۰ نفر

مهاجرت ‌کاری ‌به ‌استرالیا ‌از ‌طریق ‌ویزای‌ مهارتی

۲۱ فروردین ۱۴۰۱، ۱۰:۰۳
کد خبر: 626782
مهاجرت ‌کاری ‌به ‌استرالیا ‌از ‌طریق ‌ویزای‌ مهارتی

آیا می‌دانستید در سال‌های اخیر کشور استرالیا در بخش‌های بهداشت، ساخت و ساز و مهندسی خود، همواره با کمبود نیروی کار مواجه بوده است؟ با در نظر گرفتن این آمار، چنانچه در یکی از حرفه‌های مورد تقاضای این کشور مهارت داشته باشید، می‌توانید نسبت به دریافت ویزای مهارت آن اقدام کنید.

در این راهنما، شرایط مهاجرت به استرالیا از طریق ویزای مهارتی بررسی شده است. جهت کسب اطلاعات تخصصی‌تر در این باره، بهتر است تا از یک وکیل مهاجرتی مجرب کمک بگیرید.

آشنایی با ویزای مهارتی (اسکیل ورکر) استرالیا

در کشور استرالیا، بخش‌های زیادی از صنعت مثل ساخت و ساز، مراقبت‌های بهداشتی، برنامه‌نویسی نرم‌افزار و مهندسی وجود دارند که با مشکل کمبود نیروی کار مواجه‌ هستند. بنابراین دولت استرالیا، برنامۀ ویزای مهارت را ایجاد کرده است تا افرادی با تخصص‌های مختلف، فرصت اخذ ویزای کار و مهاجرت به این کشور را داشته باشند. از این رو، اگر در یکی از حرفه‌های مورد تقاضا؛ تخصص، مهارت و تجربۀ کافی دارید، می‌توانید نسبت به دریافت این ویزا اقدام کرده و با اشتغال در استرالیا، زندگی خود را در این کشور ادامه دهید.

1

شرایط مهاجرت به استرالیا از طریق ویزای مهارت

دولت استرالیا جهت صدور ویزای مهارت، لیستی از مشاغل مورد نیاز این کشور را ارائه کرده است. چنانچه در یکی از این زمینه‌ها تجربه داشته باشید، واجد شرایط درخواست ویزای اسکیل ورکر هستید. این مشاغل از موقعیت‌های صنعتی تا بهداشتی و آموزشی را دربرمی‌گیرد.

همچنین لازم است تا زیر 50 سال داشته و در عین حال، به زبان انگلیسی نیز مسلط باشید. دولت استرالیا برای بررسی واجد شرایط بودن متقاضیان، درخواست آن‌ها را با توجه به یک سیستم امتیازبندی بررسی می‌کند. برای اخذ این ویزا، لازم است تا 60 امتیاز (یا بیشتر) در این سیستم به دست آورید.

انواع ویزاهای مهارت استرالیا

با دریافت ویزای مهارت و تخصص، به فرصتی بی‌نظیر برای اخذ اقامت دائم استرالیا دست پیدا می‌کنید. به طور کلی، مهاجرت به این کشور از طریق مهارت و تخصص، توسط سه سابکلاس 190، 189 و 489 صورت می‌گیرد. برای انتخاب بهترین مسیر مهاجرتی با توجه به شرایط خود، توصیه می‌شود تا از کارشناسان و متخصصان این حوزه کمک بگیرید.

فاکتورهای امتیازبندی ویزای اسکیل ورکر استرالیا

صدور ویزای مهارت استرالیا، بر پایۀ سیستم امتیازبندی انجام می‌شود که شما را از واجد شرایط بودن خود مطلع می‌کند. برای اخذ ویزای Skilled Worker، لازم است تا امتیاز بالاتر از 60 کسب کنید که بر اساس مواردی همچون سن، توانایی زبانی، مدارک تحصیلی و سابقۀ شغلی شما محاسبه می‌شود:

  • سن: جهت واجد شرایط بودن، باید زیر 50 سال داشته باشید؛
  • مهارت‌های زبانی: چنانچه انگلیسی زبان اول شما نیست، لازم است تا در هر یک از مهارت‌های آزمون آیلتس، نمرۀ 6 را کسب کنید؛
  • سابقۀ کاری تخصصی: شما برای سابقه‌ای که در حرفۀ خود دارید، امتیاز می‌گیرید. بنابراین هرچه تجربۀ بیشتری داشته باشید، امتیاز بالاتری نیز خواهید داشت. به عنوان مثال، سابقۀ 5 الی 8 سال، 10 امتیاز و 8 الی 15 سال، 15 امتیاز دارد؛
  • مدارک حرفه‌ای: این مؤلفه، شامل مدرک لیسانس یا دیگر مدارک برای اثبات مهارت‌های شما می‌شود؛
  • تحصیل در استرالیا: اگر دوران تحصیل خود را در استرالیا گذرانده‌اید، فراموش نکنید که آن را در فرم درخواست خود عنوان کنید. این می‌توانید امتیاز بیشتری برای شما به همراه داشته باشد؛
  • مهارت‌های همراه: اگر قصد دارید تا با یک نفر همراه اپلای کنید، توجه داشته باشید که مهارت‌ها و تجربۀ او در یکی از حرفه‌های مورد تقاضا، در درخواست شما در نظر گرفته می‌شود؛
  • تسلط به یکی از زبان‌های جامعۀ استرالیا (به غیر از انگلیسی): اگر به زبان دیگری جز انگلیسی صحبت می‌کنید، لازم است تا اطلاعات مربوط به آن را در فرم درخواست خود درج کنید. مفهوم «زبان جامعۀ استرالیا» به زبانی اطلاق می‌شود که بسیاری از افراد این کشور، به آن صحبت می‌کنند. در حال حاضر، سه زبان برتر استرالیا پس از انگلیسی، ماندارین، ایتالیایی و عربی هستند.

مدارک لازم جهت دریافت ویزای اسکیل ورکر (مهارت)

هنگامی که برای دریافت ویزای اسکیل ورکر استرالیا اپلای می‌کنید، لازم است تا مدارکی به همراه فرم درخواست خود نیز ارائه دهید که از مهم‌ترین آن‌ها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فرم درخواست تکمیل‌شده؛
  • رسید پرداخت هزینه‌های لازم؛
  • مدارک شناسایی (شناسنامه، کارت ملی و...)؛
  • اصل یا کپی تأییدشدۀ مدارک شما؛
  • مدارکی دال بر سابقۀ کار شما؛
  • مدارک اثبات تسلط به زبان انگلیسی؛
  • یک کپی از رزومۀ کاری (CV)؛
  • نامۀ مراجع استخدامی؛
  • گواهی ارزیابی پلیس و اثبات عدم سوء پیشینه.

2

هزینه و مدت زمان صدور ویزای مهارتی استرالیا

هزینۀ ویزای مهارت و تخصص استرالیا، چندان ارزان نیست! نرخ پایۀ اخذ این ویزا برای یک برنامۀ تک‌نفره، 4045 دلار است. همچنین به ازای اضافه کردن هر یک فرد بالای 18 سال به فرم درخواست خود، ملزم به پرداخت 2020 دلار استرالیا خواهید بود. البته این مبلغ برای همراهان زیر 18 سال، به 1015 دلار کاهش پیدا می‌کند.

در این زمینه، لازم است تا هرگونه مبالغ اضافی را نیز در نظر داشته باشید. به طور کلی، از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر هزینۀ اخذ این ویزا، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حرفۀ شما؛
  • هزینۀ ارزیابی مهارت و تجربۀ شما که به طور معمول توسط یک نهاد دولتی انجام می‌شود؛
  • دریافت گواهی ارزیابی پلیس یا سوءپیشینه؛
  • بررسی پروندۀ پزشکی یا گواهی پزشکی؛
  • دریافت مدارک زبان.

بررسی پرونده، ارزیابی و اعلام نتیجۀ نهایی درخواست اخذ ویزای مهارت، ممکن است چند ماه طول بکشد. این مدت زمان بر اساس مواردی همچون نوع حرفه و سازمان معادل‌سازی مدارک، متغیر خواهد بود.

مزایای مهاجرت به استرالیا از طریق ویزای مهارت

ویزای مهارت استرالیا، به شما امکان می‌دهد تا بدون داشتن اسپانسر مالی یا شغلی، به استرالیا مهاجرت کرده و در این کشور به کار مشغول شوید. شما همچنین می‌توانید در سیستم مراقبت‌های بهداشتی (Medicare) استرالیا نیز ثبت‌نام کرده و از خدمات آن بهره‌مند شوید. به علاوه، پس از چهار سال کار و زندگی در این کشور، می‌توانید جهت اخذ شهروندی آن نیز درخواست کنید.

3

سخن پایانی

مهاجرت به استرالیا توسط ویزای مهارت و تخصص این کشور، یکی از بهترین روش‌های مهاجرتی است که بدون نیاز به دریافت حمایت از اسپانسر یا کارفرمای استرالیایی، قابل انجام خواهد بود. دریافت این ویزا و اقامت دائم استرالیا، به رتبۀ کسب‌شده در سیستم امتیازبندی برنامه بستگی دارد و بر اساس مؤلفه‌هایی همچون سن، تحصیلات، سابقۀ کار، رشتۀ شغلی و دانش زبان انگلیسی محاسبه می‌شود.

خوب است بدانید که برای اکثر مشاغل مورد تأیید، برخورداری از مدرک دانشگاهی ضروری است. به منظور مهاجرت به استرالیا از طریق ویزای تخصص و مهارت، لازم است تا با کارشناسان مربوطه در ارتباط بوده و از خدمات آن‌ها بهره‌مند شوید.