۰ نفر

در گفت وگوی اقتصاد آنلاین با یک کارشناس بررسی شد؛

بورس امروز ۳۰ بهمن / بازگشت پول به بازار، ممکن است؟

۳۰ بهمن ۱۴۰۰، ۱۷:۳۴
کد خبر: 612500
بورس امروز ۳۰ بهمن / بازگشت پول به بازار، ممکن است؟

معاملات بورس در اولین روز هفته در حالی به پایان رسید که شاخص کل بورس تهران با ثبت افت ۲۷۹واحدی در محدوده یک ‌میلیون و ۲۸۲هزار واحد باقی ماند.

اقتصادآنلاین – هانا پاکمند؛ به زعم اغلب کارشناسان با توجه به ادامه دار شدن روند خروج پول از بازار سرمایه و پایین بودن ارزش معاملات، نمی‌توان انتظار داشت که بازار تغییر روند داشته باشد.

حسین مرید سادات، کارشناس و فعال بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، روند معاملات بورس را بررسی کرد و گفت: روند معاملات امروز نشان می‌دهد که بازار سرمایه همچنان از نبود نقدینگی کافی رنج می‌برد. شاخص کل با افت ۲۷۹واحدی در محدوده یک میلیون و ۲۸۲هزار واحد باقی ماند و شاخص هم وزن و شاخص فرابورس نیز به ترتیب با افت ۱۹۸واحد و  ۱۱واحد همراه شدند.

وی افزود: بورس امروز نهایتا با ارزش معاملات سه هزار و ۹۰۰میلیارد تومانی به کار خود پایان داد. حدود هفت میلیارد و ۹۰۰میلیون برگه سهام در میان معامله‌گران امروز دست به دست شد که سرانه خرید ۱۶میلیونی و سرانه فروش ۱۷میلیونی را رقم زد.

حسین مرید سادات

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: از میان ۷۲۰نماد قابل معامله در بازار امروز، ۷۸نماد با صف خرید معاملات خود را به پایان رساندند و در مقابل ۸۴نماد با صف فروش همراه شدند. حدود ۵۹درصد نمادها در بازه صفر تا ۵- معامله شدند و ۴۱درصد باقی مانده معاملات خود را در بازه صفر تا ۵+ به وبت رساندند. در مجموع، بیشترین بازه معاملاتی بورس امروز بازه صفر تا ۱+ بود که حدود ۱۱۱نماد در بازه معاملاتی قرار گرفتند.

وی افزود: حدود ۵۵۴میلیارد تومان پول توسط حقیقی‌ها از بازار خارج شد. حدود ۱۱۰میلیارد تومان خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت به ثبت رسید. ۵۰نماد بزرگ بازار وضعیت خوبی نداشتند و با خروج پول ۲۳۹میلیارد تومانی همراه شدند.

مرید سادات تشریح کرد: خودرویی‌ها و بانکی‌ها تحت تاثیر مذاکرات برجام، لیدرهای بورس امروز بودند. در حالی‌که  برآیند معاملات گروه‌های فلزات اساسی، استخراج کانه‌های فلزی و فرآورده‌های نفتی به نفع حقوقی‌ها تمام شد.

وی در پایان افزود: بر اساس روند معاملات امروز انتظار می‌رود در نیمه دوم معاملات فردا، بازار به تعادل برسد. اما در ابتدای معاملات، بازار پرعرضه‌ای خواهیم داشت. با توجه به اینکه شاخص کل همچنان در محدوده یک میلیون و ۲۹۰هزار واحد در حال نوسان است، انتظار می‌رود با ورود پول، شاخص کل از این محدوده عبور کند و با رسیدن به بالای ابرکوموی یک میلیون و ۳۵۰هزار واحد اندیکاتور ایچیکومو و تثبیت شاخص در این محدوده می‌توان تارگت یک میلیون و ۵۰۰هزار واحد را برای شاخص کل در نظر گرفت.