۰ نفر

پاییز گیلان کجا بریم؟ + معرفی بهترین مناطق گیلان برای مسافرت در پاییز

۷ آبان ۱۴۰۱، ۱۸:۳۲
کد خبر: 677298
پاییز گیلان کجا بریم؟ + معرفی بهترین مناطق گیلان برای مسافرت در پاییز

تا حالا در پاییز به گیلان سفر کرده‌اید؟ خیلی از ما بهار گیلان و درخت‌های سبزش را دیدیم و تجربه کردیم، ولی می‌دانستید می‌توانید هزاران رنگ را در فصل پاییز در جنگل‌های گیلان ببینید؟ علاوه‌بر این‌ها جاهای دیدنی گیلان در فصل پاییز رنگ و بوی دیگری دارند و یک تجربه خاص برای شما می‌سازند.

بهترین شهر شمال برای مسافرت در پاییز

به گزارش اقتصادآنلاین، وقتی درباره جاهای دیدنی گیلان صحبت می‌کنیم اولین چیزی که به ذهنمان می‌رسد، منطقه‌های جنگلی است. خیلی از گردشگرها فقط به عشق قدم‌ زدن در جنگل‌های گیلان به این شهر می‌آیند و دوست دارند در این جنگل‌ها کمپ کنند و از فضای شهری دور شوند.

ییلاق‌های پاییزی گیلان، لنگرود، چابکسر، کیاشهر، جنگل‌های تالش، لاهیجان و دیلمان هستند. در این جنگل‌ها می‌توانید همراه با دوستان و خانواده‌تان پیک‌نیک کنید و اوقات خوشی را بگذرانید. جنگل‌های پاییزی گیلان برای عکاس‌ها هم مقصد گردشگری فوق‌العاده‌ای هستند. اگر به عکاسی علاقه‌مند هستید بهتر است جاهای دیدنی گیلان در فصل پاییز را از دست ندهید.

بهترین جاذبه های گردشگری گیلان در پاییز کدامند؟

یکی از دلایلی که می‌تواند اقامت در ییلاقات گیلان را در پاییز جذاب کند، زندگی در کنار افراد محلی است؛ افرادی که با طبیعت همراه هستند. آنها می‌توانند از تجربیات متفاوتشان با شما صحبت کنند، دیدنی‌ها را به شما نشان دهند و احتمالا داستان‌های محلی زیادی هم برای تعریف کردن دارند. با این سفر شما رسما پاییزتان را به بهترین شکل ساخته‌اید.

تجربه پاییز در جنگل‌های هیرکانی

یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی گیلان در فصل پاییز جنگل‌های هیرکانی است. هرساله خیلی از گردشگرها برای اینکه پاییز این جنگل را ببینند به این منطقه سفر می‌کنند. تورهای زیادی هم به مقصد جنگل‌های هیرکانی برگزار می‌شود.

جنگل‌های هیرکانی درخت‌های متنوعی دارد. برای همین پاییز این جنگل قابل مقایسه با جنگل‌های دیگر نیست. پیشنهاد می‌کنیم یک بار هم که شده در فصل پاییز به این جنگل‌ها بروید و درخت‌های بلوط، راش، ممرز، انجیلی و افرا را ببینید.

جنگل‌های هیرکانی گیلان 

جنگل‌های هیرکانی از اقلیم‌های بسیار با ارزش هستند که باید به خوبی از آنها مراقبت کنیم. دیدن این جنگل‌ها در پاییز دنیایی دیگر است. درختان روی دیگر خود را به شما نشان خواهند داد که از دیدنش سیر نخواهید شد. در جنگل‌های هیرکانی بیش از 150 گونه‌ گیاهی وجود دارد. این تنوع باعث می‌شود زیبایی پاییز در جنگل‌های هیرکانی جادویتان کند. ارزش این جنگل‌ها به قدری زیاد است که ثبت جهانی شده‌اند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید ریشه‌ نام هیرکانی از کلمه‌ «هیرکان» می‌آید که در واقع در گویش مازنی و قدیمی به گرگان گفته می‌شده است. جنگل‌های هیرکانی بسیار گسترده هستند. 26 درصد این جنگل‌ها در استان گیلان قرار دارد و به همین دلیل هر ساله تعداد زیادی از گردشگران برای دیدن این طبیعت رویایی به گیلان سفر می‌کنند.

در فصل پاییز زیبایی جنگل‌های گیلان دوچندان می‌شود. عکس‌های پاییزی هم که طرفدار کم ندارند. پس خیلی‌ها به این مناطق می‌روند تا هم از زیبایی آن استفاده کنند و هم چندتایی عکس برای فضای مجازی بگیرند. اگر از عاشقان فصل پاییز هستید اصلا نباید این زیبایی را از دست بدهید.

جنگل‌های هیرکانی

جاده اسالم به خلخال؛ بهشت گیلان

جاده اسالم به خلخال هم یکی دیگر از جاهای دیدنی گیلان است که در هر فصلی از سال طرفدار دارد. خیلی از آژانس‌های گردشگری تور اسالم به خلخال را در فصل پاییز برگزار می‌کنند.

این جاده یکی از بی‌نظیرترین مسیرها در ایران است. مسیری پرپیچ‌و‌خم که در اطرافش انبوه درختان قابل مشاهده است. اگر از کسانی که از این جاده گذشتند بپرسید، مسیری زیباتر و جادویی‌تر از آن را به شما معرفی نخواهند کرد. هر فصل از جاده اسالم به خلخال شگفتی خاص خود را دارد اما پاییزش پر از رنگ و آرامش است.

در پاییز می‌توانید تعداد بی‌شماری از برگ‌های نارنجی و قرمز را ببینید که به زمین می‌ریزند. منظره‌ای که مشابه آن در کمتر مسیری دیده می‌شود. اگر طرفدار رانندگی در جاده باشید هم که چه بهتر. لذت رانندگی در این جاده برای شما دوچندان خواهد بود. به علاوه این امکان وجود دارد که در جایی از مسیر اتراق کنید و از آرامش جنگل استفاده کنید.

می‌توانید روی برگ‌های خشک‌شده جنگل‌های اسالم قدم بزنید و آتش روشن کنید. فراموش نکنید که قبل از ترک جنگل، آتش را خاموش کنید و به جنگل آسیب نرسانید. درخت‌ها در فصل پاییز با کوچک‌ترین شعله‌ای آتش می‌گیرند. بنابراین با خاموش‌کردن آتش از آتش‌سوزی‌های مهیب در فصل پاییز جلوگیری کنید.

این جاده یک مسیر 70 کیلومتری است. اگر مسیر را به انتها برسانید از استان گیلان خارج می‌شوید و وارد استان آذرباییجان غربی می‌شوید. در خلخال می‌توانید به سراغ آبگرم بروید. در فصل پاییز زمانیکه هوا خنک شده رفتن داخل آبگرم خیلی آرامش‌بخش است. خلخال به دلیل نزدیکی به گیلان طبیعت زیبایی دارد.

جاده اسالم به خلخال

ییلاق ماسال در کوه‌های تالش

ییلاق‌های ماسال یکی از بهترین جاهای دیدنی گیلان برای استراحت و سفرهای آخر هفته و یک روزه است. در ماسال می‌توانید کلبه‌های چوبی زیادی پیدا کنید و شب را در آنجا سپری کنید.

ماسال روستایی در دل طبیعت و در نزدیکی کوه‌های تالش است. منطقه‌ای بی‌نظیر برای طرفداران طبیعت که در آن می‌توانید لذت اقامت در فضای طبیعی و آرام را تجربه کنید. چندین ییلاق در نزدیکی ماسال قرار دارد. برای افرادی که عاشق بودن در ارتفاع و در میان ابرها هستند این فرصتی عالی است. دیدن دختان قرمز و نارنجی در پاییز آن هم در کوهپایه‌های تالش تجربه‌ ناب و فراموش‌نشدنی خواهد بود.

خوردن غذاهای محلی در ماسال هم می‌تواند تجربه خوبی در روزهای پاییزی باشد. روستای معروف اولسبلنگاه هم در نزدیکی ماسال قرار دارد و یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی گیلان است. این روستا ۲۵ کیلومتر بالاتر از ماسال قرار دارد.

از ییلاق‌های دیگر نزدیک به ماسال می‌شود به سوئه‌چاله، تلارگاه، ملومه،واشیار و شنبه اشاره کرد. هر کدام از این ییلاق‌ها می‌توانند مکان فوق‌العاده‌ای برای گذراندن چند روزی از پاییز باشند. البته یادتان باشد که پاییز ماسال خنک است پس لباس گرم بردارید و زیاد دیر نکنید چون ممکن است هوا سردتر شود. 

کوه‌های تالش

قلعه رودخان؛ قدم زدن روی پله‌های پوشیده از برگ‌های پاییزی

خودتان را برای یک جنگل‌نوردی چند ساعته آماده کنید. قلعه‌ رودخان در دل جنگل و بالای کوه قرار دارد. البته نگران نباشید مسیر به‌گونه‌ای است که اگر مشکل کمردرد یا پادرد نداشته باشید به راحتی از پس آن برمی‌آیید. قلعه رودخان یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی گیلان است. اما این فقط خود قلعه نیست که دیدن دارد بلکه مسیر رسیدن به آن هم زیبا و شگفت‌انگیز است.

این قلعه‌ تاریخی بی‌نظیر در نزدیکی فومن قرار دارد. لابد اسم کلوچه‌های خوشمزه فومن به گوشتان خورده. پس زمانیکه به فومن رسیدید حتما برای خودتان کلوچه بخرید و در مسیر رسیدن به قلعه از خودتان پذیرایی کنید.

بیشتر گردشگرها در بهار و تابستان به قلعه‌ رودخان سر می‌زنند. برای رفتن به قلعه رودخان باید از روی پله‌های زیادی رد بشوید و خودتان را به قلعه برسانید. در فصل پاییز مسیر پله‌های قلعه رودخانه پر از برگ‌های پاییزی می‌شود. می‌توانید از صدای خش‌خش برگ‌ها لذت ببرید و عکس‌های قشنگی هم بگیرید.

احتمالا لذتی بالاتر از قدم زدن روی برگ‌های پاییزی آن هم در دل یک قلعه‌ تاریخی وجود ندارد. در ابتدای مسیر قلعه تعداد زیادی دکه وجود دارد که در آنها می‌توانید چیزهای زیادی برای خوردن پیدا کنید. اگر می‌خواهید فرصت دیدن کل قلعه را داشته باشید بهتر است اوایل روز حرکت کنید. این‌طوری وقت کافی خواهید داشت که از دیدن طبیعت و قلعه در طول روز لذت ببرید.

قلعه رودخان

دریاچه ویستان بره‌سر؛ آواز پرندگان در جنگل

اگر زیاد به شمال رفته باشید یا یک طبیعت‌گرد حرفه‌ای باشید، احتمالا اسم دریاچه ویستان‌ بره‌سر را شنیدید. این دریاچه تقریبا جای بکر و خلوتی است، بنابراین برای یک مقصد پاییزی می‌تواند مناسب باشد. در دریاچه ویستان می‌توانید صدای پرنده‌ها را بشنوید و از سکوت جنگل لذت ببرید.

این دریاچه‌ بکر و زیبا در نزدیکی رودبار قرار دارد. این دریاچه احتمالا پس از چند زلزله به وجود آمده و قابی باشکوه در دل کوه ایجاد کرده است. اگر به دنبال مکانی می‌گردید که در آن سکوت و آرامش پاییز را تماشا کنید ویستان مقصد محبوب شما است. می‌توانید اطراف دریاچه کمپ کنید و در دل طبیعت روزتان را بسازید. حتما یادتان باشد که از خرید محصولات محلی و با کیفیت مثل عسل و لبنیات غافل نشوید.

پاییز دریاچه ویستان حسابی خنک است. برای سفر به این منطقه لباس گرم به همراه داشته باشید تا بتوانید کاملا لذت ببرید. درست است که پاییز دریاچه دیدنی است اما اگر می‌خواهید در نیمه دوم پاییز به دریاچه بروید بهتر است از قبل شرایط جوی را بررسی کنید. ممکن است در این فصل از سال شرایط جوی برای سفر مناسب نباشد.

دریاچه ویستان بره‌سر

ماسوله؛ مقصد محبوب گردشگرها

ماسوله یکی از شلوغ‌ترین جاهای دیدنی گیلان است که به آن روستای پلکانی می‌گویند. جالب است بدانید که ماسوله از قدیمی‌ترین منطقه‌های گیلان هم هست و ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ سال پیش ساخته شده است. خانه‌های پلکانی در کنار طبیعت زیبای منطقه نمای خاصی ایجاد کرده است که شبیهش را پیدا نمی‌کنید. ماسوله به عنوان اولین شهر تاریخی زنده‌ ایران شناخته می‌شود. 

ماسوله بیشتر شهرتش را مدیون معماری خاص خانه‌هایش است. همین معماری باعث شده است که این شهر به عنوان میراث فرهنگی و طبیعی ثبت شود. به جز این غذای با کیفت این شهر هم از جاذبه‌های گردشگری آن محسوب می‌شود. اقامت در اینجا می‌تواند اقامتی خاص در یک شهر تاریخی و بی‌مثال باشد. بیشتر گردشگرها در بهار و سبزی درخت‌ها به ماسوله می‌روند. اما نباید پاییز ماسوله را دست‌کم گرفت.

در فصل پاییز، هوای ماسوله خنک است، بهتر است لباس گرم و بادگیر با خودتان ببرید. سفر به ماسوله را در فصل زمستان پیشنهاد نمی‌کنیم، چون در این فصل، هوای ماسوله خیلی سرد می‌شود. در ماسوله می‌توانید سوغاتی، غذاها و شیرینی‌های محلی گیلان را بخرید.

اگر کوهنورد هستید و می‌خواهید به ماسوله بروید، قله شاه معلم هم گزینه خوبی است. مسیر کوهنوردی قله شاه معلم کمی سخت است و برای صعود به آن باید از قبل آماده باشید. اما اگر تصمیم به صعود دارید بدانید که با مناظری بکر و زیبا روبه‌رو خواهید شد و حتما به رفتنش می‌ارزد.

ماسوله

جنگل گیسوم در پاییز

شاید بعضی‌ها جنگل گیسوم را در فصل بهار بیشتر دوست باشند. اما کسانی که عاشق پاییز هستند از این جنگل در فصل پاییز بیشتر لذت می‌برند. جنگل گیسوم از پررفت‌وآمدترین جاهای دیدنی گیلان است که امکانات زیادی هم دارد.

کمتر جنگلی در منطقه‌ شمال تا نزدیکی خزر ادامه دارد. گیسوم می‌تواند نمایی از جنگل و دریا را به شما بدهد. در پاییز و در میان انبوه درختان که برگانشان بر سرتان می‌بارند قدم بزنید و همزمان از ساحل گیسوم هم لذت ببرید. پارک جنگلی گیسوم مکانی عالی برای سفر و تفریح است.

اینجا می‌توانید هم از بودن در طبیعت لذت ببرید و عکاسی کنید و هم از امکانات ورزشی و تفریحی منطقه استفاده کنید. پاراگلایدر، جت‌اسکی، قایق‌سواری و پاراسل از امکانات تفریحی جنگل گیسوم هستند.

جاده‌های اطراف جنگل گیسوم هم بسیار زیبا هستند. رانندگی در این جاده‌ها پر از لذتی است که از خاطرتان پاک نمی‌شود. اطراف جاده را درختان پیر جنگل پوشانده‌اند و در انتهای آن می‌توانید خزر را تماشا کنید.

از آنجایی که چندین سال پیش جنگل گیسوم به یک تفرجگاه و پارک جنگلی تبدیل شده است امنیت خوبی دارد. البته می‌توانید انتظار حضور آدم‌های زیادی را در اینجا داشته باشید. در تعطیلات افراد زیادی برای تفریح و گردش به جنگل گیسوم می‌روند.

جنگل گیسوم

آبشار دودزن؛ آبشار چهارفصل

این آبشار از جمله جاهای دیدنی گیلان است که نزدیک شهرستان شفت و منطقه خرم‌کش قرار دارد. معمولا گردشگرهای حرفه‌ای در فصل زمستان و پاییز به این آبشار سر می‌زنند. برای رفتن به این آبشار بهتر است لباس گرم مناسب داشته باشید. در آبشار دودزن می‌توانید بساط پیک‌نیک پهن‌کنید و کباب درست کنید.

شاید بپرسید چرا دودزن؟ در هوای بارانی پاییز مه اطراف این آبشار را فرا می‌گیرد. تصویر آبشار بلندی که بیش از 50 متر ارتفاع دارد را در میان مه تصور کنید. این مه مانند دود تمام فضا را پر می‌کند و به همین دلیل این آبشار به آبشار دودزن مشهور است.

در فصل‌های گرم‌تر سال اطراف آبشار احتمالا بسیار شلوغ است. پاییز با تمام زیباییش فصل خلوت‌تری برای دیدن آبشار است. درختان جنگلی که آبشار را در خود بلعیده نارنجی و زرد شدند. زیبایی آبشار در پاییز می‌تواند هر کسی را جادو کند پس اصلا فرصت دیدن این آبشار فوق‌العاده را از دست ندهید.

در نزدیکی آبشار بر روی رودخانه یک پل چوبی قرار دارد که قدم زدن روی آن کاملا وسوسه‌تان خواهد کرد. اگر خواستید آب‌تنی کنید حواستان به سنگ‌های کف رودخانه باشد. با وجود این سنگ‌ها شیرجه‌زدن در آب کار عاقلانه‌ای به نظر نمی‌رسد.

در اطراف آبشار امکاناتی از جمله سرویس بهداشتی وجود دارد. به علاوه در یک کلبه همان نزدیکی می‌توانید طعم یک غذای محلی لذیذ را هم بچشید. 

آبشار دودزن

توصیه‌های پاییزی برای سفر به جاهای دیدنی گیلان در فصل پاییز

اگر تصمیم گرفتید جاهای دیدنی گیلان را در فصل پاییز ببینید باید لوازم سفرتان را به دقت بچینید و لباس گرم کافی بردارید. اگر سفرتان شهری است و در مناطق شهری اقامت می‌کنید پالتو بردارید. ولی اگر می‌خواهید در جنگل‌ها قدم بزنید و پیک‌نیک کنید به کاپشن، بادگیر و بارانی احتیاج دارید.

 بهترین کاپشنی که می‌توانید با خودتان بردارید کاپشن پر است. کاپشن پر به خوبی می‌تواند شما را گرم نگه دارد. لباس بیس مناسب، جوراب، دستکش، کلاه گرم و دستمال‌سر از وسایل لازم برای سفر به گیلان در فصل پاییز هستند. یادتان نرود که حتما دو تا دستمال سر با خودتان ببرید. در هوای خنک، یک دستمال سر برای پوشاندن سر و یکی هم برای جلوی بینی و دهان احتیاج دارید.

بسیاری از مناطق گردشگری در گیلان نیاز به پیاده‌روی یا جنگل‌نوردی دارد. برای اینکه بتوانید بیشتر از زیبایی جنگل استفاده کنید یک کفش راحت و مناسب انتخاب کنید. در پاییز بهتر است کفشی داشته باشید که کمتر آب در آن نفوذ کند. اگر شرایط پیاده‌روی طولانی و جنگل‌نوردی را ندارید بهتر است جاهایی رو انتخاب کنید که بتوانید با ماشین به آن برسید. مثلا نزدیک جاده کمپ کنید یا بیشتر در مناطق شهری بگردید. 

شاید تا حالا کسی به شما نگفته باشد که گیلان در پاییز هم دیدنی است، ولی لحظه‌ای جنگل‌های سبز گیلان را به رنگ‌های نارنجی و زرد پاییزی تصور کنید. گیلان در پاییز هم جاهای دیدنی زیادی دارد. حتما سفر به گیلان در فصل پاییز یک سفر متفاوت برای شما خواهد بود. واقعا روحیه‌ی ماجراجویی‌تان اجازه می‌دهد از خیر مناظر شگفت‌انگیز پاییزی بگذرید؟