۰ نفر

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح کرد؛

افزایش کسری بودجه با طرح معیشتی مجلس

۳ آبان ۱۳۹۹، ۱۲:۴۹
کد خبر: 476291
افزایش کسری بودجه با طرح معیشتی مجلس

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در شرایط فعلی کشور، ارائه طرح معیشتی علاوه بر تشدید کسری بودجه، مشکلات بیشتری را برای دولت ایجاد می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «جعفر قادری»،  با اشاره به طرح معیشتی مجلس که دولت را مکلف می‌کند برای تامین بخشی از نیازهای معیشتی خانوارهای در 6 ماه دوم امسال، ماهانه مبلغی را به حساب سرپرست خانوارها واریز کند، گفت: استدلال نمایندگان این است با توجه به نرخ تورم و افزایش قیمت کالای اساسی در کشور لازم است تا پایان سال و ساماندهی وضعیت اقتصاد کشور، دولت کمک حداقلی را به خانواده‌ها داشته باشد و بخشی از قدرت خرید از دست رفته آنان  را جبران کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه تامین مالی این طرح نیاز به بررسی بیشتری دارد، بیان داشت: با توجه به شرایط فعلی که دولت کسری بودجه دارد، اجرای چنین طرح‌هایی کار سخت و دشواری است و مشکلات حوزه اقتصاد را تشدید می‌کند. بنابراین من موافق این طرح نیستم.

نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: البته این بخش از طرح که کالاهای اساسی که با ارز دولتی و یا نیمایی تامین مالی می‌شود با قیمت تمام شده در اختیار خانواده‌ها قرار بگیرد و افراد بتوانند از طریق کارت الکترونیکی کالاهای ضروری را با قیمت تمام شده ارز دولتی یا ارز نیمایی تحویل بگیرند،‌حدودی موثر باشد، اما ارائه طرح معیشت و تامین مالی آن در شرایط فعلی نیاز به بررسی بیشتر دارد.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی سه نوع ارز دولتی، نیمایی و آزاد داریم، گفت: در شرایط کنونی شاهد هستیم که هر کسی ارز ۴۲۰۰ تومانی و یا نیمایی دریافت و کالایی تهیه می کند ، آن را با نرخ آزاد قیمت گذاری می‌کند و این قابل قبول نیست.  باید شرایط را به گونه ای فراهم کنیم که کالاها با ارز نیمایی قیمت گذاری شده و در اختیار خانواده‌ها قرار گیرد و این می‌تواند ثبات قیمت در کالاها اساسی را به دنبال داشته باشد.

عضوکمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه اجرای این طرح منجر به تشدید کسری بودجه دولت می شود، گفت: در شرایط فعلی کسری بودجه قابل توجهی داریم واجرای چنین طرح‌هایی مشکلات بیشتری برای دولت و کشور ایجاد می کند و به نظر می‌رسد تامین کالا با قیمت تمام شده اولی‌تر از این طرح است.