سعید جلیلی مدیر تعداد خبر 53

  • عنوان شغل

    نمایندهٔ رهبری در شورای عالی امنیت ملی

    عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام

    عضو شورای راهبردی روابط خارجی

    مدرک تحصیلی

    دکتری معارف اسلامی علوم سیاسی؛ دانشگاه امام صادق

     

    سوابق اجرایی

     

    ۱۳۸۶؛ دبیر شورای عالی امنیت ملی

    ۱۳۸۴؛ معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه

    ۱۳۸۰؛ مدیر بررسی‌های جاری دفتر رهبری

    ۱۳۷۶؛ معاون ادارهٔ اول آمریکا در وزارت خارجه

    ۱۳۷۰؛ رییس ادارهٔ بازرسی وزارت خارجه

    توضیحات

    سعید جلیلی در سال ۱۳۴۴ در شهر مشهد به دنیا آمد. او سابقه‌ای ۱۸ ساله در وزارت امور خارجه دارد و از سال ۱۳۶۸ وارد آنجا شده‌است. جلیلی در ۲۶ سالگی به ریاست ادارهٔ بازرسی وزارت امور خارجه برگزیده شده تا سال ۱۳۷۵ در ریاست این اداره باقی ماند. در سال ۱۳۷۶ در دولت سید محمد خاتمی، وی معاون ادارهٔ اول آمریکا شد.

    در دولت محمود احمدی‌نژاد به وزارت خارجه بازگشت و به‌عنوان معاون اروپا و آمریکا به فعالیت پرداخت و در این مدت، به‌همراه علی لاریجانی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی، در برخی مذاکرات با خاویر سولانا حضور داشت.

    در مهر ۱۳۸۶، سعید جلیلی به‌عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی معرفی شد و در سال ۱۳۸۷،  به نمایندهٔ خود در شورای عالی امنیت ملی منصوب شد.

    با روی کار آمدن حسن روحانی وی در ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ جلیلی را برکنار و علی شمخانی را به دبیری شورا منصوب گشت. رهبر انقلاب در ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ سعید جلیلی را به عضویت شورای راهبردی روابط خارجی منصوب کرد.

    جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری سال  ۱۳۹۲ با کسب ۴۶۲۸۱۲۰ رأی برابر ۱۱٫۳۶٪ آرای ماخوذه و ۸٫۲۶٪ از واجدین شرایط نفر سوم شد. او در آخرین روز ثبت‌نام انتخابات سیزدهمین دورهٔ ریاست‌جمهوری، در انتخابات نام‌نویسی کرد و با شعار «جهاد بزرگ برای جهش ایران» وارد کارزار انتخابات شد.