۰ نفر

وزیر کشور: با جذب سالانه ۲۰ میلیون گردشگر فاصله زیادی داریم

۲۱ بهمن ۱۴۰۱، ۲۰:۲۰
کد خبر: 700681
وزیر کشور: با جذب سالانه ۲۰ میلیون گردشگر فاصله زیادی داریم

وزیر کشور گفت: گردشگری از برنامه چشم‌انداز ۲۰ ساله عقب است و باید تلاش کنیم این فاصله کم‌تر شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، احمد وحیدی پس از بازدید از شانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و سی وششمین نمایشگاه ملی صنایع دستی، ‌ اظهار کرد: در افق چشم‌انداز سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی‌مان بر این بود بتوانیم نزدیک به ۲۰ میلیون گردشگر در کشور داشته باشیم، اما الان تا این عدد فاصله زیادی داریم که باید تلاش کنیم این فاصله کمتر شود.

اشاره وزیر کشور به سند چشم‌انداز ۲۰ ساله صنعت گردشگری ایران است که از سال ۱۳۸۴ همزمان با برنامه چهارم توسعه آغاز شده و تا پایان اجرای آن در سال، ۱۴۰۳ نرخ رشد سالانه گردشگری باید به ۱۰ درصد، تعداد گردشگران به ۲۰ میلیون نفر و درآمد حاصل از آن به ۲۵ میلیارد دلار، برسد. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شمار گردشگران و مسافران وارد شده به ایران را در سال ۱۳۹۸ و تا پیش از همه‌گیری کرونا حدود هشت‌ میلیون نفر اعلام کرده بود. این درحالی است که طبق پیش‌بینی این سند، شمار گردشگران خارجی در ایران تا پایان سال ۱۳۹۸ باید به ۱۳ میلیون نفر می‌رسید.

این وزارتخانه به تازگی اعلام کرده است شمار مسافران و گردشگران خارجی که در ۹ ماه نخست سال ۱۴۰۱ به ایران سفر کرده‌اند بیش از سه میلیون نفر بوده که حدود ۱۴ درصد آن‌ها، سفر یک روزه به ایران داشته‌اند.

ورود گردشگران خارجی به ایران بنا بر اظهارات توراپراتورهای کشور و به تایید مقامات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سه چهار ماه اخیر تحت تاثیر وقایع اخیر کشور، با افت مواجه شده است.

علی‌اصغر شالبافیان ـ معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران ـ در آذرماه ۱۴۰۱ اعلام کرد: بیش از ۶۵ درصد از تورهای ورودی به صورت قطعی کنسل شده‌اند. هرچند توراپراتورهای خصوصی آمار تورهای کنسل شده به ایران را بیش از ۸۰ درصد تخمین زده‌اند. از مهرماه امسال برخی کشورهای اروپایی هشدار منع سفر به ایران صادر کردند.  

عزت‌الله ضرغامی ـ‌ وزیر میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع دستی اما معتقد است لغو سفر گردشگران به ایران در پی تشدید ایران‌هراسی و برنامه‌ای از پیش تعیین شده، اتفاق افتاده است. او در تازه‌ترین اظهارنظر بیان کرده است: «ایران‌هراسی یکی از شیوه‌های دشمنان با ظرفیت‌های گردشگری ایران بوده است. از قدیم نیز این بوده و از سال‌ها پیش برنامه‌ریزی‌هایی وجود داشته که گردشگری پا نگیرد، این موضوع را دستگاه‌های اطلاعاتی نیز اعلام کرده‌اند.» از همین رو، وزارت میراث فرهنگی، ‌ گردشگری و صنایع دستی از مجلس درخواست اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه برای مقابله با ایران‌هراسی داشته و همچنین پیشنهاد لغو ویزا با حدود ۵۰ کشور را به دولت پیشنهاد کرده است.

احمد وحیدی، وزیر کشور در حاشیه بازدید از نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی همچنین گفت: این نمایشگاه پیام‌های مهمی دارد؛ اولا این‌که اصالت ایران بزرگ ما را نشان می‌دهد و همچنین تنوع فرهنگ غنی و اصرار مردم بر حفظ اصالت و توانمندی‌هایشان و این‌که نشان می‌دهد فرهنگ ما پرنشاط است و این فرهنگ می‌تواند اقتصاد خُرد را مدیریت کند. این نمایشگاه نشان می‌دهد چقدر اینجا بازدید کنندگان پرشور و نشاطی که آمدند به این فرهنگ غنی علاقه‌مندند و ما افتخار می‌کنیم که این نمایشگاه توانسته این مسایل را به خوبی نشان دهد و هر سال قوی‌تر ظاهر می‌شود و اتفاق‌های خوبی را رقم می‌زند.

وزیر کشور سپس درباره تدبیر دولت برای رونق سفرهای نوروزی ۱۴۰۲ اظهار کرد: امیدوارم مردم ایران سال آینده نوروز خوبی داشته باشند و نذورات آسمانی، طبیعت زیبایی را برای مردم رقم بزند. مردم ما اهل سفرند و این سفر و دیدن مکان‌های جدید به انسجام اجتماعی ما کمک می‌کند و اقتصاد خوبی برای ما رقم می‌زند و امیدوارم سفرهای ایمن و کم خطری را با رعایت همه اصول سفر و راهنمایی ورانندگی برای خود و خانوادشان رقم بزنند.