۰ نفر

تحلیلی بنیادی از رمزارز برتر در بازار نزولی؛

زمان درخشش بیت کوین فرا رسیده است؟

۵ مهر ۱۴۰۱، ۱۸:۵۰
کد خبر: 670640
زمان درخشش بیت کوین فرا رسیده است؟

در روند اخیر بازارهای مالی، دلار آمریکا برنده آشکاری بوده است، زیرا سرمایه گذاران آن را به عنوان سرپناهی از بزرگترین اقتصاد جهانی می‌پندارند، اما پوند انگلیس در برابر دلار به پایین ترین سطح تاریخی خود رسید. سوال اینجاست که آیا ضعف پوند انگلیس می‌تواند برای بیت‌کوین نقطه مثبتی باشد؟

اقتصاد آنلاین – حسین قطبی؛ در ۲۶ سپتامبر، پس از اعلام کاهش مالیات و افزایش بیشتر بدهی‌ها برای مهار تأثیر رکود اقتصادی احتمالی، پوند انگلیس در برابر دلار آمریکا به پایین ترین سطح خود رسید. این نوسان به سادگی منعکس کننده تردید سرمایه گذاران در مورد ظرفیت دولت برای مقاومت در برابر هزینه‌های رو به رشد زندگی در سراسر منطقه است. در این دوران، دلار آمریکا برنده آشکاری بوده است، زیرا سرمایه گذاران به دنبال سرپناهی در بزرگترین اقتصاد جهانی هستند، اما ضعف پوند انگلیس می‌تواند یک جنبه مثبت خالص برای بیت‌کوین باشد. پوند انگلیس یا پوند بریتانیا، قدیمی ترین واحد پولی جهان است که هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرد و از زمان پیدایش آن به طور مداوم استفاده می‌شود.

ارزهای فیات تجربه ۵۲ ساله پس داده‌اند

همانطور که در حال حاضر می‌دانیم، پوند انگلیس رونق خود را در سال ۱۹۷۱ پس از پایان یافتن عملاً تبدیل پذیری آن با طلا یا معادل آن آغاز کرد. از آن زمان، ارز صادر شده توسط بانک انگلستان ارزش گذاری ثابتی نداشته است. پس از اینکه بانک‌های مرکزی طی دو سال گذشته نقدینگی را به بازارها اضافه کردند تا اقتصادها را تحریک کنند، تورم محور بحث‌های اقتصادی در تمام سال ۲۰۲۲ بوده است. در نتیجه، در آگوست ۲۰۲۲، انگلستان شاهد افزایش ۹.۹ درصدی شاخص قیمت مصرف کننده نسبت به سال قبل بود.

ارز دیجیتال

در ۲۲ سپتامبر، دولت کاهش بی‌سابقه مالیاتی را اعلام کرد که بالاترین میزان از سال ۱۹۷۲ بود و باعث شد پوند انگلیس به پایین‌ترین سطح روزانه ۱.۰۳۸ دلار در برابر دلار آمریکا در ۲۶ سپتامبر برسد. طی این بیانیه، مالیات کمتر و نرخ بهره باید به شدت افزایش یابد. در حالی که از دست دادن ارزش پوند انگلیس تکان دهنده است، باید دقیقاً تحلیل کرد که بازار ارزهای جهانی چقدر اهمیت دارد و چقدر پوند انگلیس با ارزهای دیجیتال مرتبط است؟

پاسخ بخش اول نسبتاً آسان است، اما بستگی به این دارد که آیا سپرده‌های بانکی، پس انداز و گواهی سپرده حساب می‌شود یا خیر؟ اگر به تعریف پایه پولی پایبند باشیم که منحصراً نقدینگی در گردش و سپرده‌های بانک مرکزی را اندازه‌گیری می‌کند، پوند استرلینگ در ژوئن ۲۰۲۲ به ۱.۰۵ تریلیون پوند رسید. با دلار آمریکا، واحد پول بریتانیا ۱.۱۱ تریلیون دلار از ۲۸.۲ تریلیون دلار جهانی پول با پایه فیات است که تقریباً ۴ درصد آن است. از سوی دیگر، یورو، واحد پول کشورهای اتحادیه اروپا با ۶ تریلیون دلار در رتبه اول قرار دارد و پس از آن دلار آمریکا با ۵.۵ تریلیون دلار قرار دارد. از این رو، اهمیت پوند انگلیس با پشتوانه تولید ناخالص داخلی ۳.۱۹ تریلیون دلاری منطقه در سال ۲۰۲۱ که پنجمین تولید ناخالص بزرگ در جهان است، همچنان بالاست.

در اکتبر ۱۹۹۰، دولت بریتانیا تصمیم گرفت GBP را بر اساس مارک آلمان جفت کند، زیرا آلمان نیروی اقتصادی پیشرو در منطقه بود. با این حال، این کشور در سپتامبر ۱۹۹۲ پس از اینکه عملکرد مالی ضعیف بریتانیا باعث ناپایدار شدن نرخ ارز شد، مجبور شد از جفت‌سازی خارج شود. در نتیجه، در جریان «چهارشنبه سیاه»، نرخ‌های بهره به طور ناگهانی از ۱۰ درصد به ۱۵ درصد افزایش یافت و یک شبه ارزش پول پوند انگلیس ۲۵ درصد کاهش یافت.

محدودیت عرضه و کمبود می‌تواند به کریپتو فرصتی برای درخشش بدهد

ارز دیجیتال

تعداد بسیار کمی از دارایی‌ها می‌توانند از نظر ارتباط با پول فیات رقابت کنند. طلا که بدون احتساب جواهرات و دارای‌های غیر مالی، تقریباً ۶ تریلیون دلار ارزش دارد، یک رقیب قطعی است. غول فناوری اپل نیز با ارزش ۲.۴۵ تریلیون دلار در ارزش بازار سهام پیشتاز است و پس از آن شرکت آرامکو عربستان سعودی که ۲ تریلیون دلار است، در رتبه بعدی قرار دارد. تخمین ارتباط پوند انگلیس با ارزهای رمزنگاری شده ساده نیست، اما طبق داده‌های اسمی، در بین معاملات جهانی بیت‌کوین، دلار آمریکا با ۸۹ درصد پیشرو مطلق است، پس از آن ۴ درصد از ین ژاپن، ۳ درصد از یورو و ۲ درصد برای پوند انگلیس، وجود دارند.

در نتیجه، تأثیر مستقیم بر تجارت بیت‌کوین نسبتاً کم به نظر می‌رسد، اما این واقعیت که قدیمی ترین ارز فیات در برابر دلار آمریکا به پایین ترین حد خود رسیده است، می‌تواند یک تغییر بازی برای ارزهای دیجیتال باشد. طبق گزارش اقتصاد پورکوپولیس (Porkopolis Economics)، متوسط نرخ انتشار پوند استرلینگ از سال ۱۹۷۰ تاکنون ۱۱.۲ درصد در سال بوده است. این رقم مستقیماً با انتشار روزانه ۹۰۰ کوین یا ۱.۷ درصد سالانه بیت‌کوین مقایسه می‌شود.

ارز دیجیتال

زمانی که عموم مردم متوجه شوند که پس‌انداز و سرمایه‌گذاری‌هایشان با اقدامات محرک بانک مرکزی به شدت کاهش می‌یابد، مزایای شکل غیر متمرکز پول، آشکار می‌شود. اما در حال حاضر، دلار آمریکا برنده آشکار بوده است و به بالاترین سطح خود در بیش از ۲۰ سال گذشته در مقایسه با سایر ارزهای اصلی جهانی رسیده است.

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده به عنوان سیگنالی برای خرید یا فروش رمزارزها تلقی نمی‌شود. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.