۰ نفر

دودکش جن کجاست و علت نامگذاری آن چیست؟

۲۳ آذر ۱۴۰۱، ۲۰:۵۰
کد خبر: 688112
دودکش جن کجاست و علت نامگذاری آن چیست؟

دودکش جن نوعی پدیده ی فرسایشی است که در مسیر ماه‌نشان نرسیده به قلعه بهستان قرار دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین، دودکش جن نوعی پدیده ی فرسایشی است که در اثر آن مناره های ستون مانند طویلی با ضخامت و ارتفاع متفاوت از رسوبات و سنگ ها ساخته شده و معمولاً در قسمت بالایی آن ها یک قطعه سنگ بزرگ یا بخشی از یک لایه ی سخت باقی مانده است. این ساختارها به صورت اشکال جالبی باقی مانده اند که ظاهری دودکش مانند دارند و به این سبب است که این پدیده ی فرسایشی ناهمگن دودکش جن یا تخت دیو نامیده می‎شود. علت نامگذاری این آثار شاید این باشد که در گذشته به سبب ناتوانی انسان در تبیین پدیده ها آنها را به دیو و جن نسبت می دادند.

دودکش جن

این پدیده ی طبیعی در اصطلاح زمین شناسی «هودو» (Hoodoo)  نامیده می شود و در سراسر جهان از جاذبه های گردشگری است. هودوها در آمریکا (منطقه برایس کنیون) بیشتر رویت شدهاند. در غرب رودخانه ی می سی سی پی و شرق کوه های راکی آمریکا و کانادا، در کپه داغ ترکیه، صربستان و تایوان نیز این مناظر قابل مشاهده هستند. در بخش فرانسوی کوه های آلپ این پدیده را به نام «خانم هایی با موهای درست شده» می شناسند.

دودکش جن ماهنشان

در روستای وردیج در نزدیکی منطقه ی وردآورد تهران نیز نمونه هایی از هودوها وجود دارد ولی تنها در زنجان دو عدد از این دودکش ها را، که در مسیر ماه نشان نرسیده به قلعه ی بهستان هستند، دودکش جن نامگذاری کرده اند.