۰ نفر

جلیلی در مناظره سوم؛

برجام سند طلبکاری دولت است نه بدهکاری / امضای FATF هیچ فایده ای برای کشور ندارد

۲۲ خرداد ۱۴۰۰، ۱۷:۰۶
کد خبر: 535666
برجام سند طلبکاری دولت است نه بدهکاری / امضای FATF هیچ فایده ای برای کشور ندارد

جلیلی گفت: رییس جمهور باید بر نقشی که هر وزارتخانه‌ باید داشته باشد، مشرف باشد . برنامه که یک شبه نوشته نمی‌شود تا در بزنگا‌ه‌ها تصمیم بگیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، سعید جلیلی، کاندیدای ریاست جمهوری گفت: دغدغه مردم این است که چرا موضوعات حل نمی‌شود؛ سوال این است که مساله و پاسخ مثل کرونا نیست که ناشناخته باشد سوال این است که مسائل چرا حل نشده است؟

رییس جمهور باید بر نقش هر وزارتخانه مشرف باشد/ نیازمند یک برنامه جدی هستیم

سعید جلیلی با اشاره به هفت مسئله مطرح شده در مناظره سوم گفت: این موضوعات مطرح شده موضوعات درستی هستند اما دغدغه مردم چیز دیگری است. دغدغه مردم این است که چرا این موضوعات حل نمی‌شود. دوستان درباره این موضوعات پاسخ‌هایی را بیان فرمودند و حتما من هم در این باره پاسخ‌هایی دارم. نه مسائل و نه پاسخ این موضوعات مثل کرونا نیست که ناشناخته باشد. سوال این است که چرا تا بحال این موضوعاتی که هم مسئله و هم پاسخ آن‌ها شناخته شده اند، حل نشده است. این دغدغه مردم است.  جلیلی در ادامه درباره تورم گفت: امروز متوسط نرخ تورم کشورهای دنیا ۲.۵درصد است. بیش از ۱۰۰ کشور تورم خود را زیر ۵ درصد آورده‌اند. سوال این است که چرا این مسئله حل نشده و پاسخ آن هم مشخص است.

وی در مورد مسئله مسکن تاکید کرد: می‌گویند ما زمین داریم، مصالح داریم، نیروی انسانی هم داریم. پس امکان ساخت مسکن هم داریم. پس چرا این مسئله حل نشده است. دغدغه مردم این است که چرا دولت‌ها عقب هستند. ما صحبت از مقام رییس جمهور می‌کنیم. آن هم رییس ایران. یعنی کشور با این همه ظرفیت‌هایی که دارد و می‌تواند موفق باشد و جهش پیدا کند. با این وجود سوال امروز ما این است که چطور ابتدایی‌ترین موضوعات را حل کنیم. به نظر من دغدغه مردم این‌طور چیزها است. خود مسائل که مشخص است. مردم در کوچه و بازار این‌ها را می‌گویند و با زندگیشان لمس می‌کنند.

وی افزود: دغدغه این است که چرا این راه حل‌ها پایدار نیست. برای مثال دولت می‌گوید دو سال تورم را کنترل کردیم. اما تورم مثل باران نیست که بگوییم آیا سال دیگه باران می‌بارد یا نمی‌بارد. اما مردم نگرنی دارند که آیا سال آینده هم تورم پایین خواهد بود یا نخواهد بود؟ این یک روند ثابت خواهد بود یا نخواهد بود؟ سوال مردم این است که اگر این هفت موضوعی که می‌گویید مسئله مردم هستند و درست هم است، مسائل اصلی‌اند، پس چرا مسائلی دیگر به عنوان مسائل اصلی و با قدرت بیشتر مطرح می‌شوند.

جلیلی درباره رویکرد دولت خود تصریح کرد: رویکرد دولت ما این است که اگر شما می‌خواهید این مسائل را حل کنید، به برنامه‌ای جدی نیاز است. برای بافت یک قالی ایرانی هم به یک نقشه نیاز است. اصلا مگر می‌شود بدون یک نقشه جامع کار کرد؟ کار رییس جمهور دقیقا همین است. رییس جمهور باید به این نقشه و به نقشی که هر یک از وزارت‌خانه‌ها باید ایفا کند تا تورم، مسکن و... حل شوند، اشراف داشته باشد.

وی در ادامه اضافه کرد: برنامه یک شبه نوشته نمی‌شود. با سفارش به اندیشکده که برنامه نوشته نمی‌شود. رییس جمهور باید به برنامه اشراف داشته باشد تا در بزنگاه‌ها و در جاهایی که ظرافت لازم است، بتواند تصمیم بگیرد و نگذارد که کار متوقف شود. بحث مهمی که درباره نقش رییس جمهور وجود دارد این است که از روزی که مسئولیت را عهده‌دار می‌شود، زمان را چقدر مغتنم می‌شمارد؟ یکی از دغدغه‌های مردم این است که ناگهان چهار سال یا هشت سال می‌گذرد و می‌بینند چیزی انجام نشده است. بعد یا یک نفر اگر منصف باشد معذرت خواهی می‌کند و اگر نباشد تازه از مردم طلبکار می‌شود. بنابراین دغدغه مردم این است که برنامه باید مشخص باشد و بدانند بعد از رای دادن قرار است بعد از ۶ماه یا ۹ماه به چه نقطه‌ای برسند؟ این نقطه حداقلی است یا حداکثری؟

وی در ادامه توضیحات خود گفت: رییس جمهور، رییس جمهور ایران با همه ظرفیت‌هایش است. این که بگوید تعداد کمی مسئله را حل کردم خیلی حداقلی است. یا ایران و ظرفیت‌هایش را نشناخته و یا اشرافی روی موضوعات ندارد. برنامه ما باید خیلی فراتر از این موضوع باشد.

دغدغه مردم این است که آیا رییس جمهور تعارفات را کنار خواهد گذاشت یا نخواهد گذاشت؟ آیا دوباره مشغول کارهای نمایشی خواهد شد یا کار واقعی خواهد کرد؟

مردم می‌خواهند یک آینده‌ای حداقل در چهار سال آینده داشته باشند که مطمئن باشند کارها جدی پیگیری می‌شوند، نمایشی نخواهند بود و نتیجه مند خواهند بود.

برنامه‌‌مان برای تحریم چیست؟ / نباید معطل سه کشور بمانیم

سعید جلیلی در بخش دوم مناظره در توضیحات خود برای نقد دیگر کاندیداها به مذاکرات خارجی و اهمیت آن اشاره کرد و گفت: یکی از نکاتی که برای اقتصاد کشور و حکمرانی بسیار اهمیت دارد، وجود ثبات در سیاست‌ها و محیط اقتصادی کشور است. نمی‌شود که تحریم را انکار کرد و واقعیتی است که وجود دارد. مهم‌تر از خود تحریم، بهانه تحریم است که به این بهانه بسیاری از ناکارآمدی‌ها را به گردن آن می‌اندازند.

جلیلی ادامه داد: کسی که رییس جمهور می‌شود، باید فهم صحیح از صحنه جهانی و مناسبات جهانی داشته باشد. همچنین فهم صحیح از ظرفیت‌های داخلی و پیوند این دو با هم داشته باشد. مشکل این است که کسانی که حداقل فهم را از مناسبات جهانی ندارند، می‌خواهند بر این مبنا نسخه بپیچند. لزوم جهش تولید و جهش صادرات، جهش تعاملات اقتصادی خارجی است. دوستان کارنامه بسیاری ضعیفی دارند. زیرا تعاملات خارجی را در مذاکره با دو یا سه کشور خلاصه کردند. معلوم است که این جواب نمی‌دهد. در همین مذاکراتی که الان انجام می‌شود، طرف با پررویی تمام می‌گوید ما موضوعات فراوان دیگری داریم و اهرم تحریم را هم خواهیم داشت. سوال من این است که برای تحریم چه برنامه‌ای داریم؟ این بدون فهم مناسبات جهانی ممکن نیست. اگر طرف مقابل اهرم را در دست گرفته، شما باید این اهرم را از دست آن خارج کنید و این برنامه می‌خواهد. نه اینکه بگوییم یک عده در داخل نگذاشته‌اند. این نفهمیدن مساله است.

وی در ادامه افزود: من با برنا‌مه‌ای که دارم در پایان چهار سال نه تنها تحریم را بی اثر می‌کنم، بلکه دشمن را پشیمان می‌کنم تا محیطی امن ایجاد شود. من تعامل سازنده و گستره با جهان را به گونه‌ای شکل می‌دهم که اقتصاد ما معطل سه کشور نماند.

جلیلی خطاب به دولت فعلی بیان کرد: در آن زمان که به اصطلاح خودتان در گفت‌و‌گو‌ها موفق بودید، ۸۰۲ تحریم به ۱۵۰۰ تحریم رسید. دلار از سه هزار تومان شد ۳۰هزار تومان. شما حتی نتوانستید مذاکره کنید و نتوانستید در مذاکرات نتیجه بگیرید. در روابط خارجی باید تهدید و فرصت را با هم دید. باید همانطور که از فرصت‌ها حداکثری استفاده کرد، تهدیدها را به حداقل رساند. نمی‌شود که همه این‌ها را کنار گذاشت و تنها با سه کشور مذاکره کرد. تعاملات خارجی بسیار خوب است اما شما بگویید چقدر توانسته‌اید از هزار میلیارد دلار واردات کشورهای اطراف را به خود اختصاص دهید؟ در همین تبادلات بانکی ما ۱۱ طرح داریم که با آن‌ها تحریم را بی اثر کرد. بانک مرکزی بیاید یک طرح را نشان بدهد که کار کرده‌است. رییس جمهور باید فهم داشته باشد و بداند صحنه چیست.

برجام سند طلبکاری دولت است نه بدهکاری/ امضای FATF هیچ فایده‌ای برای کشور ندارد

سعید جلیلی در بخش سوم مناظره قاطعانه با FATF مخالفت کرد و به نقد آن پرداخت و در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه‌های خود برای غلبه بر مشکلات مربوط به امور اداری و مجوزهای کسب و کار  گفت: روز اول انتخاب آقای روحانی به او گفتم اگر می‌خواهید اهداف خود را دنبال کنید، باید ماشین دولت را راه بیاندازید. این کندی‌هایی که در ماشین دولت وجود دارد، شما را به مقصد نمی‌رساند. برنامه نباید این باشد که ساختارها را عوض کنید. باید ساز و کارها را فعال کنید. آن هم مبتنی بر این است که رویکرد شما این است که کشور را به صورت روزمره اداره کنید یا برای دستگاه‌ها ماموریت تعریف کنید و بعد از آن‌که به نتیجه رسیدند، ماشین، خود را به آن می‌رساند.

جلیلی در ادامه اضافه کرد: به عنوان کسی که ۳۳ سال کار سیاست خارجی انجام داده‌ام، می‌گویم امکان تعامل گسترده و سازنده در جهان، به ویژه در مسائل اقتصادی وجود دارد اما آن‌ها نمی‌توانند. در حال حاضر ما با عراق ۱۲میلیارد دلار روابط اقتصادی داریم. ۱۰میلیارد از آن که مربوط به بخش خصوصی ‌است، انجام می‌شود اما دو میلیارد که مربوط به بخش دولتی است نمی‌تواند انجام شود. اگر دولت و رییس جمهور اشراف داشته باشد، می‌فهمد که مشکل در کجاست.

وی ادامه داد: اتحادیه‌ تعاونی‌های سراسر کشور در جلسه‌ای بیان می‌کردند که اگر داخلی‌ها مزاحمشان نباشند، مشکلی در روابط خارجی ندارند. آن‌ها بیان می‌کردند که به ۱۱ کشور صادرات انجام می‌دهند.

سعید جلیلی درباره موضوع FATF گفت: من با قاطعیت می‌گویم امضای کنوانسیون‌ها هیچ فایده‌ای برای کشور ندارد و حاضرم با هر کسی در این‌باره مناظره کنم. زیرا خود بیانیه FATF می‌گوید اگر این بیانیه امضا شود، برای گام بعدی را مشخص کند. چرا دارید مسئله را غلط به مردم می‌گویید؟

جلیلی ادامه داد: برجام سند طلبکاری ملت ایران است؛ نه سند بدهکاری. ما هزینه برجام را دادیم و امروز باید طلبکار باشیم. نباید هر روز از سرمایه ملت هزینه کنیم. کسی می‌تواند این مسیرها را درست پیش ببرد که هم به مسائل جهانی و هم به مسائل داخلی آگاه باشد.

وی افزود: من به عنوان کسی که از پایین‌ترین سطح وارد دستگاه دولتی شدم و در این مسیر رشد کردم، می‌دانم در این مسیر چه جریانی وجود دارد و وقتی یک دستور رییس جمهور به پایین می‌رسد چه فرجامی پیدا می‌کند، چگونه یک کارشناس می‌تواند آن کار را معطل کند و چگونه ناهماهنگی باعث می‌شود کارها پیش نرود.

جلیلی در ادامه توضیحاتش بیان کرد: اگر مردم ایران می‌خواهند امروز رییس جمهور انتخاب کنند، رییس جمهور باید به مسائل خارجی واقف باشد و بداند سیاست خارجی چهار سال آینده باید اقتصاد محور باشد و در صادرات کشور نقش داشته باشد. اگرنه، یک بهانه برای کار نکردن کافی است. شما باید بهانه‌ها را بردارید. من به ملت ایران می‌گویم که هیچ بهانه‌ای نمی‌تواند مانع پیشرفت اقتصاد کشور شود. به هیچ بهانه‌ای در داخل نباید اجازه داد که کسانی نگذارند تصمیم‌ها اجرایی شوند. این شناخت کافی از ظرفیت داخل و یک رویکرد درست نیاز دارد.

مسائل را غلط عنوان نکنید/ مشکلات با اداره روزمره حل نمی‌شود

سعید جلیلی در بخش چهارم مناظره، به انتقاد عبدالناصر همتی پاسخ داد و با نقد گفته‌های او، گفت: نگاه ما به چهار سال آینده یک نگاه فرصت محوراست و مسائلی مثل بیکاری، گرانی و مشکل مسکن حل نمی‌شود. امروزه جهش برای کشور و استفاده حداکثری از فرصت‌ها هم ممکن و هم ضروری است. لازمه فهمیدن این ضرورت این است که قبلا مطالعات و بررسی‌ها درباره مسائل مختلف مثل نظام بانکداری، نظام سلامت، موانع تولید و... انجام شده باشد.

جلیلی درباره روستاها و در پاسخ به نقد همتی گفت: روستاها هر کدام باید یک سلول جهش کشور باشند نه اینکه حداکثر خدماتی به آن‌ها رسانده شود. اینکه ما بگوییم ایجاد زمینه برای روستاییان برای جهش یافتن اهانت به روستا است، جابجا کردن مرزهای ادبیات توسط آقای همتی است.

جلیلی در ادامه گفت: برای این جهش باید برای تک تک دستگاه‌ها، ماموریتی از قبل تعریف شده باشد. برای ارزآوری، مسائل باید تعریف شده باشند که کشور معطل نماند.

وی باز هم خطاب به همتی که گفته ۲۰۰کشور عضو FATF هستند، گفت: مگر نمی‌دانید شما هم عضو هستید و از ۴۱ بند، ۳۹ بند را اجرا کردید. شما حتی این مساله‌ را هم نمی‌دانید. این‌ها انجام شده اما او گفته که قبول نیست. چرا به جای اینکه از او طلبکاری کنید از داخل طلبکاری می‌کنید؟ ما که می‌گوییم ۴۹دستگاه راجع به روستاها وظیفه دارند، اهانت به روستایی است؟

جلیلی در آخر خطاب به مردم ایران گفت: اگر کسی می‌گوید چهار فرزندم بیکار است، با اداره روزنامه حل نمی‌شود. این با برنامه‌ای که ما در اولین سال دچار تردید بشویم و بگوییم بعدا مطالعه خواهیم کرد حل نمی‌شود. باید از روز ابتدای شروع کار دولت این برنامه با قدرت آغاز شود.

رییس جمهور بداند که راس دستگاه‌ها چه خبر است تا بازی نخورد/  رییس جمهور بداند رییس جمهور همه است

جلیلی در بخش آخر مناظره به جمع‌بندی توضیحات خود پرداخت.

سعید جلیلی، در آخرین قسمت از مناظره گفت: صحبت از انتخاب رییس جمهور برای ایران می‌کنیم. ایران با همه ظرفیت‌هایش به ما می‌گوید که چهار سال آینده باید چهار سال جهش باشد و جهش یک جهاد بزرگ و یک تلاش سترگ می‌خواهد. صحبت از رییس جمهور می‌کنیم. رییسی که باید بداند رییس همه جمهور است. همه مردم و همه حقوق ‌آن‌ها را باید دربر بگیرد؛ نه بخشی از آن را.

جلیلی عنوان کرد: رییسی که باید بداند در راس دستگاهی قرار می‌گیرد که در بدنه و در راس آن چه خبر است. باید بداند که او را بازی ندهند. رییس جمهوری که بتواند محیط داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی را خوب بفهمد، تا به اندک موضوع و بهانه‌ای کار را تعطیل نکند.

وی ادامه داد: ما ۸ سال است که سایه به سایه و در حد توان مسائل کشور را دنبال کردیم. اگر کار خوبی بود تایید کردیم، اگر کار ناقصی بود، سعی کردیم به تکمیل آن و اگر خطا بود به تصحیح آن کمک کنیم. کارنامه ما امروز روشن است. در همه موضوعات سعی کرده‌ایم برای اداره کشور یک برنامه واقعی قابل اجرا که به ما نوید جهش را می‌دهد نوشته‌ایم. نباید مسائل را تقلیل داد. وی افزود: نباید دچار تعارفات شد. ما فکر می‌کنیم که رویکرد‌ها باید از اینکه حل آب خوردن کشور را هم دیگران نسبت بدهند و منتظر دیگران باشند، به جهش کشور ارتقا پیدا کند. مستقل از همه جناح‌ها و بازی‌های سیاسی و مستقل از هرگونه حرکت و تعارفی که خدای نکرده در این مسیر خدشه ایجاد کند.

جلیلی در بخش آخر توضیحاتش به فرمایش امیر مومنان اشاره کرد: خدایا تو خود شاهدی آن‌چه از جانب ما صورت گرفت، نه تلاشی بود برای کسب قدرت و نه زیاد کردن ثروت. بلکه می‌خواهیم نشانه‌های دین تو را برگردانیم، اصلاح واقعی را انجام بدهیم تا بندگان ستم دیده تو احساس آرامش و امنیت کنند و دین تو برپا شود.

وی افزود: امروز ما در محضر امام و شهدا و در محضر شما مردم، صادقانه آن‌چه را که در این ۸ سال به آن رسیده‌ایم و فکر می‌کنیم برای آینده کشور می‌تواند یک برنامه درست باشد، به شما تقدیم می‌کنیم.