۰ نفر

مدیرکل راه و شهرسازی تهران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین خبر داد:

شرق تهران در جدال با زمین خواران/ شهروندان در شناسایی متخلفان همکاری کنند

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۸:۰۰
کد خبر: 438308
شرق تهران در جدال با زمین خواران/ شهروندان در شناسایی متخلفان همکاری کنند

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: شهرستان‌های پردیس، دماوند و فیروزکوه مهم‌ترین نقاطی هستند که تاکنون بیشترین آمار زمین خواری در آن گزارش شده است. این جرم در تمام کشور رخ می‌دهد اما حجم آن در استان تهران به دلیل ارزش افزوده بالای زمین بیشتر از سایر مناطق است.

اقتصاد آنلاین محبوبه قرمزچشمه؛ زمین خواری یکی از مهم‌ترین چالش‌های وزارت راه و شهرسازی است. در این جرم زمین‌های دولتی و اراضی ملی توسط سودجویان حصار کشی و غصب می‌شود. بیشترین آمار مقابله با زمین خواری در شرق استان تهران است.

خلیل محبت خواه، مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان تهران در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین اظهار کرد: زمین خواری در استان تهران یکی از مهم‌ترین معضلاتی است که وزارت راه و شهرسازی به عنوان مقام مسئول به دنبال حل آن است. این جرم در تمام کشور رخ می‌دهد اما حجم آن در استان تهران به دلیل ارزش افزوده بالای زمین، بیشتر از سایر مناطق است. بیشترین آمار زمین خواری در کل تهران مربوط به شرق است و به فاصله خیلی زیاد در سایر بخش‌های تهران و ایران نیز زمین خواری وجود دارد.

وی در ادامه گفت: بیشترین تمرکز کل راه و شهرسازی برای مقابله با زمین‌خواران در ناحیه شرق تهران است و در اجرای این امر همکاری بسیار خوبی با دستگاه‌های نظارتی و نیروی انتظامی و قضایی برقرار شده و در طی سه ماه گذشته چندین عملیات رفع تصرف و تخریب صورت گرفته است که در یک گزارش تفصیلی اعلام خواهد شد.

وی ادامه گفت: حفاظت و صیانت از بیت المال و به طور خاص زمین‌های دولتی و اراضی ملی از اهمیت بسیاری برخوردار است، به همین دلیل خط قرمز ادارات کل راه و شهرسازی موضوع حفاظت و صیانت از زمین‌های ملی و اراضی دولتی است.

محبت خواه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در ارتباط با مقابله هرچه سریع‌تر با پدیده زمین خواری و کوه خواری تصریح کرد: وظیفه ذاتی تمامی اداره کل‌های راه و شهرسازی استان تهران مقابله با پدیده زمین خواری است.

وی افزود: شهرستان‌های پردیس، دماوند و فیروزکوه مهم‌ترین نقاطی هستند که تاکنون بیشترین آمار مقابله با زمین خواری در آن اتفاق افتاده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با اشاره به اهمیت توجه شهروندان به  موضوع مقابله با زمین خواری گفت: مدیریت مقابله با زمین خواری نیازمند همکاری مردم است. حفاظت و صیانت زمین‌های ملی و اراضی دولتی در قالب حقوق شهروندی توسط خود شهروندان باید پیگیری شود.

وی در ارتباط با نحوه ثبت تخلفات مربوط به زمین خواری گفت: جدیدترین روش و ساده‌ترین آن تماس با سامانه تلفنی ۱۶۵۶ است. این سامانه به صورت ۲۴ ساعته در اختیار شهروندان قرار دارد. وزارت راه و شهرسازی با کمک شهروندان از طریق این سامانه می‌تواند موارد تخلف در حوزه زمین خواری را شناسایی کند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در بخشی از سخنان خود با اشاره به ۶تخلفی که شهروندان باید به وزارت راه و شهرسازی گزارش دهند، گفت: هر شهروند ایرانی می‌تواند هرگونه تخلف از قانون در حوزه ساختمانی یا شهرسازی را به صورت تلفنی، آنلاین و غیرحضوری جهت بازرسی و برخورد به اطلاع مدیران و کارشناسان آن حوزه در استان مربوطه برساند.این شش تخلف شامل موضوعات: افزایش غیرمجاز تراکم، سطح اشغال، تعداد طبقات و...؛ عدم رعایت اصول ایمنی (مانند: گودبرداری غیراصولی یا بدون مجوز)؛ ساخت‌وساز غیر مجاز یا تغییر غیرقانونی کاربری ملک؛ تخلفات شهرداری یا ناظر پروژه و...؛ تجاوز به حریم کوچه یا خیابان؛مشرف شدن به ملک مجاور، می‌شود.

محبت خواه در ادامه گفت: یکی از بهترین روش‌های مقابله با زمین خواری ثبت تخلف در سامانه https://www.mrud.ir است. شهروندان می‌توانند با ورود به سایت وزارت راه و شهرسازی به آدرس https://www.mrud.ir سرشاخه خدمات شهروندی مسکن شهرسازی را انتخاب و در بخش گزارش تخلفات ساختمانی و شهرسازی، گزینه ثبت تخلف را کلیک کنند. پس از ثبت نام و احراض هویت که به سادگی با ثبت نام، کد ملی و ایمیل انجام می‌شود، شهروندان می‌توانند تخلفات ساختمانی را به اطلاع وزارت راه و شهرسازی برسانند.

برای ثبت تخلف اینجا کلیک کنید