۰ نفر

در سومین دوره اهدای نشان کارآفرینی امین الضرب؛

جهانگیرى: نباید بگذاریم در چرخ دنده هاى تغییر قربانى تغییر شویم/ نوک فشار تحریم‌ها روى فعالان اقتصادى و مردم مظلوم ایران است

۱۸ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۱۲
کد خبر: 327657
جهانگیرى: نباید بگذاریم در چرخ دنده هاى تغییر قربانى تغییر شویم/ نوک فشار تحریم‌ها روى فعالان اقتصادى و مردم مظلوم ایران است

معاون اول رییس جمهور با اشاره به تحریم و مشکلات اقتصادی موجود گفت: می‌دانم نوک فشار تحریم ها روى فعالان اقتصادى و مردم مظلوم ایران است اما بدانید این دوران تمام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین؛ اسحاق جهانگیری امروز در مراسم اعطای نشان امین الضرب به کارآفرینان برتر کشور با بیان این که انتخاب کارآفرین برتر در بخش خصوصی از سوی بخش خصوصی به معنای ترغیب همه شرکت ها و موسسات و نیز شهروندان به این موضوع است، اظهار کرد: کارآفرینی یک نیاز مهم و ملی امروز ایران به شمار می رود و کارآفرین با کشف و خلق فرصت های جدید می تواند کشور را از موانع پیش رو عبور دهد.

وی تصریح کرد: حتی اگر کشور با محدودیت های تحریم نیز مواجه نبود باز هم نیازمند کارآفرینی بودیم، بر این اساس ما مسئولیت داریم تا بتوانیم در شرایطی که با آن مواجه هستیم، افق های مهم و بزرگی را پیش روی کشور باز کنیم که این کار از عهده فعالان اقتصادی برخواهد آمد.

جهانگیری با تاکید بر این که در این شرایط پیچیده، رویکردها و سازو کارهای متعارف شناخته شده که به دلیل فرسایش، فساد و ناکارآمدی کارساز نیستند بیان کرد: وقتی با موضوع جدیدی مواجه می شویم به سمت همان راهکارهای گذشته می رویم، در حالی که نیازمند راهکارهای جدیدی برای برون رفت از مشکلات هستیم.

جهانگیری با بیان این که جوانان و زنان می توانند کارآفرینان بزرگی شوند و تغییرات بزرگی را در اقتصاد ایران ایجاد کنند، تصریح کرد: باید میدان را برای زنان و جوانان باز بگذاریم چرا که تغییرات جدیدی هم اکنون در دنیا در حوزه اقتصاد در حال انجام است و اکنون با یک واقعیت بزرگ تاریخی روبرو هستیم که هم در سطح فردی و هم در سطح عمومی و اجتماعی و تمدنی شکل گرفته اند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به تغییرات اساسی در دنیا و تاکید بر این که جامعه‌ی پویا تغییرات را می‌شناسد، گفت: امیدواریم بنگاه هاى ما در شرایط فعلى بتوانند خودشان را با تغییرات وفق دهند چرا که نباید بگذاریم در چرخ دنده‌هاى تغییر، قربانى تغییر شویم.

وی اظهارداشت: دهه اخیر فعالان اقتصادی و تولیدی کشور به طور خاص شرایط بسیار سختی را پشت سر گذاشته اند اما تحریم های سال ۹۰ به بعد که تا سال ۹۴ ادامه یافت و البته تحریم های مجددی که از امسال به کشور بازگشته است، فشار حداکثری را بر روی فعالان اقتصادی و صاحبان کارخانجات وارد کرده و البته مردم مظلوم ایران را هم نشانه گرفته است.

جهانگیری با اشاره به چالش‌های اقتصادی کشور گفت: امروز موضوع بودجه دولت تبدیل به یک چالش جدی شده که در کنار آن چالش هایی مثل نقدینگی و مسائل زیست محیطی را نیز نباید از یاد برد، بنابراین این چالش ها از گذشته وجود داشته و باید بر روی آنها متمرکز می شدیم که موضوع جدیدی به اسم تحریم ها اکنون پیش روی ایران قرار گرفته است.

وی اظهارداشت: آمریکا با زورگویی نمی خواهد ایران قدرتمند در منطقه وجود داشته باشد و آنها اجازه داشته باشند که برعلیه مردم منطقه هر سیاستی را اعمال کنند، همانطور که داعش را درست کردند تا عراق و سوریه را به چالش بکشند در حالی که ایران اجازه نداده است.

جهانگیری ادامه داد: این در شرایطی است که ترامپ معتقد است 7 هزار میلیارد دلار در منطقه هزینه کرده است اما به نتیجه ای در منطقه نرسیده است اما من می‌گویم اگر با همین رویه 70هزار میلیارد دلار هم هزینه می‌کرد موفق نبود.

جهانگیری گفت: تصور من این است که شرایط فعلی، وضعیت بسیار دشوار و سختی است اما با شناختی که از کشور و فعالان اقتصادی دارم، بر این باورم که این دوره یک دوره طولانی نخواهد بود چرا که بسیار بی منطق و بی پشتوانه است. پس این زمستان سخت گذر خواهد کرد و ما موفق بیرون خواهیم آمد.

این عضو کابینه دوازدهم با تاکید بر این که انسجام امروز از نان شب برای کشور واجب تر است، بیان کرد: در حالی که عده ای زیر همین فشارها در حال له شدن هستند عده ای نشسته اند که به جای حل مشکلات مردم قصد دارند فقط رغیب را از صحنه خارج کنند در حالی که باید مردم را نجات داد زیرا یک غول به اسم آمریکا مردم را تحت فشار قرار داده است.

وی همچنین تصریح کرد: هرچقدر که درآمد ارزی داریم اولین کالایی که باید وارد کشور شود باید کالاهای اساسی باشد، پس من از تجار و صنوف محترم خواهش می کنم تا برای رعایت حال ملت خود همه تلاش خود را بکنند زیرا این زمستان بالاخره تمام خواهد شد و مردم قضاوت می کنند که چه کسانی در این مدت به فکر آنها بوده اند پس باید در قالب یک شبکه توزیع سراسری کالاهای مناسب را به دست مردم بدهیم پس کاسبان علاوه بر اینکه سود متعارف دارند، باید برای تامین معیشت مردم کار کنند.

وی اظهارداشت: باید درآمدهای ارزی کشور را افزایش و صادرات را احیا کرد به این معنا که من همه مشکلات پیش روی صادرات در امروز را می دانم و حاضرم ساعتهای دیگری را هم وقت بگذارم و صحبت های شما را بشنوم، بنابراین ما به درآمدهای ارزی ناشی از صادرات نیاز داریم و باید تمام تلاش خود را برای رونق صادرات به کار بریم.

معاون اول رئیس جمهور اولویت بعدی کشور را احیای تولید دانست و اضافه کرد: امروز مهمترین مسئله واحدهای تولیدی به دلیل تغییرات نرخ ارز، نقدینگی است که تامین آن باید در دستور کار دولت و اتاق های بازرگانی و البته نظام بانکی باشد و اتاق هم باید بگوید که با توجه به محدودیت ها، چه روش هایی برای تامین نقدینگی وجود دارد.

جهانگیری افزود: تصور من این است که اگر در این مقطع صادرات کشور، تامین ارز مورد نیاز کشور و زندگی مردم را تامین کند، حتماً از این شرایط سخت عبور خواهیم کرد ضمن این که در این شرایط سخت مردان بزرگ باید به میدان بیایند و ما می توانیم به خوبی اقدام موثری را انجام دهیم.

وی گفت: به خاطر شما کارآفرینان هم که شده قول می دهم که بمانم و آنچه که در توان دولت است را به صحنه بیاورم تا با کمک و مشورت شما از این دوره عبور کنیم. من به خاطر شما می مانم.