۰ نفر

علائمی که ثابت می‌کند شما آلرژی دارید +عکس

۲۴ اسفند ۱۳۹۸، ۲۲:۱۶
کد خبر: 424637
علائمی که ثابت می‌کند شما آلرژی دارید +عکس

آلرژی یا همان حساسیت علائمی همچون آبریزش و گرفتگی بینی ، عطسه ، خارش و آبریزش چشم و غیره را به همراه دارد که در ادامه با داروهای آلرژی زا و علائم آلرژی بیشتر آشنا می شوید.

به گزارش اقصادآنلاین به نقل از نمناک، آلرژی زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی شما به یک ماده خارجی واکنش می دهد مانند گرده، زنبور یا تارمو حیوانات خانگی یا غذایی که باعث واکنش بیشتر افراد نمی شود. 

سیستم ایمنی بدن موادی به نام آنتی بادی ترشح می کند وقتی مبتلا به آلرژی هستید، سیستم ایمنی آنتی بادی را ملزم می کند تا آلرژن خاص را به عنوان ماده مضر تشخیص دهد، حتی اگر اینطور نیست. زمانی که در تماس با واکنش آلرژن قرار می گیرید، واکنش سیستم ایمنی می تواند باعث قرمز شدن پوست، سینوس ها، مجاری هوایی یا سیستم گوارشی شود. 

شدت آلرژی از فردی به فرد دیگر متفاوت است و می تواند از سوزش کم به آنافیلاکسی که یک وضعیت اضطراری تهدید کننده است برسد ، در حالی که بیشتر آلرژی ها ممکن نیست درمان شود، درمان می تواند به تسکین علایم آلرژی کمک کند.

علائمی که می گوید شما آلرژی دارید 

آبریزش و گرفتگی: 

اگر بینی شما چند دقیقه بعد از پیاده روی آبریزش پیدا کند ممکن است آلرژی به ذرات ریز در هوا که تنفس می کنید داشته باشید. علل معمول آن قارچ، گرده، مواد شوینده، و پاک کننده ها می باشد. آبریزش بینی می تواند یک هشدار جدی باشد، اگر حدود یک ساعت پس از مصرف داروی جدید شروع شود ، ممکن است نسبت به این دارو آلرژی داشته باشید. 

عطسه: 

شاید عطسه مشکی خیلی بزرگی به نظر نرسد، اما می تواند نشانه ملایم و اولیه یک آلرژی شدید باشد، حتی برای غذایی که می خورید. عطسه نیز می تواند به سرعت به علائم جدی تری تبدیل شود. دفعه بعد که غذا می خورید ممکن است عطسه نکنید. اما ممکن است یک واکنش شدید تری نشان دهید که شما را روانه بیمارستان کند. 

خارش و آبریزش چشم: 

بسیاری از چیزها ممکن است باعث خارش و یا ریزش اشک در زمان های مختلف شوند. این می تواند واکنشی ملایم به گرده ها در فصل بهاریا واکنش جدی تر به دارو ها باشد. زمانی که یک داروی جدید را شروع می کنید، توجه داشته باشید واکنش ممکن است سریع یا پس از چند روز یا چند هفته بعد اتفاق بیفتد.

خارش چشم

خارش دهان یا گوش: 

ممکن است بلافاصله بعد از خوردن یک غذای جدید، خارش عجیبی در دهان و گوش احساس کنید. اگر چه خارش گوش ها بی ضرر به نظر می رسد اما این می تواند نشانه اولیه واکنش آلرژیک شدید به غذا باشد. 

تغییرات تنفسی: 

تغییرات عجیب می تواند نشانه واکنش آلرژیک شدید به غذا یا دارو باشد. ممکن است متوجه یک خس خس ناگهانی شوید. یا ممکن است احساس کنید که نمی توانید نفس خود را بگیرید اگر تنفس شما تغییر می کند، به دنبال درمان بروید. این می تواند نشانه آنا فیلاکسی باشد. 

کهیر: 

تکه های بزرگ، قرمز پوست که به آن کهیر گفته می شود، ناگهان بر روی پوست ظاهر می شود. علل آن عبارتند از آلرژی به دارو، مواد شیمیایی، غذاها و یا هر چیز دیگر. کهیربه تنهایی ممکن است جدی نباشد، اما اگر همراه با لب های متورم و یا خس خس باشد می تواند نشانه ای هشدار دهنده از واکنش شدید باشد. 

جوش: 

جوش های پوستی می تواند خارش آور ، دردناک، گرم، پر از تاول باشد. اینها نتیجه مشترک واکنش آلرژیک به تارمو حیوانات خانگی، مواد شیمیایی، غذاها، داروها و یا آرایش هستند. یک جوش خفیف ممکن است به سرعت با اجتناب از محرک ها درمان شود. اما ممکن است نشانه اولیه آنافیلاکسی باشد. 

حالت تهوع، استفراغ، اسهال: 

اگر شکم پس از خوردن غذای خاصی به شدت واکنش نشان دهد، می تواند به این معنی باشد که آلرژی دارید. علائم آن حالت تهوع، استفراغ، اسهال، معده درد هستند و می توانند به سرعت وضعیت را بدتر کنند و علایم آنافیلاکسی را نشان می دهند. 

تنگی قفسه سینه: 

گاهی وقتی نفس می کشید سینه شما ناگهان منقبض می شود و درد می گیرد. گلو همچنین می تواند احساس تنگی یا انقباض داشته باشد و این نشانه متداول آلرژی غذایی شدید است. وقتی این اتفاق رخ می دهد سریعا به پزشک مراجعه کنید.

تنگی نفس

التهاب لب و زبان: 

اگر دهان، لب ها و یا زبان شما بدون هیچ دلیل مشخصی التهاب یابد، می تواند آنژیوادم نشانه واکنش آلرژیک باشد اگرچه همیشه جدی نیست. اما اگر تورم موجب تنفس سخت شود، می تواند مهلک باشد در این صورت حتما به پزشک مراجعه تا علت را پیدا کنید. 

قرمزی پوست: 

آلرژی های غذایی می توانند موجب قرمزی دور دهان و چشم ها شوند. اگر پوست شما در تماس با محرک آلرژی قرار بگیرند به سرعت قرمز می شود و می تواند به این معنی آلرژی شدید باشد بنابراین سریع به پزشک مراجعه تا قرمزی را رفع کنید. 

گیجی و اعصبانیت: 

عجیب به نظر می رسد، اما سردرگمی و یا احساسات بد نشانه هایی از یک آلرژی جدی غذایی هستند. واکنش آلرژیک چگونه باعث این احساسات می شود؟ پزشکان تصور می کنند این بیماری با افت ناگهانی فشار خون مرتبط است اگر به این نشانه در خود و یا دیگران توجه کنید، به سراغ درمان پزشکی بروید.

گیجی

کاهش فشار خون: 

افت ناگهانی فشار خون می تواند رخ دهد و ممکن است احساس ضعف یا گیجی داشته باشید. این یک بیماری است و اگر فشار خون بیش از حد افت کند، زندگی را به خطر می اندازد. 

آنافیلاکسی: 

آنافیلاکسی واکنش آلرژیک شدید است و اگر اورژانسی درمان نشود می تواند باعث مرگ شود ممکن است تا زمانی که اتفاقی بیفتد، ندانید نسبت به چیزی آلرژی دارید. علائم عبارتند از مشکلات تنفسی، پوست رنگ پریده و یا آبی، کهیر، خارش، استفراغ، یا اضطراب. نشانه ها می توانند در عرض چند دقیقه پس از تماس با ماده آلرژی زا شروع شوند. 

در زیر نگاهی به برخی داروهای آلرژِی زا می اندازیم : 

حساسیت به آسپرین: 

بروز حساسیت در برخی دارو ها شایع است که آسپرین و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن جز همین گروه هستند که حساسیت را با کهیر ، آبریزش بینی ،خارش پوست و ورم لب ،زبان یا صورت و در موارد شدید تر آنافیلاکسی نشان می دهد بنابراین از استامینوفن به عنوان داروی جایگزین زیر نظر متخصص آلرژی استفاده کنید. 

حساسیت به آنتی بیوتیک ها: 

یکی از آنتی بیوتیک هایی که اکثر مردم به آن حساسیت دارند پنی سیلین است که به صورت کم خونی ،ورم راه تنفسی خصوصا حنجره ، بثورات جلدی و اسپاسم راه هوایی و آنافیلاکسی رخ می دهد برخی افراد فکر می کنند به پنی سیلین حساسیت دارند که در اشتباه هستند زیرا یک متخصص آلرژی با انجام تست روی پوست می تواند تعیین کند حساسیت دارید یا خیر.

آنتی بیوتیک

رینیت بارداری: 

خیلی از خانم های باردار که قبل از بارداری آلرژی نداشتند مبتلا به گرفتگی بینی می شوند زیرا در این دوران سطح هورمون های بدن فرد تغییر می کند.آزمایش آلرژی در این دوران صورت نمی گیرد زیرا برای مادر و جنین احتمال خطر دارد . بنابراین پزشک تعیین می کند فرد مبتلا به رینیت بارداری است و یا آلرژی.با مصرف دارو می توان نشانه های رینیت بارداری مثل تورم یا گرفتگی بینی را کاهش داد. 

خارش صبحگاهی چشم ها:

اگر نیمه های شب دچار سرفه می شوید و یا خارش چشم دارید در واقع به گرد و غبار اطراف محل خواب حساسیت دارید و پزشک برای تعیین این آلرژن ها و خواب بهتر به شما کمک می کند.