۰ نفر

بازار نه چندان داغ اسکناس نو در آستانه شب عید

۱۷ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۱۶
کد خبر: 340423
بازار نه چندان داغ اسکناس نو در آستانه شب عید

امسال برخی مشکلات اقتصادی، بازار فروش اسکناس‌های تانخورده را سرد کرده، اما گرایش مردم به سمت خرید اسکناس‌ کم‌ارزش‌تر بیشتر شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، چند روزی بیشتر به پایان سال نو باقی نمانده است. بازار خرید و فروش کالاها به دلیل رشد قیمت‌ها با احتیاط بیشتر خریداران روبروست و هم عرضه‌کننده جانب احتیاط را نگه می‌دارد که به دلیل قیمت بالا، مشتری پس نزند و هم خریداران حساب و کتاب بیشتری می‌کنند تا بلکه بتوانند آنچه که مایحتاج شب عیدشان است را با قیمتی مناسب‌تر خریداری نمایند.

در این میان مطابق با رسوم و سنت‌های هر ساله، بازار خرید و فروش اسکناس‌های نو و تانخورده نیز داغ است و البته برخی خودپردازهای بانکی نیز از هفته‌ها قبل اقدام به بارگذاری اسکناس‌های نو در مخازن خود کرده‌اند و بنابراین مردم چند هفته‌ای است که می‌توانند اسکناس‌های جدید را در مبادلات روزمره خود استفاده کنند.

روزگار اسکناس‌فروشان این روزها چطور می‌گذرد؟

در این میان مطابق با شرایط هر سال، فاصله بین میدان فردوسی تا چهارره استانبول نیز، از دستفروشانی پر شده است که اسکناس نو می‌فروشند و فارغ از هیاهویی که بازار ارز این روزها تجربه می‌کند، تلاش دارند تا حال و هوای عید را به فضای بازار ارز غالب کنند و مردم را تشویق به خرید اسکناس نو برای عیدی دادن به دوستان و آشنایان خود کنند؛ البته این کار با توجه به شرایط اقتصادی امسال چندان آسان به نظر نمی‌رسد.

علی. م یکی از فروشندگان اسکناس نو گفت: مردم در خرید اسکناس‌های نو همچون سایر بازارها استقبال کمتری نسبت به سال‌های گذشته دارند و اگر هم دنبال خرید اسکناس‌های نو باشند، دیگر تمایلی به خرید اسکناس ده هزار تومانی و ۵ هزار تومانی تانخورده ندارند؛ بلکه بیشتر تقاضا بر روی خرید اسکناس‌های ۱۰۰۰ تومانی و ۲۰۰۰ تومانی نو است.

وی افزود: البته دیگر کمتر کسی به سراغ اسکناس‌های تانخورده قدیمی‌تر مثل ۱۰۰ تومانی، ۵۰ تومانی، ۲۰ تومانی و ۱۰ تومانی می‌آید و اگر هم مشتری برای آن وجود داشته باشد، به طور قطع فقط به خاطر زنده نگاه داشتن یاد و خاطره قدیمی است.

به گفته این فروشنده، قیمت برخی از اسکناس‌های نو نسبت به سال گذشته گران‌تر شده است؛ البته مردم این افزایش قیمت را با توجه به شرایط افزایش قیمتی که روی سایر کالاها به چشم می‌خورد، می‌پذیرند؛ اما به طور کلی تقاضا کمتر از قبل شده است.

قیمت انواع اسکناس نو در بازار

اگرچه همه ساله علاوه بر اینکه اسکناس فروشان از هفته‌های ابتدایی اسفندماه، به خواسته متقاضیان خود برای خرید اسکناس‌های نو پاسخ می‌دهند، اما طبق روال همه ساله، بانک مرکزی نیز فهرست شعب عرضه‌کننده اسکناس‌های نو را اعلام می‌کند تا مردم با هزینه کمتر و سهولت بیشتری، اقدام به خرید اسکناس تانخورده مورد نیاز کنند. بنابراین انتظار می‌رود که در روزهای پیش رو، بانک مرکزی، فهرست این شعب را به طور رسمی اعلام کند.

اما در این میان، بازار اسکناس‌های تانخورده در خارج از بانک‌ها، روال خود را طی می‌کند. هم اکنون بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که هر بسته ۱۰۰ عددی اسکناس نو ۱۰ هزار تومانی یک میلیون و ۳۰ تا یک میلیون و ۴۰ هزار تومان است که سودی ۳۰ هزار تومانی را برای فروشندگان به دنبال دارد، اما بالطبع، مشتریان کمتری را هم دارد.

در عین حال هر بسته ۱۰۰ عددی اسکناس نو ۵ هزار تومانی، بین ۵۳۲ تا ۵۳۵ هزار تومان است که سودی بین ۳۲ تا ۳۵ هزار تومان را برای فروشندگان در پی دارد، اما در همین بازار، هر بسته ۱۰۰ عددی اسکناس نو ۲ هزار تومانی که متقاضی بیشتری نسبت به دو نوع قبلی دارد، ۲۲۵ هزار تومان، بسته ۱۰۰ عددی اسکناس نو ۱۰۰۰ تومانی ۱۲۵ هزار تومان و هر بسته ۱۰۰ عددی ۵۰۰ تومانی نیز ۸۰ هزار تومان فروخته می‌شود.