۰ نفر

پودر گوجه فرنگی تولید کنید؛

محصولی با درآمد عالی و زودبازده

۲۳ آبان ۱۳۹۴، ۱۹:۴۷
کد خبر: 103482
محصولی با درآمد عالی و زودبازده

فرآورده‌های حاصل از گوجه‌فرنگی امروزه به عنوان یکی از پرکاربردترین مکمل‌های طعم‌دهنده و رنگ‌دهنده مورد استقبال خانمها می باشد.

معرفی طرح گوجه فرنگی به علت دارا بودن مواد مغذی زیاد، یکی از پایه‌های اصلی سبزی‌ها در رژیم‌های غذایی معروف و کارآمد است. نکته مهم آن است که پختن گوجه فرنگی سبب از بین رفتن یا کاهش میزان مواد مغذی آن نشده و حتی هضم آن را در بدن آسان‌تر می‌کند. پودر گوجه فرنگی از انواع گوجه فرنگی تازه تهیه می‌گردد. گوجه‌فرنگی به علت داشتن رطوبت بسیار زیاد (در حدود ۷۰ تا۸۰ درصد ) قابل نگهداری به صورت خیس نبوده و در مدت کمتر از ۷۲ ساعت دچار کپک زدگی و فساد می‌شود و در نتیجه به هیچ عنوان امکان خشک‌کردن آن به صورت سنتی وجود ندارد و مصرف‌کنندگانی که با آفتاب آن را ‌خشک کرده و به مصرف آن اقدام نمودند در درازمدت بیمار شده و دلیل آن وجود قارچ‌های سمی به علت خشک‌کردن غیر اصولی این مواد بوده است. گوجه فرنگی باید از طریق سیستم‌های مجهز و به صورت بهداشتی و بلافاصله پس از حمل، خشک شود و دادن حرارت به این محصول قابلیت جذب مواد و عناصر موجود در آن را افزایش می‌دهد و این امکان را فراهم می‌سازد که بتوان آن را تا یک سال در انبار نگهداری کرد. پودر گوجه فرنگی می تواند به عنوان یک منبع خوب پروتئین علاوه بر غذای انسان مورد مصرف در خوراک دام و طیور قرار گیرد. تجزیه شیمیایی این محصول نشان داده است که، پروتئین خام آن حدود ۲۰‌درصد و لیزین موجود در گوجه فرنگی ۱۳درصد بیش‌تر از سویا می‌باشد. همچنین ویتامین C فراوان دارد و مقدار گزانتوفیل موجود در آن ۲۰۰ تا ۳۴۰ میلی‌گرم در یک گرم است.

خواص گوجه‌فرنگی ۱٫ مصرف گوجه فرنگی سبب کاهش ابتلا به سرطان لوزالمعده و پروستات می‌شود. ۲٫ لیکوپن گوجه فرنگی، آنتی اکسیدانی است که مانع ایجاد کلسترول خون می شود و به همین دلیل از بروز حملات و بیماری های قلبی جلوگیری می‌کند. ۳٫ گوجه فرنگی به دلیل نداشتن نمک و قند غذای مناسبی برای افراد مبتلا به دیابت و فشارخون است و گوجه‌فرنگی به دلیل داشتن فیبر و مواد قندی اندک، در کاهش وزن افراد مؤثر است. ۴٫ گوجه فرنگی ضامن سلامت و شادابی پوست بدن به ویژه پوست صورت است. ۵٫ گوجه فرنگی داروی مناسبی برای رفع عصبانیت‌های افراد است. ۶٫ ویتامین A موجود در گوجه فرنگی، سبب تقویت بینایی و سلامت پوست، مخاط و استخوان ها می‌شود

فرایند تولید برای تهیه پودر گوجه فرنگی، باید گوجه فرنگی را پس از شستن و ضدعفونی کردن، با استفاده از مواد افزودنی به وسیله خشک‌کن‌های صنعتی خشک و سپس پودر کرد.

کاربردها و مزایای پودر گوجه‌فرنگی پودر گوجه‌فرنگی محصولی است که زمان زیادی از تولید آن در کشور نمی‌گذرد و در همین مدت هم توانسته جای خود را در بازار باز کند. زیرا این پودر به دلیل داشتن وزن و حجم کمتر نسبت به سایر فراورده‌های گوجه‌فرنگی، باعث سهولت و صرفه‌جویی در حمل‌ونقل و بسته‌بندی شده و ماندگاری و عمر مفید بیشتری دارد. از طرفی برخی آنتی ‌اکسیدان‌های موجود در گوجه‌فرنگی طی فرایند تولید رب از بین می‌رود اما این مواد در پودر گوجه حفظ شده و از بین نمی‌روند. مزیت دیگر این پودر نداشتن مواد نگهدارنده در ترکیبات آن نسبت به رب است چرا که رب، ماندگاری کمتری دارد و برای جلوگیری از این حالت از مواد نگهدارنده بیشتری در ترکیب آن استفاده می‌شود. پودر گوجه فرنگی در صنایع غذایی و دارویی دارای کاربردهای متنوعی می‌باشد. به گزارش دریک، از جمله کاربردهای گسترده این محصول می‌توان به کاربرد آن در مواد غذایی منجمد شده و نیمه آماده، سوپ‌های آماده، محصولات اکسترود شده که خود شامل طیف وسیعی از محصولات همچون اسنک‌ها (شامل پفک، چیپس ،…..) می‌باشد، اشاره نمود. به طور کلی می توان گفت از این محصول به عنوان چاشنی در تولید محصولات مختلف استفاده می‌شود. گاهی اوقات پختن مواد غذایی باعث کاهش ویتامین‌ها یا سایر مواد مغذی موجود در آنها می‌شود ولی در مورد گوجه‌فرنگی این مطلب صدق نمی‌کند و گوجه‌فرنگی پخته بهتر از گوجه‌فرنگی خام است. اگر گوجه‌فرنگی به صورت خام مصرف شود، قسمت اعظم لیکوپن (Lycopene)آن، به دلیل هضم نشدن، از بدن دفع می‌شود. عمل پختن، دیواره سلولی گوجه فرنگی را شکسته و باعث می‌شود لیکوپن در دسترس بدن قرار گیرد و بیشتر جذب شود. بهترین منابع آن شامل: رب گوجه‌فرنگی، سس گوجه فرنگی و گوجه فرنگی کنسرو شده، می باشد. از مهم‌ترین مسایل و مشکلات تهیه پودر گوجه‌فرنگی، حفظ رنگ قرمز آن و جلوگیری از قهوه‌ای شدن در حین فرآیند و نیز انبارداری است که برای نتیجه بخش بودن تهیه این ماده مفید، از موادی مانند ترکیبات کلسیم و برخی نمک‌ها استفاده می‌شود. امروزه تلاش بر آن است تا با تولید انواع متنوع و غنی شده پودر گوجه‌فرنگی، در صنایع بهداشتی و غذایی تغییرات بسزایی ایجاد شود. از جمله این تولیدات، می‌توان از انواع پودر گوجه‌فرنگی‌های مقاوم به ویروس‌ها نام برد. پودر گوجه‌فرنگی را می‌توان در تهیه انواع سس کچاپ، رب گوجه‌فرنگی، چاشنی‌های غذایی، سوپ‌های آماده، غذاهای رژیمی و… بکار برد. از مزایای پودر گوجه‌فرنگی می‌توان به وزن کم، قابلیت حمل و نقل آسان، بسته‌بندی و نگهداری راحت‌تر، قیمت ارزان‌تر، ماندگاری طولانی‌تر و کاهش ضایعات گوجه‌فرنگی در فصول گوناگون سال اشاره کرد. پودر گوجه‌فرنگی بیشتر برای مصارف صنعتی کاربرد دارد؛ اگرچه استفاده از آن در منزل و در تهیه انواع غذاها، خالی از لطف نیست.

موارد مصرف و کاربرد محصولات مورد نظر شامل مشتقات گوجه فرنگی (سس، رب، آب و کنسرو گوجه‌فرنگی) بوده و موارد مصرف آنها به شرح ذیل می باشد : سس گوجه‌فرنگی یا کچاپ: یکی از رایج‌ترین محصولات صنعتی گوجه فرنگی، سس آن است که امروزه همراه با بیشتر غذاها، به ویژه فست فودها مصرف می‌شود .کچاپ نوعی سس است که معمولاً از گوجه فرنگی رسیده تهیه میگردد. مواد اصلی تشکیل‌دهنده سس‌کچاپ شامل گوجه فرنگی، سرکه، شکر، نمک، فلفل، میخک و دارچین می‌باشد. البته گاهی از پیاز، کرفس و ادویه‌جات دیگر هم در تهیه سس کچاپ استفاده می‌کنند. رب گوجه‌فرنگی : یکی دیگر از محصولات اصلی گوجه فرنگی، رب آن است که به صورت کنسرو در وزن های متفاوت و همچنین به صورت فله‌ای به منظور استفاده در پخت غذاهای مختلف به بازار عرضه می‌شود .برای تهیه رب گوجه‌فرنگی، اغلب از گوجه‌های درشت، دارای پوست نازک، بافت نرم، توپر، رنگ قرمز، طعم خوب، درصد مواد جامد محلول بالا و نیز گوجه‌های سالم، کم تخم و بدون آلودگی به کپک و سایر آفات استفاده می‌شود. هنگام حمل گوجه‌فرنگی به کارخانه باید مراقب بود تا فشارهای ناشی از حرکت، به گوجه‌فرنگی‌ها آسیب نرساند. بنابراین بهتر است گوجه فرنگی‌ها در محفظه‌های کوچک و مناسب حمل و نقل، نگهداری شوند. شستشو و ضدعفونی‌کردن گوجه فرنگی، برای جداسازی ذرات گل و لای و آلودگی های موجود، بسیار حایز اهمیت است . آب گوجه فرنگی: یکی دیگر از محصولات تهیه شده از گوجه فرنگی که در سال‌های اخیر به صورت نسبی جایگاه خود را در سبد تغذیه خانوارهای برخی از کشورها تثبیت کرده، آب آن است .امروزه گاهی آب گوجه فرنگی را به صورت منجمد و یخ‌زده یا به صورت غلیظ شده به بازار عرضه می‌کنند. در ضمن آب گوجه فرنگی در تهیه انواع ماسک‌های صورت و بدن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. کنسرو کوجه فرنگی: کنسرو گوجه فرنگی نیز جهت مصرف در پخت غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای تهیه کنسرو گوجه‌فرنگی اغلب گوجه‌ها را در اندازه های یکسان و بدون له‌کردن، کنسرو می‌کنند.

بررسی بازار از دیر باز گوجه فرنگی در سفره ایرانیان جا داشته است. در چند سال اخیر که پودر گوجه فرنگی روانه بازار شده است با استقبال ذائقه ایرانیان مواجه شده و دارای مزیت‌هایی نسبی در مقایسه با گوجه‌فرنگی تازه و رب گوجه و دیگر محصولات آن می‌باشد و در عین حال خواص این گیاه در پودر، بیشتر از سایر محصولات آن حفظ و نگهداری می‌شود. با توجه به توضیحات بالا و افزایش تقاضا برای پودر این گیاه به عنوان مواد اولیه مصرفی در انواع کارخانجات غذایی می‌باشد. لذا از بازار مناسبی برخوردار خواهد بود.

سرمایه گذاری مورد نیاز برای احداث یک واحد تولید پودر گوجه فرنگی به ۳۶ میلیارد ریال سرمایه ثابت نیاز دارید. نرخ بازدهی طرح بیشتر از ۳۵ درصد بوده و شما سرمایه خود را کمتر از ۳ سال برداشت می کنید. در ادامه خلاصه‌ای از نیازمندی‌های احداث یک واحد تولید پودرگوجه‌فرنگی با ظرفیت اسمی معادل ۳۵۰ تن و تفاله گوجه فرنگی(مصرف دام وطیور) به ظرفیت اسمی معادل ۱٫۰۰۰ تن در سال ارائه شده است:

مزایای اجرای طرح فرآورده‌های حاصل از گوجه‌فرنگی امروزه به عنوان یکی از پرکاربردترین مکمل‌های طعم‌دهنده و رنگ‌دهنده در سراسر جهان مورد استفاده اقشار مختلف جامعه قرار گرفته و روز به روز به میزان مصرف و تنوع گونه‌ها و ترکیبات آن افزوده می‌شود به نحوی که امکان حذف از برنامه غذایی یا جایگزینی محصولات دیگر با چنین ویژگی‌هایی متصور نخواهد بود. لیکن احداث چنین واحدی کاملا منطقی و توجیه‌پذیر می‌باشد.