۰ نفر

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان قارچ خوراکی ایران؛

کاهش تولید قیمت قارچ را بالا برد/ واحدهای خرد و خانگی از چرخه تولید خارج شده‌اند

۲۴ دی ۱۴۰۱، ۸:۱۹
کد خبر: 694328
کاهش تولید قیمت قارچ را بالا برد/ واحدهای خرد و خانگی از چرخه تولید خارج شده‌اند

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان قارچ خوراکی ایران، از خروج تمامی واحدهای خرد و خانگی از چرخه تولید قارچ خبر داد و گفت: خروج این واحدها موجب کاهش عرضه و افزایش قیمت قارچ در بازار شده است.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی؛ پس از مدت‌ها افت قیمت قارچ و زیان تولیدکنندگان، بازار این محصول افزایش قیمت را تجربه کرده که این افزایش قیمت تولیدکنندگان را از زیان خارج و سود هر چند اندکی را نصیب آنها کرده است.

اما به گفته کارشناسان، این افزایش قیمت و خروج تولیدکنندگان از زیان با توجه به دلیل آن که کاهش تولید و عرضه است، نمی تواند اتفاق خوبی باشد و در طولانی مدت اثرات منفی آن بر تولید و بازار نمود پیدا می کند.

محمدحسن افشار، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان قارچ خوراکی ایران، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین در این خصوص اظهار کرد: بعد از ماه‌ها زیان تولید کنندگان قیمت قارچ اندکی در بازار افزایش یافته و تا ۲۰ درصد سود هم نصیب آن‌ها می‌شود.

به گفته وی در حال حاضر تولید هر کیلوگرم قارچ برای تولیدکننده ۴۲ هزار تومان تمام شده و از آن ها ۴۶ تا ۴۸ هزار تومان خریداری می‌شود.

افشار دلیل این افزایش قیمت را حذف تمامی واحدهای خرد و خانگی تولید قارچ از چرخه تولید عنوان کرد و گفت: واحدهای متوسط نیز با کمتر از نصف ظرفیت خود در حال تولید قارچ هستند و این امر موجب کاهش عرضه و افزایش قیمت شده است.

وی تصریح کرد: حذف واحدهای خرد و خانگی قارچ از چرخه تولید در پی افزایش قابل توجه نهاده‌های تولید اتفاق افتاده است.

افشار با یادآوری اینکه اجزای تشکیل دهنده بستر قارچ یا کمپوست در سال جاری افزایش قیمت زیادی را تجزبه کرده‌اند، گفت: اجزای مهم تشکیل دهنده بستر تولید قارچ کلش گندم، کود مرغی و بذر است که همگی آن‌ها رشد قیمت زیادی در سال جاری داشته‌اند.

وی یادآور شد: واحدهای خرد و متوسط از نقدینگی کافی برای جبران افزایش قیمت نهاده‌های تولید برخودار نیستند در نتیجه حذف آن‌ها از چرخه تولید با رشد قابل توجه قیمت نهاده‌ها اتفاق افتاد و هر روز بر شمار آن‌ها افزوده می‌شود.

افشار معتقد است؛ افزایش قیمت نهاده‌های تولید به صورت خزنده ادامه دارد و تولیدکنندگان نقدینگی کافی برای جبران آن را ندارند و این به معنی کاهش بیشتر تولید و عرضه قارچ در ماه‌های آینده است.

این عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان قارچ خوراکی ایران یادآور شد: به تازگی بانک‌ها نیز به دلیل کمبود منابع حاضر به پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان قارچ برای نجات از تعطیلی واحدهای تولیدی نیستند و این موضوع نیز آن‌ها را در تامین سرمایه در گردش با مشکل جدی مواجه کرده است.

افشار میزان تولید سالانه قارچ در کشور را به طور متوسط ۵۰۰ هزار تن اعلام کرد که پیش بینی می‌شود کاهش داشته باشد.