت جزئیاتی را بیان کنید که در مصاحبه شغلی آنها را فراموش کرده‌اید.

نکته: اگر با چند نفر از یک شرکت مصاحبه کردید، برای هرکدام یک یادداشت شخصی ارسال کنید. ایمیل تشکرآمیز خود را ظرف ۲۴ ساعت بعد از مصاحبه ارسال کنید.

تمام این نکات مصاحبه شغلی را قبل از رسیدن روز مصاحبه انجام دهید، آن وقت است که متوجه آرامش ذهن و آمادگی بالای خود خواهید شد. در مصاحبه‌های شغلی‌تون موفق باشید.