۰ نفر

عضو ستاد طرح اقدام ملی مسکن در گفت و گو با اقتصادآنلاین پاسخ می‌دهد:

طرح اقدام ملی مسکن در چه مرحله ای است؟/ سخت ترین بخش طرح اقدام ملی مسکن چیست؟/ تکمیل ظرفیت اجرایی چه می شود؟

۱۲ اسفند ۱۳۹۸، ۱۸:۴۰
کد خبر: 421488
طرح اقدام ملی مسکن در چه مرحله ای است؟/ سخت ترین بخش طرح اقدام ملی مسکن چیست؟/ تکمیل ظرفیت اجرایی چه می شود؟

به طرح اقدام ملی مسکن همه مردم امیدوارند. آنها که ثبت نام کرده اند به صاحب مسکن شدن و آنهایی که ثبت نام نکرده اند به این امید دارند که با اجرایی شدن طرح اقدام ملی مسکن و کاهش تقاضا در بازار، قیمت تمام شده مسکن کاهش یابد.

اقتصاد آنلاین - محبوبه قرمزچشمه؛ طرح اقدام ملی مسکن بعد از بررسی و بر اساس نیاز مسکن هر شهر توسط وزارت راه و شهرسازی به ستاد طرح اقدام ملی مسکن تهران ابلاغ شد.

یاسر لک رئیس اداره مطالعات اقتصاد مسکن و مهندسی بازآفرینی شهری به اقتصاد آنلاین اظهار کرد: در مرحله اول بعد از ابلاغ برنامه اولیه طرح اقدام ملی مسکن، برنامه استان تاماین زمین برای  73هزار واحد بود. با تلاش هایی که داشتیم توانستیم برای 66 هزار واحد زمین تامین کنیم و این ظرفیت را اعلام کردیم. در واقع به تعداد 66  هزار متقاضی که در مرحله اولیه پذیرش شدند زمین مناسب موجود است. 20 هزار واحد در شهرهای زیر و بالای 100هزار نفر جمعیت و برای  4 شهر پرند هشتگرد پردیس و ایوانکی نیز نزدیک به 46 هزار واحد ثبت نام انجام شد که در مجموع 66 هزار واحد برای 66 هزار متقاضی واجد شرایط خواهد بود.

تکمیل ظرفیت ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن

وی افزود: به دنبال این هستیم که ظرفیت تولید مسکن را در طرح اقدام ملی مسکن افزایش دهیم. بخشی از این افزایش از محل افزایش ظرفیت انجام می شود و بخشی از محل ریزش متقاضیان و انصراف. مرحله دوم ثبت نام و تکمیل ظرفیت قبل از اتفاقات ویروس کرونا قرار بود اوایل اسفند انجام شود اما از آنجایی که مراجعه حضوری مردم از هفته اول اسفند برای تحویل مدارک و تکمیل پرونده مختل شد، پذیرش ها با تاخیر روبرو شد و به همین دلیل  مرحله تکمیل ظرفیت و مرحله دوم ثبت نام با کمی تاخیر انجام می شود.

یاسر لک با بیان این که تمام پروژه های ما در استان تهران در قالب فروش اقساطی زمین (5 ساله) است، گفت:یک بخشی از قرادادهای ساخت و ساز اقدام ملی در مبحث مشارکت جای می گیرد و بخشی هم بصورت واگذاری زمین 99 ساله – تفاهم نامه ها با ارگانها برای تامین مسکن کارکنان آنها و تکمیل پروژه های نیمه تمام و... می باشد .

هدف از  طرح اقدام ملی مسکن، تحریک تولید مسکن است

رئیس اداره اقتصاد مسکن و مهندسی بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان تهران گفت: هدف از توضیح سرفصل های اصلی طرح اقدام ملی  مسکن این است که مخاطب بداند که طرح اقدام ملی ، اقدام ملی« تولید مسکن » است. یعنی محرک، ابزارهای مختلفی از جمله وام، فروش اقساطی زمین، 99 ساله دادن زمین، تعیین تکلیف پروژه های نیمه تمام، قراردادهای مشارکتی روی زمین های با  ارزش کارشناسی و قیمتی بالا است که به تحریک تولید مسکن در کشور و افزایش عرضه کمک می کند.

پروژه های تهرانسر پیشران طرح اقدام ملی مسکن

وی افزود: معروف ترین پروژه های مشارکتی ما پروژه های تهرانسر است که با حضور ریاست محترم جمهوری 5 شهریور 98 به عنوان استارت پروژه های اقدام ملی  کلنگ زنی شد. این طرح 2هزار واحدی در قالب ساختمان های 8 تا 12 طبقه است. از این مجموع 4 بلوک به مرحله قرارداد رسیده بود که در مرحله اجرای فونداسیون است . یک هزار واحد دیگر نیز به زودی آگهی روزنامه و فرآخوان آن درج می شود (که با توجه به شرایط اسفند ماه درج آگهی آن، فروردین ماه انجام خواهد شد) تا شرکت های سرمایه گذار ساختمانی در این بخش ساخت و ساز را انجام دهند.

لک در ادامه با اشاره به پرسش های متداول طرح اقدام ملی مسکن گفت: متداول ترین پرسش ها در طرح اقدام ملی مسکن مربوط به نحوه واگذاری پروژه های تهرانسر است. برخی واحدهایی که از پروژه های مشارکتی تهرانسر سهم دولت می شود ( براساس  قرارداد ها) بعد از 50 درصد پیشرفت ساختمانی، در بازار عرضه می کنیم و قیمت و نحوه عرضه نیز در همان زمان مشخص می شود.

تقاضا برای ثبت نام خرید واحدهای تهرانسر

وی در ادامه گفت: برخی می پرسند ما چگونه می توانیم برای خرید  پروژه های تهرانسر ثبت نام کنیم، باید بگویم که واحدهای تهرانسر در این مرحله از ثبت نام قرار ندارند و آن بخش از اقدام ملی است که در قالب مشارکت تعریف شده اند.

و شرایط و نحوه واگذاری آنها (واحدهای سهم دولت ) در زمان تکمیل پروژه ها مشخص و از طریق آگهی روزنامه عرضه خواهد شد

پیشرفت واحدهای طرح اقدام ملی مسکن در چه مرحله ای است

عضو ستاد طرح اقدام ملی استان تهران درادامه با بیان این که طرح اقدام ملی مسکن یک پروژه عظیم است، گفت: زمین های تخصیص داده شده به طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای دماوند، صفا دشت، شریف آباد و فیروزکوه ، کیلان و پیشوا به بنیاد مسکن تحویل داده شده و در مراحل طراحی و اخذ پروانه هستند.از نظر پیشرفت فیزیکی، 11هزار واحد قرار است توسط بنیاد مسکن اجرایی شود. 2هزار واحد نیز توسط ستاد اجرایی فرمان امام عملیاتی می شود. به همین منظور زمینی متعلق به ستاد اجرایی در فرون آباد پاکدشت  به وسعت 38 هکتار برای این طرح فراهم شده است که طراحی آن انجام شده و مراحل تصویب قانونی و تعیین کاربری آن در حال انجام است و پیمانکار ساخت آن انتخاب شده و به محض صدور پروانه شروع به کار خواهد شد.

وی با بیان این که برنامه ریزی ما برای تحویل واحدهای طرح اقدام ملی مسکن 2 ساله است، گفت:امیدواریم که باقیمانده پروژه های طرح اقدام ملی مسکن تهران نیز در اوایل سال 99 شروع شود و قبل از پایان سال 1400 با کمک  سازنده ها به متقاضیان تحویل داده شود.

سخت ترین بخش طرح اقدام ملی مسکن

عضو ستاد طرح اقدام ملی مسکن در پاسخ به این پرسش که سخت ترین قسمت طرح اقدام ملی مسکن چیست، گفت: مشکل ترین کار ما در طرح اقدام ملی مسکن تامین زمین مناسب بود.اگر زمین در جای مناسبی انتخاب شود یعنی در بافت شهری یا چسبیده به بافت شهری باشد. این یعنی آب و برق و گاز داخل گرچه داخل زمین نیست اما در مجاورت زمین هست.این گونه نیست که نزدیک ترین تاسیسات زیربنایی به پروژه ما 5 کیلیومتر آن طرف تر باشد.

به عنوان مثال زمین های اختصاص یافته در دماوند در خیابان ورودی شهر است .زمین اسلامشهر در داخل شهرک واوان اسلام شهر در بلوار ولی عصر و سایر اراضی هم تماماً در محدوده شهرها و بافت مسکونی قراردارند است  ما دنبال این هستیم که خطاهایمان را تکرار نکنیم مردم هم ان شاءالله همکاری لازم را انجام می دهند.

مقیاس پروژه، یک عامل اصلی اشکالات مسکن مهر

لک با اشاره به مقیاس پروژه مسکن مهر به عنوان مهمترین عامل طولانی شدن مسکن مهر گفت: از سال86 تامین زمین پروژه مسکن مهر آغاز و اجرای پروژه ها در سال 88  عملیاتی شد تا امسال که اختتام پروژه های مسکن مهراعلام شد، به شکل مستقیم در کادر اجرایی و مدیریتی مسکن مهر حضور داشتم.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین عوامل طولانی شدن مسکن مهر مقیاس زیاد آن بود، گفت: ما تلاش کردیم با درس گرفتن از آزمون ها و تجربیاتی که در مسکن مهر وجود داشت، طرح اقدام ملی را بدون مشکل پیش ببریم.مثلاً در مسکن مهر پروژه 2 هزار واحدی در شهریار داشتیم اما در طرح اقدام ملی مسکن این پروژه 600 واحد است و طی 2 سال قابلیت اجرا دارد.

2هزار واحد در قالب 4 پروژه 500 واحدی

وی با بیان این که پروژه طرح اقدام ملی مسکن در دماوند 2 هزار واحد است، گفت: این 2 هزار واحد در قالب 4 پروژه 500 واحدی است و بنیاد مسکن سرمایه گزاران مختلفی برای آن در نظر گرفته است . به واقع خرد کردن پروژه و ساخت آن توسط سازنده های مختلف امکان عملیاتی شدن آن در طول دو سال را فراهم می کند.

 رئیس اداره مطالعات اقتصاد مسکن و مهندسی بازآفرینی شهری در ادامه با اشاره به دلایل مشکلات مربوط به پروژه 5 هزار واحدی مسکن مهر در اسلامشهر یا 8 هزار واحدی پاکدشت گفت: این پروژه ها به شکل متمرکز قرار بود ساخته شود. حجم پروژه بسیار زیاد بود و زمان زیادی نیاز داشت. آماده سازی زمین، زیر ساخت، آب و برق و گاز به اندازه خود ساخت پروژه انرژی می گرفت و این ظرفیت دربخش دولتی وجود نداشت .

وی در ادامه گفت: در طرح اقدام ملی مسکن یک پروژه 700واحدی در اسلامشهر داریم که  در مقایسه با پروژه 5هزار واحدی مسکن مهر اسلامشهر به دلیل انتخاب زمین مناسب، کوچک بودن مقیاس پروژه، فرآهم بودن زیرساخت ها و همکاری سازمان ها و دستگاه های دیگر عملیاتی خواهد شد.

مهمترین درخواست ستاد طرح اقدام ملی مسکن از مردم

وی ادامه داد : از متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن تقاضا دارم این طرح را جدی بگیرند. بخش مهم طرح ملی مسکن بر عهده متقاضیان است و بانک مسکن به مرور در مراحل ساخت مسکن، وام و تسهیلات بانکی را تزریق خواهد کرد. بخشی از هزینه ساخت مسکن را خود متقاضیان تعهد می کنند. متقاضی باید در نظر داشته باشد این مبالغ را به موقع پرداخت کند. اگر آورده های مالی متقاضیان به موقع به پروژه ها تزریق نشود، باعث طولانی شدن پروژه می شود و خستگی دست اندرکاران و متقاضیان را در پی دارد.

لک افزود: بخشی از پروژه های مسکن مهر که با موفقیت و به موقع پایان یافت و مردم در آن ساکن شدند، همان هایی بودند که مردم پای کار بودند و و آورده های خود را به موقع واریز می کردند.

وی با بیان این که این طرح برای اداره کل راه و شهرسازی استان تهران بسیار جدی است، گفت: مسکن مهر نیز جدی بود و توسط وزارت راه و شهرسازی انجام شد. برای اجرای آن هیچ کس از کره دیگر نیامد. متقاضی همین مردم بودند و مجری همین سیستم دولتی بود.

لک در آخر گفت: در بخش دولت هم بدنه کارشناسی و هم بدنه مدیریتی از تجربیاتی که در مسکن مهراتفاق افتاد (شامل  جانمایی پروژه ها، فاصله با شهرها، تامین خدمات زیربنایی) به عنوان تجربه برای عملکرد بهتر در طرح اقدام ملی مسکن استفاده می کند.