۰ نفر

مرز بین المللی چذابه برای عزیمت زائران عتبات عالیات باز شد

۱۷ اسفند ۱۴۰۱، ۱۵:۳۶
کد خبر: 705479
مرز بین المللی چذابه برای عزیمت زائران عتبات عالیات باز شد

فرماندار دشت آزادگان گفت: مرز بین‌المللی چذابه در ۱۱۰ کیلومتری شمال غرب اهواز و در محدوده شهرستان دشت آزادگان روز چهارشنبه همزمان با نیمه مبارک شعبان برای عزیمت زائران عتبات عالیات باز شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، حمید سیلاوی روز چهارشنبه افزود: با پیگیری‌های انجام شده، تلاش و رایزنی مسئولان استانی، کشوری و وزارت امور خارجه کشورمان و برگزاری نشست‌های مستمر با مسئولان عراقی، دولت این کشور موافقت خود را با بازگشایی مرز چذابه اعلام کرد.

مرز چذابه پس اربعین حسینی، بر روی زائران عتبات عالیات بسته شد ولی مرز شلمچه در ۱۵ کیلومتری غرب خرمشهر همچنان بر روی زائران ایرانی عتبات عالیات باز نگه داشته شد.

فرماندار دشت آزادگان گفت: مرز چذابه بنا به درخواست مکرر ساکنان غرب خوزستان و اعلام آمادگی بسیاری از مشتاقان زیارت عتبات عالیات بازگشایی شد.

وی افزود: زائران عتبات عالیات می‌توانند تنها با در دست داشتن گذرنامه معتبر به صورت انفرادی و کاروانی از طریق مرز بین‌المللی چذابه به شهرهای مقدس عراق مشرف شوند.

 امسال با موافقت دولت عراق در طول ماه‌های محرم و صفر همه زائران امام حسین (ع) اجازه داشتند بدون روادید(ویزا) تنها با در دست داشتن گذرنامه معتبر از مرزهای تمرچین در استان آذربایجان غربی، خسروی در استان کرمانشاه، مهران در استان ایلام و چذابه و شلمچه در استان خوزستان به عراق سفر کنند.

با وجود تردد زائران عتبات عالیات و گردشگران و زائران عراقی در مرزهای شلمچه و چذابه، صادرات کالا به عراق از این مرزها بدون محدودیت و تداخل ادامه خواهد داشت.

مرزهای چذابه و شلمچه و مرز دریایی خرمشهر به‌تدریج از تیرماه ۱۳۸۲ پس از سرنگونی رژیم بعثی عراق برای صادرات کالا و در مهرماه همان سال برای عزیمت زائران عتبات عالیات بازگشایی شدند.

خوزستان با ۲ استان همجوار عراقی میسان با مرکزیت شهر العماره و البصره با مرکزشهری بندری بصره مناسبات اقتصادی، فرهنگی و آموزشی دارد.