بر اساس آخرین چشم‌انداز اقتصادی ارائه شده توسط سازمان همکاری‌ها و توسعه اقتصادی، پیش‌بینی می‌شود تولید ناخالص داخلی جهان در سال جاری به منفی 4.5درصد سقوط کند؛ اما انتظار می‌رود میزان آن در سه ماهه سوم سال 2021 با رسیدن به رشد 5درصدی، به وضعیت پیش از شیوع ویروس کرونا بازگردد.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ سازمان همکاری‌ها و توسعه اقتصادی (OECD) گزارش موقت چشم‌انداز اقتصادی خود را به تازگی منتشر کرده و دیدگاهی به روز را در خصوص تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی ارائه داده است.

با کمی دیدگاه‌ مثبت‌تر نسبت به نسخه پیشین که در ماه ژوئن منتشر شد، این گزارش نشان می‌دهد که "به دنبال کاهش اقدامات انجام شده برای مهار بیماری همه‌گیر کووید-19 و بازگشایی اولیه مشاغل، وضعیت اقتصادی به سرعت بهبود یافت."

با این حال، همچنین اشاره می‌کند که "سرعت بهبود در تابستان شتاب خود را از دست داده است"، و همچنین افزود که بازیابی اطمینان، کلید موفقیت در بهبود اقتصاد خواهد بود.

سازمان همکاری‌ها و توسعه اقتصادی پیش‌بینی می‌کند که همه کشورهای G20 به جز چین در سال جاری دچار رکود اقتصادی شوند که انتظار می‌رود در سال 2021 به سرعت اما به صورت آسیب‌پذیر، بهبود را تجربه کنند.

همانطور که در نمودار ارائه شده مشاهده می‌شود، سازمان همکاری‌ها و توسعه اقتصادی انتظار دارد تولید ناخالص داخلی جهانی در سه ماهه سوم سال 2021 به سطح پیش از شیوع بیماری همه‌گیر بازگردد. با این وجود، پیش‌بینی می‌شود که رشد اقتصادی در بسیاری از کشورها، بدون در نظر گرفتن سطح پیش‌بینی شده پیش از آسیب بیماری همه‌گیر، پایین‌تر از سطح اواخر سال 2019 باقی بماند.

در این گزارش همچنین ذکر شده که عدم قطعیت همچنان بالا است و قدرت بازیابی به متغیرهای زیادی بستگی دارد؛ در نتیجه یک سناریوی صعودی و یک سناریوی نزولی در نمودار نمایش داده شده است.

بر اساس این گزارش: "چشم‌انداز رشد اقتصادی فراگیر، مقاوم و پایدار به طیف وسیعی از عوامل بستگی دارد." این موارد شامل "احتمال شیوع مجدد ویروس، میزان رعایت اقدامات بهداشتی و محدودیت‌ها توسط اشخاص، اطمینان مشاغل و مصرف‌کننده، و میزان حمایت دولت برای حفظ مشاغل و کمک به موفقیت مشاغل در افزایش دادن تقاضا است."

با در نظر گرفتن تمام موارد، سازمان همکاری‌ها و توسعه اقتصادی پیش‌بینی می‌کند تولید ناخالص داخلی جهانی پیش از رسیدن به رشد 5درصدی در سال 2021، به منفی 4.5درصد در سال جاری سقوط کند.

در نمودار ارائه شده، پیش‌بینی وضعیت تولید ناخالص داخلی جهانی در سال 2021 را مشاهده می‌کنید؛

اقتصاد جهان