۰ نفر

برخورد تعزیرات با گرانفروشان بلیت اربعین

۱۸ مهر ۱۳۹۸، ۷:۴۵
کد خبر: 386690
برخورد تعزیرات با گرانفروشان بلیت اربعین

سه میلیون زائر ایرانی راهی زیارت سید و سالار شهیدان هستند. مهم‌ترین بخش هر سفری هزینه‌های آن است که اقامت و ایاب و ذهاب اصلی‌ترین بخش آن به شمار می‌آید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم،  با توجه به فعالیت موکب‌ها در مسیر زوار اربعین تنها بخش ایاب و ذهاب باقی می‌ماند که جزئیات آن در ادامه گزارش آمده است. هرچند که وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل شرکت ملی راه آهن، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری و سازمان راهداری ایران در این باره اظهار نظر کرده اند اما با این حال برخی آژانس‌های مسافرتی با اعلام ارقام بالاتر از نرخ اعلامی، اقدام به سودجویی بیشتر می‌کنند که مسؤولان کشور در این زمینه تاکید کردند زوار از دفاتری بلیت تهیه کنند که مجوز فعالیت دارند.

افزایش خدمات  برای زوار امام حسین(ع)

سعید رسولی، مدیرعامل شرکت راه آهن درباره بلیت قطارهای اربعین گفت:  پیش فروش بلیت‌های اربعین از سوم مهر ماه به دو صورت اینترنتی و دفاتر آژانس‌ها آغاز شده که براساس پیش‌بینی صورت گرفته روزانه 54 رام قطار در ده روز به مقاصد کرمانشاه و اهواز در حال حرکت است.

وی با اشاره به این‌که مجموعا 858 رام قطار در اختیار زائران اربعین حسینی قرار دارد افزود: ایام پیکی که برای اربعین در نظر گرفتیم 15 تا 30 مهر ماه است که چند روزی از آغاز  آن می‌گذرد. برای ارائه خدمات به زوار 436 هزار صندلی در نظر گرفته‌ایم.

رسولی با تاکید بر این‌که هیچ افزایشی برای بلیت قطارهای اربعین نداشته‌ایم تاکید کرد: امسال ۴۳ درصد از نظر تعداد قطارها و ۴۷ درصد از نظر ظرفیت ایجاد شده در تعداد صندلی‌های مسافری نسبت به اربعین سال قبل افزایش داشته‌ایم.

رسولی همچنین به راه‌اندازی مسیرهای ریلی جدید در اربعین امسال اشاره و اظهار کرد: این مسیرها شامل تهران -همدان، قم - خرمشهر، قم -کرمانشاه، اهواز ـ شلمچه و اصفهان -کرمانشاه است. ضمن این‌که دو مسیر جدید ریلی مسافری شامل زاهدان - کرمانشاه و زاهدان - خرمشهر برای جابجایی زائران پاکستانی راه اندازی شده است.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که بلیت هواپیما به اندازه کافی وجود دارد گفت: مردم برای جلوگیری از سودجویی دلالان، بلیت سفر اربعین را، از مراکز وابسته به شرکت‌های هواپیمایی خریداری کنند.

وی افزود: قیمت مصوب بلیت اربعین بر اساس بعد مسافت، دو میلیون و ۲۰۰ هزار و دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است ضمن این‌که فراوانی بلیت و پرواز در برخی از شهرها وجود دارد. زائران بلیت خود را از شرکت‌های هواپیمای خریداری کنند تا با دلالان سودجو مواجهه نشوند البته تعزیرات نیز با گران فروشی بلیت برخورد خواهد کرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که بلیت اتوبوس و قطار نیز به اندازه کافی وجود دارد تصریح کرد: روزانه ۵۵ قطار به مقصد استان‌های مرزی تردد دارد و برای شهرهای همدان ـ کرمانشاه ـ ‌اهواز و خرمشهر حدود ۴۵۷ هزار صندلی سفر با قطار پیش‌بینی شده است.

مردم سراغ سایت‌های متفرقه نروند

مقصود اسعدی‌سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان این‌که استقبال زیادی از حمل و نقل هوایی در ایام اربعین می‌شود تاکید کرد: مردم حتماً برای تهیه بلیت سراغ آژانس‌های معتبر و سایت‌های شرکت‌های هواپیمایی بروند و به هیچ عنوان سراغ سایت‌های متفرقه نروند.

وی با بیان این‌که پروازهای اربعین طبق روال در حال انجام است، اظهار کرد: 1383 مجوز پروازی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری برای شرکت‌های هواپیمایی صادر شده است.

وی با اشاره به این‌که کماکان با وجود استقبال فراوان زوار، در برخی روزها در مسیر نجف ظرفیت خالی داریم، ادامه داد: در مسیر رفت، در روزهای 19، 24 و 25 مهرماه و در مسیر برگشت برای روزهای 30 مهرماه و یکم آبان‌ماه از نجف هنوز ظرفیت وجود دارد. البته در برخی از روزها در مسیر مشهد به نجف، نرخ‌هایی پایین‌تر از قیمت مصوب، از سوی شرکت‌های هواپیمایی اعمال شده است.

اسعدی‌سامانی به فارس تاکید کرد: امکان اعتبارسنجی بلیت‌های تهیه شده نیز در سایت سازمان هواپیمایی کشوری و سایت انجمن شرکت‌های هواپیمایی وجود دارد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی یادآور شد: نرخ پروازهای یک طرفه تهران و سایر شهرستان‌ها به نجف یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و مشهد به نجف، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است این نرخ در مسیرهای دوطرفه برای تهران و سایر شهرستان‌ها دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و برای مشهد به نجف و بغداد ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

زائرانی که با اتوبوس  به زیارت می‌روند توجه کنند

داریوش باقرجوان، مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری درباره نرخ بلیت‌های اتوبوس توضیح داد: قیمت بلیت اتوبوس بر اساس نرخ‌نامه اربعین ۹۷ محاسبه شده و هیچ افزایشی در این زمینه نداشته‌ایم.

وی با بیان این که از 10 مهر ماه بلیت‌های اتوبوس برای زائران در نظر گرفته شد، افزود: قرار بود طرح ویژه اربعین از 17 مهر آغاز شود اما یکباره با تقاضای متعدد برای سفر به مرزهای غربی روبه رو شدیم که این طرح را یک هفته زودتر آغاز کردیم.

باقرجوان با تأکید بر این‌که شرکت‌های حمل‌ونقل موظف به ایجاد سرویس فوق‌العاده هستند، بیان کرد:‌ در طرح اربعین اتوبوس‌ها را از مسیرهای دیگر به مسیرهای منتهی به مرزهای غربی کشور می‌آوریم و شرکت‌های حمل‌ونقل موظف هستند به هر میزان تقاضا برای سفر، سرویس‌دهی کنند.

باقرجوان تأکید کرد:‌ زائرانی که در یک بازه 10 تا 20 روزه به  کربلای معلی رفته‌اند می‌خواهند طی دو تا چهار روز برگردند؛ برای جلوگیری از مسائلی که سال گذشته برای زائران پیش آمد طی برنامه‌ریزی انجام‌شده سفر بازگشت زائران از مرز مهران را «دوتکه» می‌کنیم، به‌عبارت دیگر زائران را به‌فراخور مقصد به شهرهای کرمانشاه، همدان و اندیمشک منتقل می‌کنیم و از این شهرها به مقصد نهایی منتقل خواهند شد.

وی ادامه داد: این برنامه باعث می‌شود در این سه شهر تعداد قابل توجهی از ناوگان را به‌صورت رفت و برگشت داشته باشیم. از سوی دیگر با اقدامات انجام‌شده در پایانه برکت مهران در لحظه 200 تا 300 اتوبوس خواهیم داشت و زائران هیچ مشکلی برای سفرهای بازگشت نخواهند داشت.

12 ایرلاین برای جابه جایی زائران ایرانی

رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به صدور ۱۳۸۳ پرواز فوق‌العاده برای ایام اربعین گفت: پروازهای عادی و فوق العاده در ایام اربعین توسط ۱۱شرکت هواپیمایی ایران و یک شرکت عراقی، مجموعا ۱۲شرکت هواپیمایی عهده دار جابه جایی زائران اربعین هستند.

وی افزود: سازمان هواپیمایی کشور آمادگی دارد به تقاضاهای شرکت‌های هواپیمایی برای انجام پروازهای فوق‌العاده بیشتر در هر استان موافقت کند. فرودگاه‌های یزد، اصفهان، مشهد، ایلام، ساری، تبریز و کرمان، شیراز، از فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها و دو فرودگاه امام خمینی(ره) و کیش میزبان پروازهای نجف هستند.

جعفرزاده خاطرنشان کرد: پروازهای عادی و فوق العاده در ایام اربعین توسط ۱۱شرکت هواپیمایی ایران و یک شرکت عراقی، مجموعا ۱۲ شرکت هواپیمایی عهده‌دار جابه‌جایی زائران اربعین هستند. مردم در این ایام در صورت مشاهده هر گونه تخلف با سازمان هواپیمایی کشوری تماس گرفته یا از طریق پرتال این سازمان به نشانی  www.cao.ir مراجعه کنند.

قیمت بلیت هواپیما دو میلیون و 200 هزار تومان تعیین شده اما در برخی پروازهای چارتری قیمت پرواز از تهران به نجف به دو میلیون و 400 هزار تومان هم می‌رسد. هرچند برخی گلایه‌ها نسبت به بالا بودن قیمت پروازها وجود دارد اما نرخ بلیت اعلام شده نسبت به سال گذشته تفاوتی نداشته است. همچنین مسیر مشهد به نجف نیز مانند سال گذشته دو میلیون 800 میلیون تومان اعلام شده است.