۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پیش بینی قیمت دلار برای فردا ۱۰دی/ عقب‌نشینی معامله‌گران بازار ارز در پی ثبات نرخ

۹ دی ۱۳۹۹، ۱۷:۵۴
کد خبر: 493860
پیش بینی قیمت دلار برای فردا ۱۰دی/ عقب‌نشینی معامله‌گران بازار ارز در پی ثبات نرخ

یک فعال بازار ارز با اشاره به ثبات نسبی قیمت دلار گفت: بسیاری از معامله‌گران طی یک ماه اخیر به دلیل بلاتکلیفی نرخ ارز از خرید و فروش صرف نظر کرده و فعلا از بازار خارج شده‌اند.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ امروز دلار در بازار‌های مختلف نوسان چندانی نداشت و روند آن با شیب بسیار ملایمی نزولی بود؛ روز گذشت دلار در بازار آزاد کار خود را با نرخ ۲۵۷۰۰تومان به پایان رساند اما در معاملات صبح امروز به ۲۵۷۶۰تومان رسید.

صرافی‌ملی اولین قیمت دلار را بدون تغییر نسبت به روز گذشته ۲۵۷۴۰تومان اعلام کرد اما در میانه روز نرخ آزاد و صرافی‌بانکی اندکی کاهش یافت؛ طبق آخرین نرخ‌های اعلام شده دلار در بازار آزاد امروز به ۲۵۷۲۰ و در صرافی‌ملی به ۲۵۷۰۰تومان کاهش یافت.

صرافی‌ها قیمت فروش دلار را ۲۵۲۵۰تومان اعلام کردند و تا پایان ساعت کاری امروز تغییری ندادند؛ همچنین امروز نرخ حواله درهم در سطح ۷۱۵۰تومان قرار داشت که نسبت به روز گذشته با افت جزیی همراه بوده است.

به گفته یکی از فعالان بازار ارز، با توجه به نرخ دیروز و امروز درهم، قیمت دلار باید تا بالای ۲۶هزار تومان صعود می‌کرد اما این روز‌ها بازار حالت احتیاطی و انتظاری در پیش گرفته؛ یعنی معامله‌گران انتظار دارند بازار از حالت سکون فعلی خارج شده و به سمت افزایشی یا کاهشی پیش برود.

از طرفی با توجه به بی‌تحرکی نرخ ارز طی یک مدت طولانی، بازیگران بازار ‌‌به خصوص معامله‌گران بزرگ از بازار خارج شده و فعلا ریسک خرید و فروش را قبول نمی‌کنند؛ یکی از دلایل انتظار معامله‌گران مشخص شدن روابط ایران و آمریکا و شرایط تحریمی با روی کار آمدن بایدن است.

عامل دیگری که باعث شده دامنه نوسان دلار به حداقل برسد متناسب بودن شرایط عرضه و تقاضا است؛ این روز‌ها با آغاز سال نو میلادی و تسویه حساب ارزی شرکت‌ها تقاضا برای خرید ارز بالا می‌رود اما شنیده‌ها حاکی از آن است که منابع ارزی موجود در بازار به میزان کافی بوده و کفاف تقاضا را می‌دهد.

از دیگر عواملی که بازار ارز را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد، تعیین تکلیف پیوستن ایران به FATF است؛ در این صورت بسیاری از منابع ارزی بلوکه شده ایران در سایر کشور‌ها خارج و عرضه ارز به بازار بیشتر خواهد شد که در این شرایط می‌توان به کاهش قیمت دلار در ماه‌های پایانی سال امیدوار بود.

پیش‌بینی‌ها از قیمت دلار برای فردا ۱۰دی ماه متناسب با نرخ حواله درهم این است که احتمالا بازار ارز فاز افزایشی به خود بگیرد اما از طرفی باتوجه به عدم‌ تمایل معامله‌گران به خرید، درصورت افزایش نرخ ارز شیب صعودی آن کند خواهد بود.