۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

آیا از اختلال شخصیت پارانوئید خطرناک تر هست؟ ۰ تا ۱۰۰ علائم، عوامل و راه های درمان پارانوئید

۷ تیر ۱۳۹۹، ۲۲:۳۸
کد خبر: 448987
آیا از اختلال شخصیت پارانوئید خطرناک تر هست؟ ۰ تا ۱۰۰ علائم،  عوامل و راه های درمان پارانوئید

شاید بارها با این افراد برخورد داشته اید، گفتگو داشتید و یا حتی در سریال های تلویزیونی شخصیت هایی را دیده اید که به همه مشکوک هستن و یا رفتارهای غیر متعارف دارند که مسلما از نتیجه این رفتارها آگاهی دارید. برای آشنایی علمی با این اختلال تا پایان مقاله همراه باشید.

اختلال شخصیت پارانوئید (PPD)

به گزارش اقتصادآنلاین؛ اختلال شخصیت پارانوئید (PPD) به‌ عنوان یکی از انواع اختلالات شخصیتی است. افراد مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید رفتار هایی از خود نشان می‌ دهند که ممکن است برای دیگران عجیب یا غیرعادی به نظر برسد.

​راهنمای تشخیصی و آماری بیماری های روانی در اخبار پزشکی، از اصطلاح اختلالات شخصیتی خوشه A برای توصیف اختلالات شخصیت بیرون از مرکز مانند شخصیت پارانوئید استفاده می‌کند.

یکی از خصوصیات افراد پارانوئید این است که بسیار به افراد دیگر مشکوک هستند. که در زندگی و فعالیت ‌های روزمره آنها اختلال ایجاد میکند. آنها به انگیزه ‌های دیگران بی ‌اعتماد هستند و معتقدند که دیگران می‌ خواهند به آنها آسیب برسانند.

بر اساس بررسی های انجام گرفته در سال 2017، اختلال شخصیت پارانوئید بین 1 درصد تا 4 درصد از مردم در سراسر جهان را تحت‌ تأثیر قرار داده است.

درمان این اختلال می ‌تواند چالش ‌برانگیز باشد زیرا افراد مبتلا به این اختلال نسبت به دیگران بدگمان هستند و بی ‌اعتمادی شدید نسبت به آنها دارند بنابراین بسیار سخت به درمان جواب میدهند.

افرادی که اختلال پارانوئید دارند، ممکن است بین دوراهی باشند که آیا می ‌توانند به  متخصص سلامت روان اعتماد کنند و نسبت به انگیزه ‌های او در تلاش برای کمک به آنها مشکوک باشند یا خیر؟

شاید فرد مبتلا به اختلال پارانوئید بیماری دیگری هم داشته باشد که می ‌تواند نشان ‌دهنده این اختلال باشد. به‌ عنوان‌ مثال، افسردگی و اضطراب بر خلق‌ و خوی فرد تأثیر می گذارد؛  تغییرات خلق ‌و خو باعث میشود فرد مبتلا به این اختلال بیشتر احساس پارانوئیدی و گوشه‌گیری کند.

علل بیماری پارانوئید

محققان بر این باورند که ترکیبی از عوامل بیولوژیکی و محیطی می ‌تواند منجر به بیماری پارانویا شود. اما با این حال علل اختلال شخصیت پارانوئید مثل سایر بیماری های روانی دیگر ناشناخته است.

این اختلال بیشتر در خانواده ‌هایی باسابقه اسکیزوفرنی و اختلال هذیانی وجود دارد. ترومای اولیه دوران کودکی نیز ممکن است یکی از عوامل مؤثر باشد.

سایر عوامل مؤثر عبارتند از: ​

  • زندگی در یک خانواده کم ‌درآمد
  • جداشدن یا طلاق گرفتن والدین
  • طلاق گرفتن خود شخص از همسرش
  • ازدواج نکردن

علائم اختلال شخصیت پارانوئید چیست؟

افراد مبتلا به بیماری پارانویا اغلب باور نمی‌کنند که رفتار آنها غیرعادی است. ممکن است از نظر آنها کاملاً منطقی به نظر برسد که نسبت به دیگران مشکوک باشند. با این‌ حال، اطرافیانشان معتقداند که این بی ‌اعتمادی بی‌ دلیل است.

فرد مبتلا به بیماری سوظن ممکن است رفتاری خصمانه یا خشن داشته باشد. گفتار آنها میتواند طعنه ‌آمیز باشد که اغلب باعث واکنش و ناراحتی دیگران میشود.

اگر نمیدانید که دچار اختلال شخصیت هستید یا نه ویژگی های شخصیت پارانوئید که شامل موارد زیر میباشد را در خود بررسی کنید:

  • اعتقاد به اینکه دیگران انگیزه‌ های پنهانی دارند و قصد دارند به شما آسیب برسانند.
  • شک داشتن نسبت به وفاداری دیگران
  • داشتن مشکل در کار تیمی و معاشرت با دیگران
  • حساس بودن نسبت به انتقاد.
  • فرد به‌ سرعت عصبانی می ‌شود.
  • جدا شدن یا منزوی بودن نسبت به اجتماع
  • نداشتن آرامش
  • هیچ وقت نمی توانند به دیگران اعتماد کنند.
  • بسیار کینه ‌توز هستند.
  • برداشت غلط دارن از صحبت هایی مثل، تحقیرآمیز بودن یا تهدید آمیز بودن حتی در متداول ‌ترین حالت‌ ها
  • احساس خشم و خصومت سریع نسبت به دیگران دارند.

اختلال شخصیت پارانوئید چیست و چه نشانه هایی دارد؟

اختلال شخصیت پارانوئید چیست و چه نشانه هایی دارد؟

علائم فیزیکی اختلال شخصیت پارانوئید چیست؟

افرادی که دارای اختلالات شخصیتی هستند می توانند طیف وسیعی از احساسات و رفتارهایی را از خود نشان دهند که باعث بهم خوردن روابط آنها با دیگران میشود:

  • میزان ومیل جنسی آنها تغییر میکند.
  • کاهش یا افزایش وزن دارند.
  • بیخوابی
  • خستگی

و تحریک پذیری از علائم ظاهری افراد پارانوئید است که می‌ تواند با علائم سایر اختلالات سلامت روانی، هم‌ پوشانی داشته باشد.

اسکیزوفرنی و اختلال شخصیت مرزی (BPD) دو بیماری روانی دیگر هستند که از نظر علائم بسیار مشابه اختلال پارانوئید هستند. در نتیجه، تشخیص دقیق این شرایط می ‌تواند دشوار باشد.

چطور با شخصی که اختلال شخصیت پارانوئید دارد رفتار کنیم؟

اختلال شخصیت پارانوئید به طور کلی با مشاوره پارانوئید درمان می شود. جهت رفتار با فرد پارانوئید شما باید مدیریت کردن عملکرد های او را به خوبی بلد باشید با درمان مداوم و حمایت مناسب، افراد مبتلا به این عارضه می توانند در زندگی روزمره عملکرد موثرتری داشته باشند..

ازدواج با شخصیت پارانوئید چه چالش هایی را به همراه دارد؟

ازدواج با شخص مبتلا به اختلال شخصیت میتواند یک تصمیم سخت و پر از ریسک در زندگی باشد، ممکن است یار شما مقاومت را کنار بگذارد و روان درمانی را شروع کند، ممکن هم هست که بیماری او عود کند و رابطه شما منجر به طلاق شود.

شخصیت پارانوئید احساس مالکیت نسبت به نزدیکان خود دارد، او دلش میخواهد بداند شما الان کجا و مشغول چه کاری هستید، همچنین میخواهد شما بطور مداوم از مکان خود با سند و مدرک برای او اطلاعات بفرستید.

اگر به فکر ازدواج با افراد پارانوئید هستید باید بدانید که او رفتار های کنترل گرایانه دارد و اغلب فکر میکند که شما مشغول خیانت کردن هستید. او میتواند بسیار از این افکار عصبانی شود و به شما آسیب برساند.

او  دائماً  سوظن بی اساس دارد که معشوقش با شخص دیگری هم رابطه دارد.

دائماً نگران وفادار بودن دوستان یا همکاران خود است.

میترسد با دیگران صحبت کند چون فکر میکند اگر اطلاعات بدهد دیگران از آنها علیه خودش استفاده میکنند.

همیشه از دیگران کینه دارد و انتقاد را به خشن ترین حالت ممکن جواب میدهد.

اختلال شخصیت پارانوئید چگونه تشخیص داده می‌شود؟

به‌ منظور تشخیص، پزشک ابتدا یک معاینه فیزیکی برای بررسی سایر شرایط پزشکی انجام می ‌دهد تا ببیند وضعیت هورمون های شما به چه صورت است. ​سپس در مورد علائم و سابقه پزشکی می‌ پرسد.

پزشک شما را برای آزمایش بیشتر نزد روانپزشک میفرستد.

متخصص یک ارزیابی جامع انجام خواهد داد. آنها ممکن است از شما در مورد دوران کودکی، مدرسه، زندگی کاری و روابطتان بپرسند.

درمان اختلال شخصیت پارانوئید چگونه است؟

درمان اختلال شخصیت پارانوئید چگونه است؟

آیا می دانستید؟

احتمال ابتلا به اختلال مصرف مواد در افراد مبتلا به اختلال شخصیت بیشتر از جمعیت عادی است. این امر به‌ ویژه برای افراد مبتلا به اختلال پارانوئیدی و همچنین کسانی که شرایط زیر را دارند صادق است:

اختلال شخصیت پارانوئید چگونه درمان می‌شود؟

اختلال شخصیت پارانوئیدی را می ‌توان با موفقیت درمان کرد. با این‌ حال، اکثر افراد مبتلا به این بیماری در پذیرش درمان سوظن خود مشکل دارند فردی که مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید است علائم خود را غیر قابل ‌توجیه نمی‌بیند و از نظر خودش رفتارش کاملا طبیعی است.

روان ‌درمانی برای افرادی که مایل به پذیرش درمان هستند مفید است. این روش ‌ها می ‌تواند:

  • به شما کمک ‌میکند یاد بگیرید چگونه با این اختلال کنار بیایید و آن را مدیریت کنید.
  • به شما کمک می‌ کند یاد بگیرید چگونه با دیگران در موقعیت ‌های اجتماعی ارتباط برقرار کنید.
  • همچنین کمک میکند تا کمتر احساس شک به خود راه دهید.

دارو ها نیز می ‌توانند مفید باشند، به‌خصوص اگر شرایط مرتبط دیگری مانند افسردگی یا اختلال اضطراب داشته باشید. دارو هایی که ممکن است تجویز شوند عبارتند از:

  • دارو های ضدافسردگی
  • بنزودیازپین ها
  • تثبیت‌کننده ‌های خلق ‌و خو

درمان غذایی برای اختلال شخصیت پارانوئید

بعضی وقت ها ممکن است اختلالا شخصیت شما با اختلال دیگری مثل اسکیزوفرنی مرتبط باشد یا اینکه نشانه ای از افسردگی یا کمبود برخی موارد غذایی در بدن باشد.

احتمال اینکه پارانویا با افسردگی مرتبط باشد زیاد است و با حل شدن افسردگی پارانویا نیز از بین میرود، روی، امگا 3 از موادی هستند که کمبود آنها موجبات افسردگی را در فرد فراهم میکند. همچنین کمبود منیزیم و فولات ویتامین B با افسردگی مرتبط است.

طبق مطالعات به دست آمده بیماران تحت درمان با 125 تا 300 میلی گرم منیزیم در هر وعده غذایی و قبل از خواب، بهبودی سریع از نشانه های افسردگی اساسی را نشان داده اند.

 درمان گیاهی اختلال شخصیت پارانوئید

بابونه:

بخاطر خاصیت ضد التهابی و / آرامش بخشی استرس را کاهش میدهد.

سنبل الطیب:

گیاهی است که از زمان های قدیم مردم از ریشه آن برای درمان افسردگی و اضطراب استفاده میکردند.

اسطوخودوس:

گیاهی از خانواده نعنا است که به آرام کردن اعصاب کمک میکند.

گل ساعتی یا پاسی فلورا:

برای درمان عصبی بودن، اضطراب و بی قراری موثر است.

عوارض اختلال شخصیت پارانوئید در صورت عدم درمان چیست؟

تفکر و رفتارهای مرتبط با بیماری پارانویا در توانایی فرد برای ایجاد و حفظ روابط و همچنین توانایی برای عملکرد بهتر اجتماعی در موقعیت های کاری تداخل ایجاد میکند.

در بسیاری از موارد، افراد مبتلا به PPD درگیر نبردهای حقوقی می‌شوند و از افراد یا شرکت‌هایی شکایت می‌کنند که فکر می‌کنند آنها را تعقیب میکنند.

نتیجه گیری

اختلال شخصیت به این بستگی دارد که آیا فرد مایل به پذیرش درمان میباشد یا خیر؟

​افراد مبتلا به اختلال شخصیت که در برابر درمان مقاومت می‌کنند ممکن است در زندگی روزمره خود دچار مشکل شوند. اختلال پارانوئیدی ممکن است در توانایی شما برای حفظ شغل یا داشتن تعاملات اجتماعی مثبت اختلال ایجاد کند. ​

در مقایسه، افرادی که درمان اختلال شخصیت پارانوئید را می‌ پذیرند مشکل کمتری در حفظ شغل و حفظ روابط سالم خود دارند. با این‌ حال، شما باید درمان را در طول زندگی خود ادامه دهید، زیرا هیچ درمان قطعی و ثابتی برای بیماری پارانوئیدی وجود ندارد.

علائم اختلال پارانوئیدی ادامه‌ دار است، اما می‌ توان آنها را با مراقبت و حمایت مدیریت کرد. ​

برگرفته از:

healthline.com