۰ نفر

رنگی ترین نقطه گردشگری ایران + عکس

۱۰ مهر ۱۴۰۱، ۱۱:۵۴
کد خبر: 671395
رنگی ترین نقطه گردشگری ایران + عکس

الاداغ لار ۱۵ میلیون ساله است در نگاه اول واقعی به نظر نمی‌رسند. پیش خودت فکر می‌کنی عکاس این منظره زیادی در ادیت این عکس ها دست برده و از عکس منظره‌ای شبیه به نقاشی ساخته است. اما کوه‌های آلاداغ لار در استان پهناور زنجان از نزدیک هم شکوه و زیبایی کم نظیر همین عکس ها را دارند. ارتفاعات این خطه تپه‌های به هم چفت و بست شده‌ای دارد که درست مانند مدادهای رنگی دارد کنار هم ردیف شده‌اند و چشم‌اندازی ساخته‌اند که مشابه آن در کمتر اقلیمی یافت می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، نام اصلی خطه ماه نشان در استان زنجان ماد نشان بود. وجه تسمیه‌اش هم اشاره به آثار تاریخی دارد که از زمان مادها در این اقلیم به جا مانده است. با گذشت زمان اقوام ترک زبان در این سرزمین ساکن شدند و کم کم ماد نشان به ماه نشان کنونی تغییر نام داد. منطقه‌ای که حالا بیش از هر جاذبه تاریخی و طبیعی دیگر به دلیل کوه های رنگی کم نظیرش بر سر زبان ها افتاده است و آن را مقصد گردشگری بسیاری از ماجراجویان طبیعت کرده است.

سال‌ها پیش از این جز عده کمی از بیراهه‌نوردان و بومیان و اهالی شهرهای دور و نزدیک کسی سراغی از این کوه ها نمی‌گرفت اما حالا به مدد به اشتراک گذاشتن تصاویر این ارتفاعات هفت رنگ در شبکه های اجتماعی بسیاری از گردشگران و توریست‌ها به دیدن آن ها آمده‌اند و خیلی‌های دیگر آن را در فهرست مقاصد گردشگری که باید از آن دیدن کرد قرار داده‌اند.

آلا داغ لار

ماه نشان کجاست؟

شهر ماه نشان از دیرباز معدن منابع طبیعی بوده است. این شهر در ۱۱۳ کیلومتری غرب شهر زنجان واقع شده و کارخانه‌ها و معادن متعددی در اطراف روستاهای آن وجود دارد. کوه‌های آلاداغدار که رنگ آن ها متاثر از فرسایش ویژه خاک و همین مواد معدنی متعدد است در ۲۵ کیلومتری شمال شرقی تبریز و در مسیر شهرستان خواجه و بزرگراه میانه به زنجان واقع شده است.

زمین‌شناسان می‌گویند این کوه ها ۱۵ میلیون سال قدمت دارند و رنگ‌های آن ها در طول قرن‌ها بر اثر فرسایش خاک بارها تغییر کرده است. کوه‌های رنگی ماه نشان تنوع رنگ بالایی دارند. از سبز زنگاری تا سبز و نارنجی و قرمز و کبود. قرار گرفتن این کوهپایه‌های رنگی منظره‌ای بی‌بدیل ساخته که حالا شهرت جهانی پیدا کرده است. همتایان آلاباغلار در چین و کشور پرو هستند زمین‌شناسان می‌گویند تعداد کوه‌های رنگین کمانی در جهان بسیار محدود است. میلیون‌ها سال پیش وجود حوضچه‌های متعددی از رسوبات آهن، تغییر در املاح زیرزمینی و زنگ زدن آن ها و همچنین واک

الا داغلار

نش نشان دادن به اکسیژن هوا باعث ایجاد این رنگ‌ها در دامنه‌های این ارتفاعات می‌شود. کوه‌های رنگین کمانی در ژئوپارک ژانکی در چین و کوه های آسانیگ در پرو نیز طرفداران زیادی دارند و هر سال مقصد گردشگرانی زیادی در سراسر جهان می‌شوند.

کوه‌های رنگی از زنجان تا اهر کشیده شده‌اند

کوه‌های رنگین کمانی ایران در مسیر میانه به اهر جلوه ویژه‌تری به خود می‌گیرد. در فصل‌هایی از سال که بارندگی شدت بیشتری پیدا می کند با خیس شدن این کوه ها رنگ تند تر به نظر می‌رسند و در هنگام عکس گرفتن منظره زیباتری ثبت می‌شود. در بین کوه‌های این ناحیه هنوز آبرفت هایی وجود دارد که تصویر این کوه ها به طور معکوس در آن ها می‌افتد و هنرمندان عکاس از این پدیده که در ماه‌های خاصی از سال اتفاق می‌افتد استقبال زیادی می‌کنند.

آلاداغلار

وجه تسمیه آلاداغلار

واژه آلا در زبان ترکی به معنای رنگارنگ است و داغلار به معنای کوه هاست. در اطراف آلاداغدار روستاهای متعددی قرار گرفته‌اند. فروش صنایع دستی به خاطر حضور گردشگران در این روستا ها کم کم رونق می‌گیرد و مردمان آن به همین دلیل قدردان همسایگی با این رنگ ها در طبیعت محل زندگی شان هستند. با توجه به قدمت منطقه و فرهنگ ویژه مردمان آن در همین خطه نقاط گردشگری و جذاب دیگری نیز برای مهمانان آلاداغدار وجود دارد. از توریست‌های این منطقه دعوت می‌شود تا از قلعه لک لک ها در روستای شکورچی، دودکش جن‌ها، شالیزارهای بهشتی روستا های مشمپا و حصار و همچنین قلعه تاریخی بهستان که از قلعه‌های ساخت دست انسان ها در دوره مادها است، دیدن کنند.

در برخی از این روستا ها امکانات بوم گردی فراهم شده تا گردشگران با آسایش بتوانند مدت زمان بیشتری در این منطقه بی نظیر بمانند و از طبیعت منحصر به فرد و کمیاب آن لذت ببرند. خوشبختانه با تصویب شورای ثبت وزارت میراث فرهنگی و گردشگری کوه های رنگی ماهنشان در فهرست میراث طبیعی ایرانیان ثبت شده است. متولیان گردشگری زنجان، تبریز، میانه و اهر برنامه‌های ویژه‌ای برای توسعه امکانات گردشگری در روستاهای اطراف این کوهستان رنگی را دارند و به زودی آن را تبدیل به قطب گردشگری کوهستان های ایران خواهند کرد.