۰ نفر

از «بورس محکم» چه خبر؟

۲۹ دی ۱۴۰۰، ۹:۴۷
کد خبر: 601336
از «بورس محکم» چه خبر؟

بورس محکم چه شد؟ دیروز سالگرد ترند شدن این هشتگ در شبکه‌‌‌‌‌‌‌‌ اجتماعی توییتر بود. روزی که بیش از چهار هزار نفر، با استفاده از این هشتگ که مربوط به یکی از سخنرانی‌‌‌‌‌‌‌‌ های رییس دولت دوازدهم بود که در آن بیان کرده بود: «ما باید بورس را محکم و مستحکم نگه داریم...‌» درباره عدم‌ اجرایی شدن این وعده ‌‌‌‌‌‌‌‌نوشتند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای‌اقتصاد، حالا دوران اوج هشتگ‌شدن کلمه‌‌‌‌‌‌‌‌های بورسی در توییتر فارسی خیلی وقت است که گذشته است، اما با این حال دیروز هشتگی در فضای توییتر فارسی مورد‌استفاده قرار گرفت که مربوط به پیگیری وعده‌‌‌‌‌‌‌‌های بورسی دولت سیزدهم بود. هشتگی که تا بعدازظهر دیروز نتوانست توجه مخاطبان زیادی را در توییتر به خود جلب کند. نکته قابل‌توجه در این موضوع این است که دیگر مثل قبل خبری از ترند‌شدن هشتگ‌‌‌‌‌‌‌‌های بورسی نیست، چراکه در این اوضاع و احوال، نه فقط سهامداران خرد، بلکه کارشناسان و فعالان بورسی هم توجهشان به مسائل دیگری معطوف است. مذاکرات بین‌‌‌‌‌‌‌‌المللی برجام و اخبار و موضوعات روز جایگاه ویژه‌‌‌‌‌‌‌‌ای در نوشته‌‌‌‌‌‌‌‌های این جمع در توییتر پیدا کرده است. حتی پیگیری وعده‌‌‌‌‌‌‌‌ها و صحبت‌‌‌‌‌‌‌‌های بورسی مسوولان که نسبت به گذشته خیلی کمرنگ شده است، هم آنطور که باید و شاید مثل گذشته پیگیری نمی‌شود.

بورس باید اولویت اول دولت باشد

با این حال دیروز بار دیگر یکی از وعده‌‌‌‌‌‌‌‌های ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم مورد‌توجه کاربران توییتر و اینستاگرام قرار گرفت. برزو حق‌‌‌‌‌‌‌‌شناس، کارشناس بازار سرمایه، دیروز در صفحه اینستاگرام خود با انتشار تصویری از نقشه سرخ‌‌‌‌‌‌‌‌رنگ بازار، وعده ابراهیم رئیسی در مراسم تنفیذ را یادآور شد که در آنجا بیان کرده بود: «ثبات بازار سرمایه اولویت فوری رئیس دولت سیزدهم است.‌» او با بازنشر این پست در صفحه توییتر خود، اینطور نوشت که «به‌عمل کار برآید به سخندانی نیست.‌»

با این حال دیروز هشتگ بورس اولویت اول، توسط برخی از فعالان توییتری و اهالی جمع توییتری بورسی و اقتصادی مورداستفاده قرار گرفت. استفاده از این هشتگ باعث شد که بازهم به‌طور ویژه‌‌‌‌‌‌‌‌ای توجه‌‌‌‌‌‌‌‌ها به سمت احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد دولت سیزدهم و اقدامات و شعارهای او جلب شود. کاربرانی درباره ریزش‌‌‌‌‌‌‌‌های بورس از زمانی‌که او به کرسی وزارتخانه تکیه زده است، می‌نوشتند و عده‌‌‌‌‌‌‌‌ای دیگر از عملی‌نشدن وعده‌‌‌‌‌‌‌‌ها و شعارهایش می‌‌‌‌‌‌‌‌نوشتند. عده‌‌‌‌‌‌‌‌ای از افزایش بی‌‌‌‌‌‌‌‌اعتمادی سهامداران به دولت و برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌هایشان می‌نوشتند و برخی دیگر از سکته و مشکلات روحی و روانی سهامداران خردی که در این بازار سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری کرده‌‌‌‌‌‌‌‌اند، می‌‌‌‌‌‌‌‌نوشتند.

برخی از بی‌‌‌‌‌‌‌‌عملی و منفعل‌بودن صداوسیما در ماجرای ریزش‌‌‌‌‌‌‌‌های بورس و عملی‌نشدن وعده‌‌‌‌‌‌‌‌های دولت سیزدهم در صفحه‌‌‌‌‌‌‌‌هایشان توییت می‌کردند‌ و عده‌‌‌‌‌‌‌‌ای دیگر از همیشگی‌بودن مطرح‌کردن شعارها و وعده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در زمان انتخابات. و در نهایت تمام این نوشته‌‌‌‌‌‌‌‌ها و گلایه‌‌‌‌‌‌‌‌ها و کنایه‌‌‌‌‌‌‌‌ها در حالی اتفاق می‌‌‌‌‌‌‌‌افتد که رئیس دولت و دیگر نامزدهای ریاست‌‌‌‌‌‌‌‌جمهوری، در خرداد‌ماه امسال بارها از رویکرد تیم اقتصادی دولت دوازدهم انتقاد کرده بودند و برای حل مشکلات بورس و سهامداران خرد وعده داده بودند. نکته جالب این است که از بین آن نامزدها، علاوه‌بر ابراهیم رئیسی، محسن رضایی به‌عنوان معاون اقتصادی و امیرحسین قاضی‌‌‌‌‌‌‌‌زاده‌‌‌‌‌‌‌‌هاشمی به‌عنوان معاون و رئیس بنیاد‌شهید در کابینه سیزدهم حضور دارند و اتفاقا در برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌های خود بر بهبود مشکلات بورس تاکید داشتند.

بورس محل منازعه سیاسیون شده است

جلسات بورسی هم از دیگر سوژه‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی است که کاربران توییتر هرازگاهی که جلسه‌‌‌‌‌‌‌‌ای برگزار می‌شود به آن می‌‌‌‌‌‌‌‌پردازند. عده‌‌‌‌‌‌‌‌ای گلایه می‌‌‌‌‌‌‌‌کنند که چرا برخی از افراد در این جلسات شرکت کرده‌‌‌‌‌‌‌‌اند و گذشته و اقدامات آنها را یادآوری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و عده‌‌‌‌‌‌‌‌ای دیگر هم طوری در توییت‌‌‌‌‌‌‌‌هایشان می‌‌‌‌‌‌‌‌نویسند که هیچ به این جلسات خوش‌‌‌‌‌‌‌‌بین نیستند.

دیروز سهیلا صالحی، فعال بازار سرمایه در توییتر خود در واکنش به این جلسات نوشت: «طبق تخمین‌ها، درآمد دولت از افزایش نرخ انرژی شرکت‌های بورسی در ۶ ماهه دوم امسال صدهزار میلیارد تومان می‌شود، یعنی ۳۰‌درصد از کسری‌بودجه!» او در ادامه توییت خود ادعا کرد: «درست کردن بازار کار آسانی است، فقط به نفعشان نیست! این جلسه‌‌هایی که برگزار می‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، برای این است که بگویند، دست رودست نگذاشته‌‌‌‌‌‌‌‌اند!»

در ادامه پرداختن به جلسات بورسی، دیروز سیاوش وکیلی، فعال بازار سرمایه هم در صفحه توییتر خود نوشت: «اوضاع عجیبی است؛ یک روز پیش‌نویس اصلاحیه منتشر می‌شود روی سربرگ کمیسیون و بعد گفته می‌شود که نباید منتشر می‌شد. یک روز فیلم تقطیع‌شده از جلسه برگزار شده در مجلس منتشر می‌شود.‌» او بعد از توضیح این مساله در ادامه توییت خود با مطرح‌کردن این پرسش که این حجم از هجمه به بازار سرمایه با چه نیتی است؟ و مگر کمیسیون اقتصادی دبیرخانه ندارد؟ نوشت: «این بازار محل منازعه سیاسیون شده است.‌»