۰ نفر

وزیر فرهنگ خبر داد :

دریافت ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ۴ درصدی درحال انجام است

۲۸ آبان ۱۳۹۹، ۱۴:۴۴
کد خبر: 482745
دریافت ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ۴ درصدی درحال انجام است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از هماهنگی‌ها برای دریافت تسهیلات ۲۰۰ میلیارد تومانی ۴ درصدی برای کمک به اصحاب فرهنگ و هنر خبر داد و گفت: این تسهیلات می‌تواند به تماشاخانه‌ها و سالن‌های سینما کمک کند روی پای خود ایستاده و در این شرایط به کار خود ادامه دهند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  ایرنا، سیدعباس صالحی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات‌وزیران درباره اجرای محدودیت‌های شدید برای مقابله با بیماری کرونا و تعطیلی برخی مشاغل، گفت: در ارتباط با محدودیت‌های دو هفته آینده، چاپخانه‌ها که به عنوان مشاغل گروه یک محسوب می‌شوند می‌توانند فعالیت خود را ادامه داده و روزنامه‌ها و مجموعه‌هایی که با چاپخانه‌ها سر و کار دارند هم برای فعالیت مشکلی نخواهند داشت.

وزیر فرهنگ درباره برگزاری کنسرت‌ها اظهار داشت: در دو هفته‌ای که محدودیت‌های شدید اعمال می‌شود تمامی فعالیت‌های غیرضروری به جز مشاغل گروه یک به طور کلی تعطیل است و مجموعه فعالیت‌های هنری و سینمایی که جزو گروه سوم تلقی می‌شوند در دو هفته آینده تعطیل هستند.

وی با بیان اینکه اجرای کنسرت‌ها قبل از ساعت ۱۸ به زمان قبل از اجرای محدودیت‌های جدید است، گفت: پیش از این سالن‌های هنری و موسیقی مجاز بودند با ظرفیت ۵۰ درصد فعالیت کنند که به قبل از اعمال محدودیت جدید که ستاد ملی کرونا تصویب و ابلاغ کرده و از روز شنبه (اول آذر ماه) اجرا می‌شود، مرتبط است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین افزایش قیمت بلیت برنامه‌های هنری را به دلیل کاهش ظرفیت ۵۰ درصدی بازدیدکنندگان دانست و گفت: سالن‌های هنری موظف‌بودند به دلیل رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی ظرفیت را کاهش دهند، اگر سالنی ۵۰۰ نفر گنجایش داشته در دوران کرونا نباید بیش از ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر را اجازه ورود دهد که طبیعتا برای افزایش قیمت‌ها تاثیر داشته است.

صالحی درباره حمایت از سالن‌های نمایش در دوره رکود گفت: متاسفانه این مشکل درباره سالن‌های تئاتر و سینما به بوجود آمده و محدودیت‌هایی که از ابتدای سال تاکنون بوده شرایط سختی را برای اصحاب فرهنگ و هنر ایجاد کرده است.

وی افزود: برخی تعطیلی‌ها و اجرای فاصله‌گذاری‌ها که ظرفیت سالن‌ها را به حداقل رسانده است و شرایطی عمومی که مردم برای حفظ سلامت خود داشته اند و از حضور در سالن‌ها پرهیز می‌کردند شرایط سختی در تماشاخانه‌ها، گالری‌ها و سالن‌های سینما و نمایش به وجود آورد و البته کمک‌های دولت تا حدی توانسته این شرایط سخت را جبران کند اما هنوز فاصله زیادی با جبران همه خسارت‌ها وجود دارد.

وزیر فرهنگ با بیان اینکه تاکنون در سامانه کارا حدود ۳۰۰ میلیارد تومان وام ۱۳ درصد پرداخت شده است، افزود: با مذاکرات انجام شده اخیر با سازمان برنامه‌وبودجه و حمایتی که انجام شد، در مرحله اول ۲۰۰ میلیارد تومان با تسهیلات ۴ درصد هم در حال انجام است که می‌تواند کمک کند تا تماشاخانه‌ها و سالن‌های سینما و اصحاب فرهنگ و هنر تا حدودی روی پای خود ایستاده و در این شرایط به کار خود ادامه دهند.

 با شیوع ویروس کرونا از اسفند ماه ۹۸ در کشور، خسارت‌های اقتصادی به مشاغل و اصناف و خدمات کشور وارد شده است که اصحاب فرهنگ و هنر و مراکز فرهنگی هنر و اصناف این حوزه نیز دچار خسارت‌های مالی شده اند.

حوزه های مختلف فرهنگ، هنر و رسانه هم در مدت شیوع کرونا در کشور به عناوین مختلف با نیم تعطیلی و تعطیلی کامل آنها به نحوی دچار مشکلات عدیده از لحاظ درآمدی و معیشتی و... شده اند. با تلاش و همت دولت تدبیر و امید و پیگیری های مستمر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خوشبختانه تسهیلات قابل توجهی برای اهالی فرهنگ، هنر و رسانه تخصیص داده شد و همچنان ادامه دارد.

با توجه به مصوبه روزهای گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا ، حوزه های مختلف فرهنگ ، هنر و رسانه نیز مشمول این مصوبه است که براساس ابلاغ اجرا خواهد شد.