۰ نفر

لازمه فعالیت تشکلی، نقد پذیری و بسط دامنه اعضا و نفی انحصار است

۲۰ مهر ۱۳۹۹، ۱۵:۵۴
کد خبر: 473384
لازمه فعالیت تشکلی، نقد پذیری و بسط دامنه اعضا و نفی انحصار است

معادن و صنایع معدنی به عنوان بخش زیربنایی اقتصاد کشور در این شرایط حساس بیش از هر زمانی نیازمند فعالیت همه‌جانبه صنفی و تشکلی برای گذر از موانع کسب و کار در داخل و کاهش آسیب از تحریم‌های خارجی‌ست.

در این شرایط توجه به عضویت فراگیر، دفاع از منافع عمومی بخش معدن و پرهیز از هرگونه انحصارگرایی بیش از هر زمانی احساس می‌شود.

کمیسیون معادن و صنایع معدنی به عنوان بازوی تخصصی اتاق ایران در بخش معدن با درک این مهم، حضور همه بازیگران و سلایق مختلف و تشریک مساعی در مسیر پیشرفت و تعالی بخش معدن را در دستور کار قرار داده است.

نگاه یک جانبه و جبهه‌گیری در خصوص تفاوت سلایق و نظرات کارشناسی به عنوان پاشنه آشیل فعالیت تشکلی مورد نکوهش بوده و پرهیز از آن نشانه‌ی بلوغ فعالیت تشکلیست.

طبیعیست که بسیاری از فعالان تشکلی بخش معادن در کمیسیون معادن و صنایع معدنی با توجه به دیدگاه، تجربیات و نقطه نظر خود روشی را در مدیریت تشکلی بخش معدن ترجیح دهند. شنیدن آرا مخالف، سعه صدر، پاسخ کارشناسی و پذیرش استدلال برتر نشان‌دهنده‌ی رویکرد حرفه‌ای و دید مثبت در این مسیر است.

بی شک هدف همه فعالان صنفی، رفع موانع تولید، بهره‌گیری بیشتر کشور از ظرفیت‌های موجود و توسعه تولید، اشتغال و ارزش آفرینیست و آنچه که به جایگاه بخش خصوصی آسیب می‌زند تفرق حاصل از تنگ‌نظری و بی توجهی به نظر و دیدگاه مخالف است.

اقتصاد معدن این روزها با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند. بیش از نیمی از معادن کشور تعطیل بوده و بسیاری دیگر با حداقل ظرفیت مشغول به کار هستند. میزان سرمایه‌گذاری در معادن فعال کشور با افت قابل توجهی در سال‌های اخیر مواجه بوده و در چنین شرایطی به طور جدی نیازمند هم‌افزایی در جهت کمک به معادن فعلی، احیای معادن تعطیل شده و حل چالش‌های ریشه‌ای بخش معدن هستیم. بدون شک لازمه هم‌افزایی، نقدپذیری و پذیرش تفکرات جدید و تحول‌خواه، ضمن استفاده از نظرات و تجربیات بزرگان و پیشکسوتان معدنی است.

بر این اساس کمیسیون معادن و صنایع معدنی ضمن احترام به همه سلایق، توصیه به فعالیت جمعی، اجرای سیاست درهای باز تشکلی برای نیل به عضویت همه معدن‌کاران و فعالان این حوزه در تشکل‌های معدنی برای استفاده از همه ظرفیت‌ها، جلوگیری از انحصار و نگاه یک جانبه و بی تحملی در برابر رای مخالف را سرلوحه کنش‌گری خود دانسته و به دیگران نیز توصیه می‌کند.

*رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران