۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

«جم‌پیلن» به پرتفوی سهامداران آمد/ رکورد کدهای معاملاتی شرکت کننده در عرضه اولیه شکسته شد

۲۷ خرداد ۱۳۹۸، ۱۶:۱۲
کد خبر: 360489
«جم‌پیلن» به پرتفوی سهامداران آمد/ رکورد کدهای معاملاتی شرکت کننده در عرضه اولیه شکسته شد

چهارمین عرضه اولیه سال 98 امروز انجام شد. در این عرضه بیش از 448 هزار کد معاملاتی شرکت کردند که به هر یک 446 کد تعلق گرفت.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ عرضه اولیه نماد معاملاتی شرکت پلی‌پروپیلن جم «جم‌پیلن» امروز در حالی خاتمه یافت که به هریک از  کدهای شرکت کننده در روز جاری ۴۴۶ سهم تعلق گرفت. با انجام این عرضه که بعد از «تاصیکو» دومین عرضه اولیه بورس تهران در سال جاری است رکورد کدهای معاملاتی شرکت کننده در فرآیند عرضه اولیه شکسته شد. در عرضه امروز ۴۴۸ هزار و ۴۳۰ کد معاملاتی برای تملک ۲۰۰ میلیون سهم (معادل ۱۰ درصد از کل سهام شرکت) از سهام «جم‌پیلن» حضور داشتند.

این نماد به عنوان پانصد و سی و یکمین نماد پذیرفته شده در بورس تهران در گروه محصولات شیمیایی قرار گرفته است. سرمایه‌ شرکت دو هزار میلیارد تومان است و عمده فعالیت آن به تولید پلی پروپیلن اختصاص دارد.

با توجه به قیمت دو هزار و ۲۵۰ تومانی به ازای هر سهم می‌توان گفت که عرضه اولیه امروز رقمی بالغ بر ۴۵۰ میلیارد تومان  از دارایی سهامداران را به خود اختصاص داده است.

۵۱ درصد شرکت پلی پروپیلن جم در تملک شرکت پتروشیمیران و ۴۹ درصد باقیمانده سهام آن در مالکیت پتروشیمی جم قرار دارد. این شرکت بیشتر محصول خود را (۹۶ درصد در سال ۹۷) در بازار داخلی به فروش می‌رساند و تا سال 1407 دارای معافیت مالیاتی است. از دیگر خصوصیات «جم پیلن» می‌توان به نداشتن بدهی ارزی و بانکی اشاره کرد. آنچه که در خصوص تامین مواد اولیه شرکت حائز اهمیت است، وابستگی زیاد «جم پیلن» به پتروشیمی جم است. این شرکت در سال گذشته همزمان با اورهال پتروشیمی جم به اورهال رفت و به همین دلیل کاهشی 40 هزار تنی را در میزان تولید خود شاهد بود. با این حال به لطف رشد قیمت دلار و افزایش بهای تولیدات، سود شرکت کاهش نیافت.
در این عرضه به روش بوک بیلدینگ انجام شده است. سقف سهمیه هر کد حقیقی ۵۰۰ سهم بوده و شرکت تامین سرمایه لوتوس به خرید ۵۰ درصد از کل سهام قابل عرضه را بر عهده دارد. متحدین ارزش شرکت پتروشیمیران و شرکت پتروشیمی جم هستند.