۰ نفر

خداحافظی با تجارت بین‌المللی

۴ مرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۲۵
کد خبر: 369160
خداحافظی با تجارت بین‌المللی

یک تحلیلگر آمریکایی پیش‌بینی کرد تجارت بین‌المللی بعید است در آینده وجود داشته باشد و جای خود را به سیستم تجارت منطقه‌ای می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، ایون مورای، مدیر سرمایه‌گذاری در شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری هرمس در مصاحبه با شبکه خبری سی ان بی سی پیش‌بینی کرد تجارت بین‌المللی با ادامه تنش‌های تجاری، در معرض تغییرات چشمگیری قرار می‌گیرد.

وی گفت: ما بر این باوریم که این تنها یک جنگ تجاری نیست بلکه در واقع یک جنگ پیشرفته است که شاهد فروپاشی جهانی‌سازی خواهد شد و احتمالاً مناطق تجاری جای آنچه که امروز به عنوان تجارت جهانی می‌بینیم را خواهد گرفت.

مورای خاطرنشان کرد: اگرچه جنگ تجاری آمریکا و چین احتمالاً تأثیر بزرگی خواهد داشت، تشدید اختلاف تجاری میان ژاپن و کره جنوبی نشان می‌دهد که ممکن است تغییرات چشمگیری در شیوه‌های تجاری جهانی روی دهد.

وی در ادامه افزود: استفاده از تجارت به عنوان یک سلاح که در پوشش اختلافات تجاری صورت گرفته است، تأثیرات عمیق‌تری از آنچه از زمان جنگ جهانی دوم مشاهده شده، داشته و بنابراین ممکن است به راه‌حل‌های بیشتری نیاز باشد و این حقیقت را نشان می‌دهد که ما به مدت طولانی‌تری تنش‌های تجاری خواهیم داشت.

فناوری به عنصر مهمی در اختلافات تجاری تبدیل شده است. آمریکا متحدانش را برای حذف هواوی از شبکه‌های نسل پنجمشان تحت فشار قرار داده و مدعی شده که حضور این غول مخابراتی در زیرساخت آنها امکان جاسوسی چین را فراهم می‌کند. شرکت چینی هواهوی همچنین در لیست سیاه قرار گرفته که معامله شرکت‌های آمریکایی با هواوی را بدون دریافت مجوز ویژه از وزارت بازرگانی آمریکا، ممنوع می‌کند.

در این بین، توکیو صادرات سه ماده شیمیایی مهم در تولید نیمه رساناها به کره جنوبی را ممنوع کرده است. طبق اعلام سازمان گسترش سرمایه‌گذاری تجاری کره جنوبی، این کشور دومین صنعت بزرگ نیمه رسانای جهان را دارد.

پیش از این مایکل اوسالیوان، نویسنده آمریکایی به شبکه سی ان بی سی گفته بود: امپراطوری جهانی به رهبری آمریکا به پایان خواهد رسید و جای خود را به سه قدرت منطقه‌ای اروپا، آمریکا و آسیای متمرکز بر چین می‌دهد.

هانس ردکر، مدیر جهانی استراتژی فارکس در بانک مورگان استنلی نیز تعرفه‌های آمریکا روی واردات چین و مکزیک را نمونه‌هایی وخامت جهانی‌سازی در یک روند پرشتاب دانست.