۰ نفر

قوانین و مقررات هتل ها / پذیرش زنان باردار در هتل های ایران ممنوع است؟

۱۹ آبان ۱۴۰۱، ۱۵:۰۴
کد خبر: 678930
 قوانین و مقررات هتل ها / پذیرش زنان باردار در هتل های ایران ممنوع است؟

در همه هتل ها قوانین و مقرراتی وجود دارند که نادیده گرفتن آنها می تواند اقامت شما را با مشکل روبرو کند. هر چند که هر هتلی می تواند قانون مخصوص به خود را داشته باشد، ولی یک اصول کلی وجود دارد که همه هتل ها مجبور به رعایت آنها هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین، مسافران باید هنگام رزرو هتل ها به ساعت ورود و خروج که زمان هایی از قبل مشخص شده است؛ دقت کنند. ساعت ورود در هتل های ایران اغلب ساعت ۲ بعد از ظهر و ساعت تحویل اتاق هم ۱۲ ظهر می باشد. (البته این ساعت ها در برخی از هتل ها فرق دارد.)

اگر خارج از ساعت و یا بازه ی ورود از قبل مشخص شده، بخواهید اتاق محل اقامت خود را دریافت کنید؛ اغلب ۵۰ درصد هزینه ی یک شب اقامت کامل از سوی هتل دریافت خواهد گردید.

به همین صورت اگر بعد از ساعت تخلیه اتاق و بیش از آن، در واحد اقامتی خود ساکن باشید؛ به نسبت زمان از ۵۰ درصد تا ۱۰۰ درصد شارژ کامل حساب می شود.

قوانین و مقررات هتل

قوانین و مقررات هتل ها برای رزرو کردن اتاق

یکی از مهم ترین قوانین هتل ها این است که برای رزرو اتاق باید بالای ۱۸ سال سن داشته باشید. اگر بعد از ارائه مدارک شناسایی ثابت گردد که شما زیر سن قانونی هستید، رزرو اتاق برای شما امکان نخواهد داشت.

نکته دیگر که برای رزرو هتل باید بدانید آن است که برای پذیرش کودکان زیر ۲ سال احتیاجی نیست تا هزینه بپردازید و اقامت کودکان ۲ تا ۱۲ ساله در بعضی از هتل ها هزینه به صورت نیم بها است.

یکی دیگر از قوانین و مقررات هتل ها که برای رزرو باید بدانید این است که مسافران مجبور به پرداخت هزینه ای به عنوان پیش پرداخت هستند که این پیش پرداخت با توجه به نوع هتل می توانند مبلغ گوناگونی داشته باشد.

برای لغو رزرو هتل باید درخواست خود را ثبت کرده و تاییدیه مبنی بر لغو رزرو دریافت کنید. در صورت لغو رزرو هتل مبلغی از پیش پرداخت شما کم می کند.

البته باید به این نکته هم دقت کنید که چنانچه ۲۰ روز پیش از زمان رزرو شده اقامت خود را لغو کنید، اغلب شامل جریمه نخواهید شد و شما می توانید پیش پرداخت خود را دریافت کنید. البته قوانین هر یک از هتل ها امکان دارد فرق داشته باشد و در هر کشور مقررات انضباطی هتل ها به صورت متفاوتی باشد.

شرایط لغو رزرو

گاهی وقتها پیش می‌آید که به هر علتی، شخص امکان استفاده از اتاق را ندارد و میخواهد رزرو را لغو کند. طبق قوانین و مقررات هتل ها، در بیشتر وقت ها (به جز یک مورد) شما باید جریمه ای را برای لغو رزرو به هتل بپردازید.

مبلغ این جریمه در شرایط گوناگون به شرح زیر است:

لغو رزرو تا ۲۰ روز پیش از هنگام ورود مسافر: این حالت از لغو، جریمه ای به دنبال نخواهد داشت.

لغو از ۲۰ روز تا ۱۱ روز پیش: ۲۰ درصد هزینه اقامت یک شب برای هر اتاق

لغو از ۱۰ روز تا ۶ روز پیش: ۳۰ درصد هزینه اقامت یک شب برای هر اتاق

لغو از ۵ روز تا ۴۸ ساعت پیش: ۵۰ درصد هزینه اقامت یک شب برای هر اتاق

کمتر از ۴۸ ساعت پیش از هنگام  ورود مسافر: ۷۰ درصد هزینه اقامت یک شب به ازای هر اتاق

مقررات هتل

آشنایی با قوانین متداول هتل ها

ارائه مدارک هویتی

در مقررات هتل های ایران آمده است که مسافران باید هنگام وارد شدن و انجام مراحل پذیرش، شناسنامه ی عکس دار یا کارت ملی همراه داشته باشند. (این مورد برای میهمانان خارجی با پاسپورت و ویزا مرتفع می شود.)

شرایط پذیرش زوج ها در هتل

زوج های ایرانی برای اینکه بتوانند سوئیت مشترک رزرو کنند، باید کارت ملی یا شناسنامه یکی از زوجین را به دنبال داشته باشند. در صورت ازدواج موقت هم همراه داشتن صیغه نامه معتبر لازم است. به جز این خانم های مجرد که قبلا قادر به رزرو هتل به تنهایی نبودند، اکنون می توانند با داشتن مدرک شناسایی این کار را انجام دهند.

جبران خسارت وارد آمده بر هتل

هر نوع خسارت وارد شده به اموال هتل، مانند اموال موجود در اتاق ها یا لابی و …؛ پرداخت خسارت برعهده ی مسافر خواهد بود. (در بعضی از شرایط دفتر مسافرتی؛ پرداخت خسارت را برعهده می گیرد.)

زمان بارداری

بانوان بارداری که تصمیم به اقامت در هتل را دارند، بهتر است بدانند که مطابق قوانین هتل های ایران، مسئولین مربوطه از پذیرش بانوان باردار بعد از ۷ ماهگی معذورند.

قوانین متداول هتل ها در ایران

مقررات انتظامی هتل ها برای مهمانان خارجی

برای اقامت مهمانان خارجی در هتل های ایران قوانین گوناگونی وجود دارد. مثلا مهمانان خارجی فقط هنگامی می توانند پذیرش شوند که اصل پاسپورت و ویزا با مهر ورود به ایران با تاریخ و اعتبار و انقضاء را به دنبال داشته باشند.

ارائه مدارک محرمیت برای مسافران خارجی وجود ندارد، قوانین و مقررات هتل ها برای افراد خارجی قدری فرق دارد. ولی میتوان گفت امکان اقامت بانوان ایرانی با یک تبعه خارجی نامحرم در اتاق مشترک هم وجود نخواهد داشت.

بردن مهمان به اتاق هتل

امکان دارد در مدت اقامت‌تان بخواهید با یک دوست ملاقات کنید و یا به هر علتی بخواهید در اتاق‌تان از او پذیرایی کنید. یک نکته مهم در این مورد وجود دارد و آن این است که برای بردن مهمان از جنس مخالف به اتاق، باید مشکلی از نظر محرمیت نداشته باشید. در صورت احراز محرمیت بر اساس سیاست‌های هتل باید هزینه‌ای را بپردازید. اغلب این هزینه به اندازه هزینه نفر اضافه است. 

مهمان در لابی هتل

در مورد ملاقات با مهمان در لابی، هتل قانونی وجود ندارد و هزینه‌ای نیز برای آن از شما گرفته نمی‌شود.

حقوق مسافر در هتل

بعد از تحویل گرفتن اتاق باید همه مواردی را که هتل ادعا میکند در اتاق به شما ارائه کند را کنترل کنید. در صورت مغایرت می‌توانید اتاق را تحویل نگرفته و به لابی برگردید تا امکان و خدمات مورد نظر برای‌تان فراهم شود.