۰ نفر

نیاز سالیانه کشور چند واحد مسکونی است؟

۲۹ بهمن ۱۳۹۷، ۶:۳۲
کد خبر: 336786
نیاز سالیانه کشور چند واحد مسکونی است؟

رئیس انبوه سازان مسکن استان تهران گفت: برای تامین کسری مسکن مورد نیاز در کشور سالیانه باید یک میلیون و 50 هزار واحد مسکونی ساخته شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «احمد خرم» روز دوشنبه در حاشیه اجلاس سراسر انبوه سازان مسکن و ساختمان ایران در جمع خبرنگاران افزود: آمارها حاکی از کمبود چهار میلیون و 500 هزار واحد مسکونی در کشور است و اگر بخواهیم در طول 10 سال این واحدها ساخته شود، سالیانه باید 450 هزار واحد مسکونی در کشور تولید شود.
وزیر اسبق راه و ترابری تاکید کرد: علاوه بر این سالیانه بین 600 تا 650 هزار زوج در کشور ازدواج می کنند که نیازمند مسکن هستند و مجموع این دو آمار نشان می دهد که حداقل سالیانه باید در کشور یک میلیون و 50 هزار واحد مسکونی ساخته شود.
وی بیان کرد: یک دهک جامعه بدون استفاده از تسهیلات بانکی می تواند بین 50 تا 70 هزار واحد مسکونی را در سال خریداری کند، اما 9 دهک دیگر باید با استفاده از سپرده گذاری و تسهیلات بانکی مسکن مورد نیاز خود را خریداری کند.
رئیس انبوه سازان مسکن استان تهران تصریح کرد: بین 10 تا 15 سال طول می کشد تا زوجین جوان بتوانند برای سپرده گذاری خود در بانک 80 میلیون تومان جمع آوری کنند، بنابراین این زوج ها مجبور هستند سال ها از مسکن استیجاری استفاده کنند.
خرم با بیان اینکه در سال های اخیر هزینه های اجاره بهای مسکن بسیار افزایش یافته است، گفت: با توجه به کمبود واحدهای مسکونی در کشور سال آینده شاهد افزایش هزینه های اجاره و افزایش قیمت مسکن خواهیم بود.
وی تاکید کرد: شاخص های اقتصادی نشان می دهند که هرجا تقاضا افزایش و تولید کم و یا ثابت بماند قیمت ها افزایش خواهد یافت و در طول سال های گذشته انحرافات در این بخش، تولید مسکن را در کشور بسیار سخت کرده و از سوی دیگر، خود شیفتگی نیز اجازه نمی دهد که از تجربه کشورهای منطقه از جمله ترکیه در بخش مسکن استفاده کنیم.
رئیس انبوه سازان مسکن استان تهران با اشاره به راهکار حل این معضل، گفت: با انجام مطالعات جامع مسکن توسط یک مشاور بی طرف و غیر دولتی در ابتدا باید وضعیت موجود مشخص شود تا بتوانیم با ارائه راهکارهای کارشناسی، علمی و تخصصی سیاست های مناسبی را اجرا کنیم.
خرم یادآور شد: در 40 سال گذشته به جای اینکه قوانین و مقررات را ساده کنیم متاسفانه آن را پیچیده کرده ایم و این سبب شده امروز شاهد مشکلات زیادی برای تولید کنندگان مسکن در کشور باشیم.