۰ نفر

فضای انتخاباتی اقتصاد را به کُما برد

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۹:۲۱
کد خبر: 193552
فضای انتخاباتی اقتصاد را به کُما برد

ترس، تردید، ابهام و نگرانی، صبر و انتظار و گاهی بی‌قراری، بی‌تابی و هیجان‌زدگی و حیرت بازار را فراگرفته است. هرکس با توجه به خصوصیات و شرایطی که دارد با شرایط حاکم برخورد می‌کند.

بیم و امید حالتی است در بسیاری از بازارهای جهان، در زمان انتخابات از جمله ایران. بیم از بدتر شدن و دشوار شدن و امید به بهبود شرایط و بهتر شدن. اوضاع را چه می‌بینی؟ چه کنیم؟ چه خواهد شد؟ بخریم یا نخریم؟ درگفت‌وگو‌ها و محاوره‌های مردم جاری است و جزیی از احوال‌پرسی‌ها شده است. پاسخ‌های درست و نادرست. کارشناسی و غیرکارشناسی، کم‌کم کلیشه‌ای شده‌اند و عادت به کلیشه‌ها باعث شده است تا توجه به ریشه‌ها جدی گرفته نشود. آنها که پخته‌تر و دنیا دیده‌تر و هوشیارترند خود را در باید و نبایدها حبس و محدود نکرده‌اند، بلکه به باید ها و نبایدهای مبتنی بر واقعیات نیز توجه دارند و سعی می‌کنند تا با رکود و بحران و شرایط موجود، منطقی‌تر برخورد کنند و آرامش خود را حفظ نمایند.

شرایط جدید در هفته بعد همه را وادارمی کند تا در اداره کردن و دخل و خرج و دادوستدهای خود بازنگری کنند. یکی از اهداف سرمایه‌گذای در بازار سرمایه و پول، کسب بازده و افزایش ثروت سرمایه‌گذاران است و تحقق این هدف از طریق اتخاذ استراتژی‌های مناسب و تکنیک‌ها و برنامه‌ریزی امکان‌پذیر است.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، تاثیر متغیرهای کلان اقتصادی بر فعالیت در بازار سرمایه انکار ناپذیر بوده و از مهم ترین اقدامات برای موفقیت در این بازار به‌ شمار می‌رود .

اما یکی از عواملی که تاثیر مستقیم بر تصمیم‌های سرمایه‌گذاران دارد، چرخه و مرحله اقتصادی است. چرخه اقتصادی که عبارت است از، بحران اقتصادی، بهبود اقتصاد، رونق اقتصادی و رکود که یک سرمایه‌گذار باید به آن توجه داشته باشد.

حال با فضای انتخاباتی که اقتصاد را به کما برده است اولین وظیفه رییس جمهور بعد از انتخاب چه خواهد بود؟

* فعال مطبوعاتی