۰ نفر

فواید عصاره برگ زیتون

۱۰ آذر ۱۳۹۷، ۱۷:۲۸
کد خبر: 318680
فواید عصاره برگ زیتون

عصاره برگ زیتون، حاوی ترکیباتی است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. یکی از این ترکیبات اولئوروپین است که دارای خواص آنتی اکسیدانی، آنتی باکتریال، ضدالتهابی و تقویت کنندگی سیستم ایمنی می‌باشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تبیان، عصاره برگ زیتون، ماده‌ای طبیعی است که مدت‌هاست در طب سنتی سابقه‌ی مصرف دارد. گفته می‌شود عصاره برگ زیتون، حاوی ترکیباتی است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. یکی از این ترکیبات اولئوروپین است که دارای خواص آنتی اکسیدانی، آنتی باکتریال، ضدالتهابی و تقویت کنندگی سیستم ایمنی می‌باشد.

مصارف

در طب جایگزین، عصاره برگ زیتون معمولاً برای درمان یا پیشگیری بیماری‌های زیر کاربرد دارد:

آلرژی‌ها، آلزایمر، عفونت کاندیدا، سندرم خستگی مزمن، سرماخوردگی معمولی، دیابت، اسهال، فشارخون بالا، آنفلوانزا، اوستئوآرتریت، پوکی استخوان، عفونت مجاری ادراری و شینگلز یا زونا.

فواید

هرچند هنوز آزمایشات بالینی در مورد فواید عصاره برگ زیتون برای سلامتی صورت نگرفته اما یک سری مطالعات اولیه دریافته‌اند عصاره برگ زیتون می‌تواند خواصی داشته باشد که در ادامه به یافته‌های مهم این مطالعات می‌پردازیم:

1. کنترل دیابت

عصاره برگ زیتون می‌تواند به کنترل دیابت کمک کند. در مطالعه‌ای که روی 79 فرد مبتلا به دیابت نوع دوم انجام شد هر روز و به مدت 14 هفته، گروه کنترل، دارونما مصرف کردند و گروهی دیگر مکمل حاوی عصاره برگ زیتون. در پایان مطالعه، افرادی که عصاره برگ زیتون مصرف کرده بودند، قند خونشان در مقایسه با گروهی که دارونما مصرف کرده بودند، به میزان قابل توجهی کاهش یافته بود.

2. کاهش فشار خون بالا

عصاره برگ زیتون برای درمان فشار خون نیز کاربرد دارد. طبق مطالعه‌ای که در سال 2002 روی موش‌ها صورت گرفت، عصاره برگ زیتون می‌تواند فشار خون را پایین بیاورد. مطالعه‌ی دیگری در سال 2003 که در مجله‌ی Ethnopharmacology چاپ شد نیز همین خاصیت را تائید کرد. نویسندگان این تحقیق اظهار داشتند که عصاره زیتون ممکن است به جلوگیری از آترواسکلروز و مقاومت به انسولین نیز کمک کند.

3. ضد پوکی استخوان

در تحقیقی که سال 2011 بر روی سلول‌های انسانی انجام شد دانشمندان کشف کردند اولئوروپین می‌تواند تجمع سلول‌های چربی را در مغز استخوان مهار کند. تجمع چربی در مغز استخوان باعث اختلال در استخوان سازی شده و در نتیجه منجر به پوکی استخوان خواهد شد.

4. بهبود ورم مفاصل

بر اساس تحقیقی که در سال 2012 در Phytotherapy Research به چاپ رسید، دانشمندان دریافتند عصاره برگ زیتون می‌تواند با کاهش التهاب از علائم ورم مفاصل (استئوآرتریت) بکاهد.

هشدار

به این علت که تحقیقات کمی در مورد عصاره برگ زیتون انجام شده، دانش ما در مورد بی‌خطر بودن مصرف منظم مکمل‌های حاوی عصاره برگ زیتون کم است. اما هشدارهایی وجود دارد که عصاره برگ زیتون ممکن است عوارض جانبی خفیفی داشته باشد مثلاً معده درد و سر درد.

یادتان باشد که بیشتر مکمل‌های موجود در بازار تحت نظارت تولید نمی‌شوند و از جهت بی‌ضرر بودن تست نشده‌اند. در برخی موارد ممکن است محصول، آلوده به مواد مضری چون فلزات سنگین باشد. همچنین زنان باردار، مادران شیرده، کودکان و افرادی که بیماری خاصی دارند و دارو مصرف می‌کنند نباید بدون اجازه‌ی پزشک مکمل مصرف کنند.