۰ نفر

خوردن پیاز در بارداری با تمام خوب و بدهایش

۸ خرداد ۱۴۰۱، ۲۲:۰۶
کد خبر: 639724
خوردن پیاز در بارداری با تمام خوب و بدهایش

آیا در دوران بارداری هوس پیاز می‌کنید؟ آیا می‌خواهید بدانید در دوران بارداری می‌توانید پیاز بخورید؟ اگر سرتان را تکان می‌دهید توصیه می‌کنیم این مقاله را بخوانید.

به گزارش اقتصاد آنلاین، پیاز یک گیاه محبوب و متعلق به خانواده سیرهاست. قرن‌هاست که پیاز را نه تنها برای طعم و مصارف آن در آشپزی بلکه به خاطر خواص دارویی نیز پرورش می‌دهند. پیاز سرشار از ویتامین C، بیوتین، منگنز، مس، فسفر، پتاسیم، ویتامین B6، اسید فولیک و مواد دیگر است. بطور خلاصه فواید زیادی برای سلامت دارد که برای دوران بارداری بی خطر است. به خواندن این مقاله ادامه دهید و به فواید افزودن پیاز به رژیم غذایی بارداری پی‌ ببرید.

فواید خوردن پیاز در دوران بارداری

سم زدایی از بدن: وجود فلزات سنگین در بدن می‌تواند هم برای مادر و هم جنین مضر باشد. اسیدهای آمینه نظیر سیستئین و متیونین موجود در پیاز به سم زدایی بدن شما کمک می‌کند.

سیستم ایمنی را تقویت می‌کند: پیاز سرشار از ویتامین C است. خواص آنتی‌اکسیدان این ویتامین می‌تواند سیستم ایمنی مادر را تقویت کند و از رشد جنین محافظت بعمل آورد.

یبوست را از بین می‌برد: پیاز منبعی غنی از فیبر غذایی است و می‌تواند به تنظیم کارکردن شکم شما کمک کند. اگر در دوران بارداری دچار یبوست شده‌اید، خوردن پیاز خام می‌تواند به شکل موثری مشکل شما برطرف کند.

تنظیم فشار خون: پیاز خام انبار مواد مغذی گیاهی است که به تنظیم فشار خون کمک می‌کند. افزودن پیاز به برنامه غذایی می‌تواند مشکلات ناشی از فشار خون بالا در دوران بارداری مانند، پره اکلامپسی، فشارخون بالای بارداری و زایمان زودرس را کاهش بدهد.

جلوگیری از دیابت بارداری: پیاز حاوی کرومیم است که از مقاومت انسولین جلوگیری و به تنظیم قند خون کمک می‌کند. یک سوپرفود است که به جلوگیری از دیابت بارداری یاری می‌رساند.

کنترل اضافه وزن: مادران باردار همیشه نگران اضافه وزن خود هستند. پیاز از آن‌جا که کالری و چربی بسیار کمی دارد، در دوران بارداری از ضروریات محسوب می‌شود. پیاز را به سالاد و ساندویچ خود اضافه کنید تا درد گرسنگی خود را به روشی سالم مدیریت کنید.

کمک به جلوگیری از ورم لثه در دوران بارداری: تغییرات هورمونی در دوران بارداری لثه‌های شما را در مقابل ایجاد پلاک، التهاب و خونریزی آسیب‌پذیر می‌کند. جویدن پیاز به‌خاطر خواص ضدباکتریایی به بهبود سلامت دهان شما در دوران بارداری کمک می‌کند.

درمان گلودرد: اگر در دوران بارداری گلو درد دارید و می‌خواهید از مصرف آنتی‌بیوتیک هم بپرهیزید، از آب پیاز برای درمان موثر گلودرد استفاده کنید.

مضرات مصرف پیاز در بارداری

با این‌که مصرف پیاز در دوران بارداری فواید بسیاری دارد، باید عوارض جانبی آن را نیز در نظر بگیرید و مصرف خود را محدود کنید.

در زیر با برخی عوارض جانبی مصرف پیاز در دوران بارداری آشنا می‌شوید:

  • سوزش معده و اسهال: خوردن مقدار زیاد پیاز در دوران بارداری ناراحتی معده را در شما افزایش می‌دهد.
  • مشکلات تنفسی و آلرژیک: برخی از بانوان باردار ممکن است به‌خاطر مصرف بیش از حد پیاز دچار مشکلات تنفسی و آلرژیک شوند. در موارد حاد همچنین ممکن است دچار شوک آنافیلاکسی شوید که برای بارداری بسیار مضر است.

کدام نوع پیاز فایده بیشتری در بارداری و جنین دارد؟

هم پیاز سفید و هم پیاز قرمز برای بانوان باردار مفید است. پیاز حاوی مقدار زیادی فلاونوئیدها و ترکیبات سولفوری است. با این حال پیاز قرمز موثرتر است و به خاطر منبع غنی فلاونوئیدها به عنوان رقیق‌کننده خون عمل می‌کند. فواید پیاز برای سلامت بخاطر آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات سولفوری آن است.

براساس پژوهش های جدید مصرف آنتی اکسیدان ها در دوران بارداری احتمال بروز چاقی در کودکان را کاهش می‌دهد. مادرانیکه پیش و طی بارداری خود از مواد سرشار از آنتی اکسیدان ها تغذیه می‌کنند احتمال بروز چاقی و دیابت در کودکان آنها پس از تولد و در سنین بالاتر کاهش پیدا می‌کند.

دکتر ربکا زیمونس از بیمارستان اطفال فیلادلفیا معتقد است ما هم اکنون می‌دانیم که در طول مدت رشد انسان دوره‌های حیاتی وجود دارند که بر احتمال بروز چاقی در سال های آتی زندگی تاثیر می‌گذارند. این بررسی‌ها نشان می‌دهد که اگر ما بتوانیم از بروز التهاب و فشار اکسیدیته در طول دوره بارداری جلوگیری کنیم خطر ابتلا به چاقی تا حد زیادی در کودک حتی در سنین بالاتر کاهش پیدا می‌کند.

 البته باید توجه داشت که نباید در مصرف ویتامین‌های آنتی اکسیدانی زیاده‌روی کنید، زیرا می‌تواند عوارض جانبی ناخوشایندی به همراه داشته باشد.

پیاز از جمله منابع اصلی فلاونوئیدها در بسیاری از کشورهاست، خصوصا حاوی ترکیب مفیدی است به نام کوئرستین.

مهمترین ترکیبات گیاهی موجود در پیاز را در زیر می‌خوانید:

آنتوسیانین: آنتوسیانین‌ تنها در پیازهای قرمز یا ارغوانی وجود دارد و آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی هستند که رنگ‌دانه‌های قرمز را به پیاز می‌دهند.

کوئرستین: یک فلاونوئید آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند فشارخون را کاهش دهد و سلامت قلب را بهبود بخشد.

ترکیبات سولفوری: بیشتر سولفیدها و پلی‌سولفیدها که می‌توانند از بروز سرطان جلوگیری کنند.

تیوسولفینات: ترکیبات سولفوری که می‌تواند رشد میکروارگانیسم‌های مضر را محدود و از تشکیل لخته خون جلوگیری کند.

پیازهای قرمز و زرد بیشتر از انواع دیگر آن آنتی‌اکسیدان دارند. در واقع پیاز زرد ممکن است ۱۱ برابر بیشتر از پیاز سفید آنتی‌اکسیدان داشته باشد. البته لازم به ذکر است که پختن پیاز می‌تواند به میزان زیادی آنتی‌اکسیدان‌ها را کاهش بدهد.

در انتخاب پیاز توجه داشته باشید که به دنبال پیازهای خشک و سفت باشید که بو ندهند و جوانه هم نزده باشند. اضافه کردن پیاز به غذا بهترین روش برای طعم دادن به آن است بدون اینکه لازم باشدکالری اضافی، روغن یا نمک اضافه کنید.