۰ نفر

نماینده بندرعباس:

نحوه صدور مجوز برای صید ماهی به کشتی‌های چینی ابهام‌آور است

۱۴ آبان ۱۳۹۸، ۱۴:۳۶
کد خبر: 392465
نحوه صدور مجوز برای صید ماهی به کشتی‌های چینی ابهام‌آور است

نماینده بندرعباس با بیان این که ابهاماتی پیرامون نحوه صدور مجوز برای صید کشتی‌های چینی در آبهای جنوب وجود دارد، گفت: ارتباطات پنهانی و غیر شفاف و رفتارهای خارج از صادرات بین‌المللی در اخذ قرارداد با کشتی‌های چینی و صید ماهی در آبهای جنوب دیده شده که ادامه این روند تنها باعث نابودی کامل آبزیان خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، احمد مرادی در جلسه علنی امروز سه‌شنبه مجلس در توضیح سوالش از وزیر جهاد کشاورزی درباره‌ی علت اعطای مجوز به صورت صنعتی به کشتی‌هایی با مالکیت چین، در آبهای خلیج فارس و دریای عمان گفت: در سالهای اخیر موضوع کشتی‌های خارجی بخصوص چینی، در آبهای خلیج فارس و دریای عمان افزایش چشم گیری داشته است که باعث نارضایتی شدید صیادان به طور مستقیم در استان‌های هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و خوزستان و غیر مستقیم در سراسر کشور و آبهای داخلی شد.

وی افزود: در استان ما بیش از ۳۰۰ هزار خانوار از طریق صیادی ارتزاق می‌کنند و برخی از آنها بیش از ۲۰ سال است دنبال مجوز صید هستند اما موفق نشده‌اند. کشتی‌های چینی به شکل ترال و بی رحمانه در آبهای ایران صید می‌کنند این موضوع بارها از سوی شیلات تکذیب شد تا در نهایت با اعلام صریح سازمان بنادر تایید شد امروز هم وزیر کشاورزی این موضوع را تایید کرد.

نماینده بندرعباس با بیان اینکه صید کشتی‌های چینی در آبهای ایران تخلف است، گفت: تعداد این کشتی‌ها از دو فروند در سال ۸۸ به حدود ۱۲۰ فروند در حال حاضر رسیده‌اند به طوری که از سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ ، ۵۰۰ درصد افزایش کشتی داشته‌ایم معلوم نیست با چه فرایندی به آنها مجوز صید داده شده است کاری که باعث اعتراض همه صیادان شده است.

مرادی بعد از پخش فیلمی از وضعیت صیادان و صید در جنوب گفت:‌ آقای وزیر کشاورزی چند ماه قبل به خاطر همین موضوع از مجلس کارت زرد گرفت انتظار داشتیم در این مدت مشکلات برطرف شود اما شرایط هنوز به قوت خود باقی است. فانوس ماهی جایگاه ویژه‌ای در زنجیره غذایی آبزیان در دریاها دارد، کاهش جمعیت این نوع ماهی باعث کاهش جمعیت سایر ماهی‌ها و در نهایت تاثیر در وضعیت اقتصادی ناشی از صید می‌گذارد. افزایش یک باره صید تاثیرات مخرب و غیر قابل جبران خواهد گذاشت. بخصوص صید ترال که عمدتا ماهی‌های درشت را صید می‌کند. درست است که تا پایان برنامه ششم پیش بینی ۷۰ هزار تن صید فانوس ماهی شد اما در این راه تخلفات متعددی به دلیل برداشت‌های غیر اصولی صورت گرفته و این ماهی‌ها با ارزش اقتصادی به کشورهای چین و تایلند و ویتنام صادر شده است نتیجه هم افزایش نارضایتی مردم می‌شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: ۳۵ فروند کشتی چینی در آبهای جنوب فعالیت می‌کردند که همه قرارداد به شرط تملیک در اختیار شرکت‌های ایرانی با مدیران بازنشسته شیلات داشتند. اقداماتی درباره‌ نحوه صدور مجوز و به دنبال آن تخلفات صورت گرفته وجود دارد چون در این باره قراردادی بین ایران و چین و حتی بین شرکت‌های خصوصی دو کشور وجود نداشت. ارتباطات پنهانی و غیر شفاف و رفتار خارج از صادرات بین‌المللی صورت گرفته. ترکیب نیروی انسانی هم به شکل غیر قانونی بوده از افراد خارجی استفاده شده که فاقد مجوز کار در ایران بودند. تا کی قرار است این روند ادامه داشته باشد. آیا می‌خواهید تا نابودی کامل آبزیان و ایجاد خسارات غیر قابل جبران به محیط زیست پیش بروید.

مرادی با اشاره به اعتراضات فعالان محیط زیست گفت: شناورها با پرچم های غیر ایرانی در آبهای ایرانی صید می‌کنند غیرت ایرانی کجاست ؟ به آنها بیش از ۵۰ میلیارد تومان یارانه سوخت از جیب بیت‌المال و مردم داده شده است در حالی که دولت امسال یارانه یک میلیارد تومانی نگهداری از معلولان را پرداخت نکرد.

مرادی یادآور شد: روز گذشته سه نفر از جوانان ایران در بندر عباس به خاطر گاز گرفتگی در کشتی چینی جان خود را از دست دادند برای مرگ مظلومانه افراد بیگناه چه پاسخی دارید. اگر ورود مقتدرانه سپاه و رئیس دستگاه قضا در حمایت از صیادان بومی نبود معلوم نبود چه سرنوشتی پیش روی صیادان با این حجم از صید غیر مجاز رخ می‌داد. انتظار می‌رود وزارت جهاد کشاورزی به این وضعیت خاتمه دهد.