۰ نفر

گفت‌وگوی اختصاصی اقتصادآنلاین با یک کارشناس بازار سرمایه؛

دامنه نوسان باید حذف شود / انحراف معاملات، با تشدید هیجانات در بازار

۱۵ آذر ۱۴۰۰، ۱۷:۵۰
کد خبر: 587510
دامنه نوسان باید حذف شود / انحراف معاملات، با تشدید هیجانات در بازار

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مسئله دامنه نوسان گفت: بارها و بارها اعلام شده که برای بهبود روند معاملات بورس باید دامنه نوسان افزایش و در نهایت حذف کامل آن را شاهد باشیم.

به گزارش اقتصادآنلاین، سهیلا نقی پور کارشناس و تحلیل گر بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: یکی از مشکلاتی که امروز با آن مواجه هستیم دامنه نوسان است مخصوصا در دو سال اخیر با توجه به افزایش تعداد فعالان بازار سرمایه در چند سال اخیر و ۶۰میلیون کد بورسی که در بازار وجود دارد مقررات قانون بازار سرمایه باید تغییر کرده و زیر ساخت های جدید برای بورس هماهنگ و برنامه ریزی شود.

وی در ادامه یادآور شد: دامنه نوسان کمترین قیمت و بیشترین قیمت برای معامله سهام را تعیین کرده و سفارش‌های خرید و فروشی که در خارج از این محدوده قرار بگیرند، ثبت نشده بنابراین، قیمت تنها در محدوده خاصی تغییر می‌کند و نوسان آن کنترل خواهد شد.

سهیلا نقی پور

این کارشناس بازار یادآور شد: درواقع وجود دامنه باعث عدم بروز قیمت واقعی سهم در هر روز معاملاتی می شود و همچنین تغییرات قیمتی سهام محدود شده و فراتر یا کمتر از دامنه نخواهد رفت. از طرفی مهمترین مشکل در بازار سرمایه بحث قیمت‌گذاری دستوری است که حذف محدودیت‌ها در دامنه نوسان را نیز با مشکل مواجه می‌کند.

نقی‌پور با یادآوری  اظهارات مجید عشقی به اقتصاد آنلاین گفت: خبری مبنی بر حذف دامنه نوسان، توسط  رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور، مجید عشقی در اتاق بازرگانی  مطرح شده که  از برنامه ریزی برای باز کردن دامنه نوسان در این بازار خبر دادند و راهکاری برای بهبود روند معاملات بورس بیان نمودند که قرار است این موضوع به شکل تدریجی و در یک زمان‌بندی خاص انجام شود البته دامنه نوسان در بازار سرمایه بهمن‌ سال گذشته از مثبت ۵ و منفی 5 به مثبت 6 و منفی 2 تغییر کرد که به صورت موقتی بود و در حال حاضر در بورس و فرابورس، متقارن و در محدوده مثبت 5 و منفی 5 درصدی داد و ستد شد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم برای اجرای این فرآیند که زمانبرخواهد بود برنامه ای در چارچوب مشخص نهایی و اجرا شود زیرا روندهای هیجانی مثبت و منفی با وجود دامنه نوسان، باعث انحراف بیشتر معاملات بورس می‌شود.