۰ نفر

هدایایی که فست فودی ها به ما می دهند!

۳۱ شهریور ۱۴۰۱، ۴:۲۴
کد خبر: 669716
هدایایی که فست فودی ها به ما می دهند!

غذاهایی که چند سالی است مصرفش رواج یافته و بسیاری از ما بنا به مشغله تحصیل و کاری ناچار به انتخاب آنها در وعده‌‌ ناهار یا شام می‌شویم.

بیماری های مرگباری که با فست فود سراغتون میاد

به گزارش اقتصاد آنلاین،  در چند دهه‌‌ اخیر، استفاده از انواع غذاهای ساندویچی، چیپس، پفک و... آنچنان افزایش یافته که از دلایل عمده چاقی به شمار می‌روند. مشکلات بزرگی که این غذاها برای انسان ایجاد می کنند گاهی اوقات می تواند غیرقابل بازگشت باشد از این رو باید دقت داشته باشید که کمتر از آن ها استفاده کنید.

چاقی

مصرف غذاهای آماده و ناسالم، نقشی کلیدی در ابتلای مردم به اضافه وزن و چاقی دارد. واقعیت تلخ این است که با وجود شرایط فعلی، شاهد آن خواهیم بود تا سال 2050 میزان مبتلایان به چاقی بشدت افزایش یابد. متاسفانه امروزه والدین هزینه‌ هنگفتی بابت تامین غذای بچه‌ها در مدرسه و دانشگاه متقبل می‌شوند، غافل از این که براساس نتایج تحقیقات صورت گرفته، لزوما هزینه‌ بالا به معنی مصرف غذاهای سالم نیست.

فست فود

از سوی دیگر، بچه‌هایی که به طور مرتب از غذاهای آماده استفاده می‌کنند، به اندازه چشمگیری کربوهیدرات، چربی، نمک و شکر افزوده را در بدن خود انباشته می‌کنند و با توجه به نبود فیبرهای مفید غذایی، شرایط برای چاقی آنها افزایش می‌یابد. به این معادله باید کم‌تحرکی را نیز بیفزایید که با گسترش بازی‌های رایانه‌ای و سرگرم شدن به رایانه و تلویزیون، بچه‌ها را عملا از تعاملات اجتماعی، تحرک و تناسب اندا‌م دور کرده است. موضوعی که می‌تواند در سال‌های آینده، برای آنها دردسر آفرین باشد و مهم‌ترین علائم آن شیوع بیماری‌های قلبی در سنین پایین است.

جالب است بدانید مصرف تنها 187 کالری اضافی در روز می‌تواند در پایان سال به سه کیلو‌گرم اضافه وزن بینجامد. مصرف غذاهای آماده نه تنها کالری انباشته را به بدن وارد می‌کند و شما را در معرض چاقی قرار می‌دهد، بلکه با احساس سیری کاذب سیکل غذایی‌تان را دچار اختلال می‌کند. شایان ذکر است که چاقی باعث بیماری‌هایی مثل انواع بیماری‌های قلبی ـ عروقی، دیابت و پرفشاری خون می‌شود.

مرض قند (دیابت)

پس از مصرف غذاهای حاوی شکر افزوده - نظیر نوشابه‌های گازدار، نان سفید یا آبمیوه‌های صنعتی ـ سطح قند خون بشدت افزایش می‌یابد که بدن برای کنترل این وضع ناچار به ترشح انسولین و جذب قند می‌شود. خوردن پیوسته غذاهای ناسالم در طول روز موجب بالا ماندن دائمی سطح انسولین خون می‌شود که با ادامه‌ این وضع، سلول‌ها هورمون حیاتی انسولین را نادیده گرفته و با وقوع «مقاومت در برابر انسولین»، فرد به بیماری دیابت مبتلا می‌شود. یکی از اثرات جانبی چاقی، بروز دیابت نوع دو است؛ بیماری که در سه دهه‌ گذشته بشدت افزایش پیدا کرده و حتی در نوجوانان نیز شایع شده است.

افسردگی

افسردگی از دیگر عوارض جانبی مصرف غذاهای ناسالم است که پدیده‌ای شایع در بین نوجوانان ساکن کشورهای صنعتی است. کارشناسان امر معتقدند که تغییر هورمونی در سن بلوغ، نوجوانان را بیش از گذشته مستعد تغییرات رفتاری و نوسانات خلق و خو می‌کند‌ و تغذیه سالم، نقش سازنده‌ای در تنظیم سطح هورمون‌های بدن دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود این دسته افراد از مصرف غذاهای حاوی چربی‌های ترانس، چربی‌های اشباع و غذاهای صنعتی ـ نظیر انواع کنسرو، سوسیس و کالباس‌ها ـ دوری کنند. این غذاها در 58 درصد موارد، نقش موثری در افزایش خطر افسردگی داشته‌اند.

فقر مواد مغذی

غذاهای صنعتی باوجود ظاهر پرزرق و برق و انواع تائیدیه‌های رنگارنگ، خالی از هرگونه ویتامین، مواد معدنی و فیبرهای غذایی است. تحقیقات نشان می‌دهد کودکانی که به طور فزاینده‌ای از غذاهای ناسالم استفاده می‌کنند با مساله‌ای جدی به نام سوء‌تغذیه و نبود مواد مغذی مورد نیاز برای رشد مواجه می‌شوند که نتیجه‌ای جز کمبود یا تخلیه انرژی، نوسانات خلق و خو، کج خلقی و پرخاشجویی، اختلالات خواب و ضعف تحصیلی را در پی ندارد.

اوتیسم

محققین در مرکز دانشگاهی فلوریدا UCF تغییرات مولکولی را شناسایی کرده اند که وقتی سلول های بنیادی عصبی در معرض مقادیر بالای اسیدی که معمولا در غذاهای فرآوری شده یافت می شود، رخ داده و نهایتا سبب افزایش نرخ اوتیسم می گردد.

با رو به افزایش رفتن تعداد کودکانی که به اوتیسم مبتلا هستند، نیاز مبرم به پیدا کردن عواملی که سبب این ناهنجاری (اختلال) میشوند هر روز بیشتر میگردد. اکنون محققین UCF یک قدم به نشان دادن ارتباط بین غذایی که زنان باردار مصرف میکنند و اثرات آن، روی مغز در حال رشد جنین، نزدیکتر هستند.

Dr. Saleh Naser، Dr. Latifa Abdelli و دستیار تحقیقاتی UCF در مقطع کارشناسی، Aseela Samsam، تغییرات مولکولی را پیدا کرده اند که وقتی سلول های بنیادی در معرض مقادیر بالای اسیدی که معمولا در غذاهای فرآوری شده یافت می شود، رخ می دهد. در مطالعه ای که روز 19 ماه ژوئن در Scientific Reports منتشر شد، ژورنال Nature، دانشمندان UCF مقادیر بالایی از پروپیونیک اسید (PPA) را پیدا کردند، که برای افزایش عمر انباری (عمر فروشگاهی محصول) غذاهای بسته بندی شده و به منظور جلوگیری از کپک زدن در نان و پنیر فرآوری شده به شکل تجاری، رشد و نمو نورون ها را در مغز جنین کاهش می دهد.

Dr. Naser، که در زمینه ی تحقیق در بیماری های دستگاه گوارش (معده و روده) در دانشکده ی Medicine’s Burnett School از علوم زیست پزشکی تخصص دارد، بعد از اینکه گزارشات نشان دادند که کودکان مبتلا به اوتیسم اغلب از مشکلات معده ای، مانند سندرم روده ی تحریک پذیر، رنج می برند، شروع به بررسی نمود. او از ارتباط احتمالی بین روده و مغز متعجب شد و شروع به بررسی این مورد نمود که چگونه میکروبیوم – یا باکتری های روده – بین افراد مبتلا به اوتیسم و کسانی که به این وضعیت دچار نیستند متفاوت است.

مطالعات، مقادیر بیشتری از PPA را در نمونه های مدفوعِ کودکان مبتلا به اوتیسم نشان داده اند و میکروبیوم روده ای در کودکان مبتلا به اوتیسم متفاوت است. Dr. Naser بیان داشت: مایل بودم تا بدانم علت اصلی چه بود.

در آزمایشگاه، دانشمندان دریافتند که در معرض قرارگیری سلول های بنیادی عصبی با مقادیر بیش از حد PPA به سلول های مغز به چندین شیوه آسیب وارد می کند. اولین روش، این اسید تعادل طبیعی بین سلول های مغزی را با کاهش تعداد نورون ها و تولید بیش از حد سلول های گلیال بر هم میزند. در حالیکه سلول های گلیال کمک به رشد و حفاظت از عملکرد نورون میکنند، تعداد بیش از حد سلولهای گلیال، اتصال بین نورونها را مختل میکند. همچنین سبب بروز التهاب میشوند، که در مغز کودکان مبتلا به اوتیسم به آن اشاره شده است.

مقادیر بیش از حد این اسید نیز، مسیرهایی که نورونها جهت برقراری ارتباط با دیگر بخشهای بدن استفاده میکنند را کوتاه کرده و به آنها آسیب وارد میکند. ترکیبی از کاهش نورونها و مسیرهای آسیب دیده، مانع از توانایی مغز جهت برقراری ارتباط شده و منجر به بروز رفتارهایی میشود که اغلب در کودکان مبتلا به اوتیسم یافت میشوند مانند، رفتار کلیشه ای، مشکلات حرکتی و ناتوانی در برقراری ارتباط با دیگران.

مطالعات قبلی ارتباطاتی را بین اوتیسم و فاکتورهای محیطی و ژنتیکی مطرح کرده اند، اما Dr. Naser و Dr. Abdelli اظهار میکنند که مطالعه ی آنها اولین مطالعه ای است که ارتباط مولکولی بین مقادیر افزایش یافته ی PPA، تکثیر سلول های گلیال، مدارهای عصبی مختل شده و اوتیسم، کشف میکند. بودجه ی مطالعه ی 18 ماهه ای که توسط UCF صورت گرفت توسط خود آنها تأمین گردید.

PPA معمولا در روده وجود دارد و میکروبیوم مادر در طی بارداری تغییر پیدا کرده و می تواند سبب افزایش در مقدار این اسید گردد. اما Dr. Naser و Dr. Abdelli بیان داشتند که خوردن غذاهای بسته بندی شده ی حاوی این اسید، می¬تواند مقدار PPA را در روده ی زنان بیشتر افزایش داده که پس از آن به جنین منتقل می گردد.

باید قبل از نتیجه گیری های بالینی، تحقیقات بیشتری صورت گیرند. پس از آن، تیم تحقیقاتی در صورتی که مشاهده کند مقادیر بالای PPA در رژیم غذایی مادری سبب اوتیسم در موش هایی می شود که از لحاظ ژنتیکی مستعد ابتلا به این شرایط هستند، تلاش در به اثبات رسانیدن یافته های آن در مدل های موش خواهند کرد. هیچ درمانی برای اوتیسم که از هر 59 کودک، 1 نفر را متأثر می سازد، وجود ندارد، اما دانشمندان امیدوار هستند که یافته های آنان، سبب پیشبرد مطالعات جهت پیدا کردن روشهایی به منظور جلوگیری از این اختلال، خواهد شد.

دانشمندان UCF به این نتیجه رسیدند که: این تحقیق تنها قدم اول در راستای درک بهتری از اختلال طیف اوتیسم میباشد. اما اطمینان داریم که ما در مسیر درستی قرار داریم تا نهایتا بتوانیم علت اوتیسم را بیابیم.