۰ نفر

دشت هویج در پاییز دیدنی است / چگونه به دشت هویج برویم؟

۱۷ آبان ۱۴۰۱، ۲:۱۸
کد خبر: 679606
دشت هویج در پاییز دیدنی است / چگونه به دشت هویج برویم؟

روستای افجه در لواسان، یکی از جاذبه های توریستی و ییلاقات نزدیک به شهر تهران محسوب می شود و کافی است کمی وقت بگذارید تا فاصله سی کیلومتری بین این دو نقطه را به راحتی طی کنید. در حقیقت، در مقابل آنچه که به دست می آورید، طی کردن این فاصله قطعا ارزشمند است. یکی دیگر از نقاط قوت سفر به این منطقه، دسترسی فوق العاده راحت آن است.

به گزارش اقتصادآنلاین، روستای افجه در لواسان، یکی از جاذبه های توریستی و ییلاقات نزدیک به شهر تهران محسوب می شود و کافی است کمی وقت بگذارید تا فاصله سی کیلومتری بین این دو نقطه را به راحتی طی کنید تا جاذبه های این منطقه از جمله دشت هویج را مشاهده کنید. در حقیقت، در مقابل آنچه که به دست می آورید، طی کردن این فاصله قطعا  ارزشمند است. یکی دیگر از نقاط قوت سفر به این منطقه، دسترسی فوق العاده راحت آن است

به این معنا که برای سفر به این منطقه از راه های پر پیچ و خم خبری نیست و همین که راهتان را از شاهراه شرق تهران یعنی اتوبان شهید بابایی به سمت جاده سوهانک پیدا کنید، باقی دیگر ساده است. از آن جا که این روستا در فاصله ۵ کیلومتری از شهر لواسان قرار دارد، آب و هوای آن حتی از این شهر معروف هم بهتر است.

جاذبه های روستای افجه در لواسان

دلایل زیادی برای سفر به این روستای ییلاقی، سرسبز و زیبا وجود دارد اما بازدید از برخی از جاذبه های آن حقیقتا واجب است! این مناطق که می توان در یک سفر یک روزه به آن ها سفر نمود و از آن ها بازدید به عمل آورد، یکی از بهترین نقاط برای رهایی از خستگی فعالیت های هفتگی است.

برای آگاهی بیشتر درمورد این گونه مناطق در نزدیکی پایتخت، می توانید به مقاله مناطق اطراف تهران برای سفرهای یک روزه مراجعه کنید. اما معروف ترین جاذبه گردشگری روستای افجه بدون تردید دشت هویج است که به نام های دیگری مانند دشت گرچال نیز شناخته می شود.

دشت هویج

این دشت زیبا که در ارتفاع دو هزار و چهارصد متری از سطح دریا واقع شده، در بهار و پاییز بسیار دیدنی می شود؛ هرچند که در دو فصل دیگر نیز از دیدنی های زیادی برخوردار است. با این همه، یکی از مزایای مهم آن برای تهرانی ها این است که در طی یک سفر یک روزه می توانند از این دشت زیبا بازدید به عمل بیاورند و حتی آخر هفته را در این منطقه بگذرانند.

طبق آنچه در تاریخ آمده، دشت هویج در دوران صفویه، شکارگاه شاهی بوده و مورد توجه بزرگان قرار داشته است. همچنین، این دشت در مسیر شاهان قاجار از جمله ناصرالدین شاه قرار داشته و راه مالرویی که به راه شاه عباسی معروف بود، آن ها را از تهران به دشت لار یا دیگر مناطق ییلاقی مورد علاقه این شاهان می رساند.

چگونه به دشت هویج برویم؟

یکی از بهترین راه‌های رفتن به دشت هویج این است که به شمال شرق تهران بروید و  از طریق جاده‌ی لواسان به دوراهی لشگرک برسید. سپس جاده را به سمت شرق ادامه دهید تا پس از رسیدن به لواسان، باز هم جاده آسفالت را به سمت شرق ادامه دهید. بعد از طی کردن حدود ۱۰ کیلومتر به روستای اَفجه می‌رسید. پس از افجه یک دو راهی وجود دارد که باید مسیر خاکی را ادامه دهید و پس از پارک کردن وسیله نقلیه پیاده روی را به سمت دشت هویج آغاز کنید.

مسافرانی که از استان البرز یا شمال کشور عازم دشت هویج می‌شوند،‌ می‌توانند پس از مطمعن شدن از باز بودن جاده بالای دیزین، با گذشتن از میگون، فشم، اوشان و زرده بند به میدان لشگرک برسند. در ادامه مسیر مستقیم را باید ادامه داد و با استفاده از تابلوهای دسترسی به افجه و گذر از میدان بسیج، به‌سمت چپ پیچید تا به افجه رسید.

کوه نوردی و پیاده روی در ییلاق

از آن جا که روستای افجه در منطقه ای کوهستانی واقع شده، بسیاری از کوه نوردان ضمن سفر به این منطقه برای استراحت و لذت بردن از طبیعت، وسایل کوه نوردیشان را با خود به همراه می آورند تا در اوقات فراقتشان، در این منطقه به کوه نوردی بپردازند. وجود قله هایی مانند یخچال، مهرچال، آتشکد و ساکا قطعا برای علاقمندان به ااین رشته ورزشی جذابیت های زیادی دارد.

علاوه براین، روستای افجه در لواسان، به دلیل آب و هوای بی نظیر و پوشش گیاهی چشم نوازش، یکی از مناطق ایده آل برای پیاده روی به شمار می رود.کافی است طی پیاده روی روزانه خود، گشتی در اطراف این روستا بزنید تا مسیر قدیمی پادشاهان صفوی را از نزدیک ببینید یا از میان درختان معروف افرا و گردو در این منطقه گذر کنید.

آبشارهای روستا

در این منطقه چند آبشار زیبا وجود دارد که از میان آن ها می توان به آبشار پسچویک با ۱۵ متر ارتفاع اشاره کرد که در مجاورت دشت هویج قرار دارد و اطراف آن را درختان افرا احاطه کرده اند. این آبشار نام های دیگری نیز دارد و به آبشار افجه یا پسکوهک هم معروف است.

یکی دیگر از آبشارهای زیبای این منطقه، راه خود را از قله ساکا به پایین پیدا میکند و کمی پیش از این که به دشت هویج برسید می توانید آن را مشاهده کنید. آبشار با ابهت موآب، با ۱۸۰ متر ارتفاع احترام هر بیننده ای را بر می انگیزد!

حمام تاریخی

این حمام تاریخی که به دستور شاه عباس صفوی در روستای افجه در لواسان ساخته شده است، تا به حال بارها مورد بازسازی قرار گرفته و به همین دلیل از معماری بنای تاریخی اولیه فاصله گرفته است. چیزهای زیادی را در طراحی آن تغییر داده اند و خزینه را هم بسته اند. در عوض حمام نمره این بنا هنوز به راه است و نه تنها گردشگران که ذوق بازدید از چنین جاذبه ای را دارند، بلکه مردم محلی نیز از آن استفاده می کنند!

این حمام دارای دو بخش مردانه و زنانه است و گردشگران مشتاق و ثابتی دارد که در زمان های مختلف برای حمام کردن و لذت بردن از این منطقه فوق العاده به افجه می آیند. اگر هم کمی بیشتر پیش بروید، به محله چراغان می رسید که یک سقاخانه قدیم و زیبا در کنار یک درخت چنار کهنسال دارد. قدمت این درخت را بیش از چهارصد سال تخمین می زنند!

قلعه ساکا

این قلعه که ساخت آن به دوران صفویه نسبت داده می شود، به ارتفاعات مناطق اطراف و بخش زیادی از شهر لواسان اشراف دارد. محققان معتقدند که در ساخت این بنای تاریخ آجر، خشت و گل به همراه ساروج، ملات گچ و سنگ لاشه به کار رفته است و بقایای کاشی های به جا مانده از دوران ساخت قلعه، سن آن را به قرن دوم یا سوم دوره اسلامی می رساند. امید است که تدابیر لازم جهت احیای این قلعه و بازسازی آن صورت بگیرد.

در این مقاله به روستای افجه در لواسان پرداختیم و از تمامی زیبایی ها و ویژگی های گردشگری آن سخن به میان آوردیم. این منطقه شگفت انگیز که در نزدیک تهران قرار دارد، از پتانسیل های بالایی در پذیرش گردشگران برخوردار است. بنابراین اگر به دنبال محلی برای تمدد اعصاب و استراحت می گردید و در ضمن قصد ندارید تا زمان و هزینه زیادی را متحمل شوید، بدون شک روستای افجه یک گزینه فوق العاده برای سپری کردن تعطیلات است!