۰ نفر

برای دریافت آنی گذرنامه باید چکار کنیم؟

۲۶ مهر ۱۴۰۱، ۱۳:۵۸
کد خبر: 674824
برای دریافت آنی گذرنامه باید چکار کنیم؟

رییس پلیس مهاجرت و گذرنامه از بررسی افزایش مدت اعتبار گذرنامه خبر داد و گفت: ۵ تا ۶ روز زمان نیاز است تا گذرنامه جدید به دست فرد متقاضی برسد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، سردار علی ذوالقدر رییس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اکنون که از مأموریت اربعین و اوج ترافیک صدور گذرنامه عبور کردیم؛ چند روز زمان نیاز است تا گذرنامه به دست فرد متقاضی برسد، گفت: از زمانی که فرد برای صدور گذرنامه اقدام می‌کند تا زمانی که گذرنامه به دستش می‌رسد یک بازه زمانی پنج تا شش روزه طول می‌کشد.

وی خاطرنشان کرد: البته این بازه زمانی پنج تا شش روزه برای افرادی است که در مرکز استان‌ها سکونت دارند، برای افرادی که در شهرستان‌های دورتر از مراکز استان‌ها هستند زمان بیشتری نیاز است تا گذرنامه بدستشان برسد.

امکان صدور آنی و خارج از نوبت گذرنامه برای برخی از افراد وجود دارد

پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه آیا امکان صدور گذرنامه آنی و خارج از نوبت برای برخی افراد که نیاز به تعویض فوری گذرنامه دارند، وجود دارد، گفت: همیشه موارد اورژانسی و فوری برای صدور گذرنامه وجود داشته است و افراد می‌توانند با مراجعه به مراکز صدور گذرنامه و ارائه مدارک و مستندات از این امکان استفاده کنند.

سردار ذوالقدر با بیان اینکه سال‌ها است که گذرنامه منقضی تمدید اعتبار نمی‌شود و گذرنامه‌ای که تاریخ انقضایش تمام شده است تعویض می‌شود، گفت: تنها در بازه اربعین بود که تمدید اعتبار برای گذرنامه‌های فاقد اعتبار می‌زدیم و بعد از آن هر گذرنامه که تاریخ اعتبارش تمام شده باشد را اخذ و گذرنامه جدید به فرد متقاضی می‌دهیم.

امکان افزایش مدت اعتبار گذرنامه‌ها

ذوالقدر در پاسخ به سوال به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا پلیس برنامه‌ای برای افزایش مدت اعتبار گذرنامه‌ها ندارد، گفت: مدت زمان اعتبار گذرنامه‌ها در یک کمیسیون مربوطه مطرح و بررسی می‌شود.

رییس پلیس مهاجرت و گذرنامه با بیان اینکه پلیس عضو اصلی این کمیسیون است، گفت: ابتدای سال جلسه‌ای برگزار شد مبنی بر بررسی مدت زمان اعتبار گذرنامه‌ها، پلیس این موضوع را مطرح کرد تا زمان اعتبار گذرنامه‌ها افزایش پیدا کند اما به دلیل نزدیک بودن مأمورین اربعین آن زمان بررسی این موضوع متوقف شد.

نهاد تصمیم گیرنده برای افزایش اعتبار گذرنامه‌ها مجلس است

وی با بیان اینکه مجدد باید جلسه‌ای در این کمیسیون برگزار شود و موضوع افزایش اعتبار گذرنامه مطرح شود، گفت: اگر در این کمیسیون به نتیجه مثبت برسیم و همه با افزایش اعتبار گذرنامه‌ها موافق باشند این موضوع به مجلس شورای اسلامی اعلام می‌شود.

به گفته سردار ذوالقدر در نهایت مجلس شورای اسلامی باید تصویب کند که مدت زمان ۵ ساله اعتبار گذرنامه‌ها بیشتر شود یا خیر.

رییس پلیس مهاجرت و گذرنامه در پایان با بیان اینکه افزایش اعتبار گذرنامه‌ها موافقان و مخالفان خود را دارد، گفت: برخی کارشناسان معتقدند که این زمان باید افزایش پیدا کند و برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که خیر همین زمان ۵ ساله کافی است.