۰ نفر

بلیت هواپیما بالای یک میلیون تومان؛ ممنوع

۱۴ شهریور ۱۳۹۸، ۷:۰۰
کد خبر: 378643
بلیت هواپیما بالای یک میلیون تومان؛ ممنوع

بعد از کاهش شدید نرخ ارز در مردادماه سال‌جاری و ورود دلار به کانال 10 هزار تومان، افزایش بی‌ضابطه و نجومی قیمت بلیت هواپیما در صدر اخبار قرار گرفت و مسافران بیش از گذشته به این موضوع اعتراضاتی را وارد دانستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، این مساله باعث کاهش مسافران هوایی نیز شد؛ طوری که یک مقام مسئول در سازمان هواپیمایی کشوری خبر داده که به دلیل قیمت بلیت هواپیما، تنها دو تا 5/2 درصد مردم از حمل‌ونقل هوایی استفاده می‌کنند. با اظهارات اخیر وزیر راه و شهرسازی و انتقاد مجلسی‌ها، در نهایت روز گذشته انجمن شرکت‌های هواپیمایی نرخ‌نامه جدید بلیت هواپیما را اعلام کرد که بر اساس آن بلیت‌های بالای یک میلیون تومان حذف شده است. این سقف قیمتی قرار است از 21شهریورماه اجرا شود.

آذرماه سال 97، توافقی میان ایرلاین‌ها درمورد تعیین دامنه نرخ بلیت هواپیما انجام گرفت. اما با افزایش نرخ ارز در سال‌جاری و ورود دلار به کانال 15هزار تومان، تغییراتی در نرخ بلیت هواپیما در تیرماه حاصل شد که نشان از نرخ‌های نجومی در برخی مسیرها داشت. در همین زمینه، تین‌نیوز نوشت: «با نگاهی به سقف و کف قیمت بلیت هواپیما در برخی از مسیرهای داخلی حتی شاهد قیمت بالای یک و ‌میلیون 400 هزار تومان هستیم؛ برای مثال بیشتر شرکت‌های هواپیمایی بلیت خود در مسیر تهران-چابهار را از قیمت 274 هزار تومان تا یک‌ میلیون و 400 هزار تومان تعیین کرده‌اند این در حالی است که حتی در زمان‌های غیر پیک کمتر کسی می‌تواند بلیت خود را با قیمت کف تعیین‌شده خریداری کند.» با این حال، با سقوط شدید نرخ ارز در مردادماه، عدم تغییر دامنه قیمت‌ها مورد انتقاداتی قرار گرفت. در همین راستا، محمد اسلامی-وزیر راه و شهرسازی- اعلام کرد که فروش بلیت هواپیما گران‌تر از قیمت آذر 97، تخلف است و محمدرضا رضایی‌کوچی- رئیس کمیسیون عمران مجلس، علت گرانی بلیت هواپیما به‌رغم کاهش نرخ ارز را ادامه فعالیت چارتری و فقدان نظارت سازمان هواپیمایی کشوری دانست. ادامه انتقادات سبب شد تا روز گذشته، انجمن شرکت‌های هواپیمایی از نرخ‌نامه جدید خبر دهد که آنطور که خبرگزاری مهر در گزارشی نوشته است، در نرخ‌نامه جدید، علاوه بر آنکه کلیه نرخ‌های پروازی بالای یک میلیون تومان حذف شده، از حداکثر قیمت مسیر پروازی تهران- مشهد نیز 50 هزار تومان دیگر کسر شد و از 750 هزار تومان نرخ‌نامه تیرماه، به 700 هزار تومان کاهش یافت. گران‌ترین مسیر پروازی در این نرخ‌نامه به مسیر قشم- رشت با قیمت 994 هزار و 500 تومان تعلق دارد. ارزان‌ترین مسیر پروازی نیز 173 هزار و 400 تومان برای تعدادی از مسیرهای کوتاه‌تر تعیین شده است.

برخورد با تخلفات مراکز فروش

یک مقام مسئول در سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به دلیل قیمت بلیت هواپیما تنها دو تا 5/2 درصد مردم از حمل‌ونقل هوایی استفاده می‌کنند. به گزارش صداوسیما، رضا جعفرزاده افزود: سازمان هواپیمایی طبق قانون، نرخ تکلیفی برای شرکت‌های هواپیمایی ندارد، اما مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی دامنه نرخی را بر اساس هزینه‌های تمام‌شده یک ساعت صندلی پرواز تعیین کرده‌اند. او ادامه داد: بخشی از هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی ارزی و بخش دیگر غیرارزی است. مطابق محاسبات صورت گرفته، 64درصد این هزینه‌ها ارزی و 36درصد ریالی است که باید شرکت‌ها پرداخت کنند. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، یادآور شد: نگاه سازمان هواپیمایی کشوری فقط به این نیست که هواپیما باید بپرد بلکه هواپیما باید ایمن بپرد. 310 فروند هواپیمای سنگین در حوزه مسافری و تعدادی در بخش کارگو داریم که این هواپیماها برای پریدن باید ایمن باشند. جعفرزاده با اشاره به اینکه درصدی از هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی ارزی است، گفت: به شرکت‌های هواپیمایی اعلام شده به دلیل کاهش نرخ ارز نسبت به ارزیابی و کاهش دوباره قیمت بلیت هواپیما اقدام کنند. نرخ ارز این روزها درصدی پایین آمده بنابراین به همان نسبت بلیت هواپیما باید کاهش پیدا کند. او ادامه داد: فروش بلیت هواپیما خارج از دامنه نرخ مورد تعیین از سوی شرکت‌های هواپیمایی، تخلف بوده و با هرگونه تخلف مراکز فروش در این زمینه برخورد می‌شود.