۰ نفر

احتمال حضور زائران ایرانی در راهپیمایی اربعین

۵ خرداد ۱۴۰۰، ۱۳:۴۲
کد خبر: 531082
احتمال حضور زائران ایرانی در راهپیمایی اربعین

در حالی که چهار ماه تا اربعین حسینی باقی مانده، بسیاری از عاشقان حسینی در انتظار موافقت مسئولان برای تشرف به عراق در ایام اربعین هستند تا بار دیگر بتوانند مسیر عشق را با پای پیاده طی کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از  فارس، سفر اربعین و حضور در حماسه عظیم اربعین حسینی در سال‌های اخیر در کشورمان بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است؛ به طوری که از اوایل دهه ۹۰ هر سال بر تعداد زائران امام حسین (ع) در ایام اربعین افزوده می‌شد و هر سال ایرانیان به اشتیاق حضور در حماسه اربعین، سال را سپری می‌کردند تا بتوانند در ایام اربعین کوله بار سفر را ببندند و با پای پیاده به سوی حرم ارباب مشرف شوند؛ به طوری که سال ۹۷ بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر و سال ۹۸ بیش از سه میلیون ایرانی در راهپیمایی اربعین حسینی شرکت کردند

عاشقان حسینی در انتظار اخباری خوش از اربعین ۱۴۰۰

در حالی که پیش‌بینی می‌شد با توجه به برداشته شدن هزینه ویزای عراق و اشتیاق بیشتر مردم، تعداد زائران اربعین در سال ۹۹ بیشتر از سال‌های گذشته شود و حماسه دیگری سال گذشته رقم بخورد، با توجه به شیوع کرونا و نپذیرفتن زائر خارجی از سوی عراق، هیچ زائری از ایران به عراق اعزام نشد و حتی موکب‌های اربعینی هم در عراق مستقر نشدند. بر همین اساس، مردم کشورمان هر لحظه در انتظار اخباری خوش از سوی عراق و ستاد اربعین هستند تا برای حضور در حماسه اربعین ۱۴۰۰ برنامه‌ریزی کنند.

دلتنگی ایرانیان برای زیارت اربعین

البته با توجه به اینکه واکسیناسیون عمومی آغاز شده و تا پایان تابستان سال جاری بخش قابل توجهی از مردم ایران واکسن کرونا تزریق خواهند کرد، احتمال اینکه از سوی ایران و ستاد کرونا مجوزهایی برای حضور ایرانیان در حماسه اربعین صادر شود، وجود دارد. اما همانطور که مسئولان ستاد کرونا همیشه می‌گویند، نمی‌توان برای چند ماه دیگر به طور دقیق برنامه‌ریزی کرد و پیش‌بینی در این رابطه هم کار آسانی نیست.

با این وجود، ستاد مرکزی اربعین حسینی که از ابتدای سال جاری جلساتی برای تعیین وضعیت اربعین امسال برگزار کرده و حتی سناریوهای مختلف همچون حضور حداکثری بدون محدودیت، حضور حداقلی با اعمال محدودیت، حضور نیافتن زائران ایرانی در حماسه اربعین را بررسی می‌کند، برای کمیته‌های مختلف برپایی اربعین را در دستور کار قرار داده است و کمیته‌های عضو این ستاد نیز به منظور تشرف زائران ایرانی به عراق در ایام اربعین برنامه‌ریزی می‌کنند

تشکیل کمیته‌ای جدید به منظور فراهم کردن زیرساخت‌های رفاهی برای زوار اربعین

حتی با توجه به اهمیت سلامت زائران در ایران و عراق و احتمال نبود زیرساخت‌های مناسب برای زائران خارجی در عراق، ستاد مرکزی اربعین اقدام به تشکیل کمیته‌ای با عنوان توسعه زیرساخت ایران و عراق کرده تا بتواند امکانات رفاهی در مرزها و حتی عراق را برای ایرانیان فراهم کرده و حتی برای سفرهای زمینی به عراق از طریق خطوط ریلی نیز اقداماتی صورت گیرد.

ایران برای تعیین وضعیت اربعین ۱۴۰۰ به عراق نامه فرستاد

البته متولیان ستاد مرکزی اربعین به مسئولان عراقی نیز نامه‌ای نوشته‌اند تا وضعیت اربعین را مشخص کرده و برای حضور ایرانیان برنامه‌ریزی کنند که هنوز طرف عراقی، پاسخی به این نامه نداده است و مذاکراتی نیز در این زمینه بین ایران و عراق صورت نگرفته است. علاوه بر این، هیأت عراقی نیز هنوز برای تفاهم‌نامه اربعین به ایران سفر نکرده‌اند که احتمال می‌رود پس از موافقت نخست وزیر و وزیر کشور عراق این اقدام صورت گیرد.

عراق اعمال محدودیت برای حضور زوار خارجی در اربعین را بررسی می‌کند

به گفته یک منبع آگاه، در عراق جلساتی برای پذیرش زائران خارجی در ایام اربعین تشکیل شده و تصمیم اولیه هیأت عراقی و مسئولان این کشور، پذیرش زائران خارجی با رعایت نکات بهداشتی است. علاوه بر این، با توجه به اینکه بسیاری از مردم عراق در حال تزریق واکسن کرونا هستند و واکسیناسیون عمومی انجام می‌گیرد، برای اربعین امسال آمادگی بیش‌تری برای پذیرش زائران خارجی خواهند داشت. بر همین اساس، به نظر می‌رسد که امسال طرف عراقی، اربعین را با حضور زائران خارجی برگزار می‌کند.

البته سال گذشته که عراق اوایل از پذیرش زائر خارجی امتناع و در روزهای منتهی به اربعین پذیرش حداقلی زوار خارجی را در دستور کار قرار داد، از ایران و حتی برخی دیگر از کشورها زائران امکان تشرف به عراق را نداشتند و فقط زائرانی از کویت و امارات موفق به حضور شدند. همچنین برخی از زوار پاکستانی نیز به صورت هوایی عازم عراق شدند که بر اساس آمار، بیش از ۱۴ میلیون نفر در ایام اربعین به کربلا مشرف شدند و با وجود تجمع و حضور حداکثری زائران در جوار حرم سیدالشهدا (ع)، تعداد مبتلایان به کرونا نه تنها افزایش پیدا نکرد، حتی به صفر رسید.

12

عراق به صورت رسمی درباره وضعیت اربعین ۱۴۰۰ اظهار نظر نکرده است

ستاد مرکزی اربعین هم با توجه به واکسیناسیون عمومی و احتمال کاهش شیوع کرونا در اواخر تابستان، برای حضور حداکثری ایرانیان در راهپیمایی اربعین در تلاش است. البته با توجه به اینکه همه زائران باید قبل از سفر به عراق آزمایش کرونا دهند و جوابیه منفی داشته باشند، در صورت اعمال محدودیت پذیرش زائر خارجی توسط عراق، افرادی که واکسینه شده باشند، در اولویت اعزام قرار خواهند داشت

به گفته احمد محمدی‌فر، دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی، کمیته‌های اصلی ستاد اربعین فعالیت خود را آغاز کردند و در روزهای آینده برنامه خود را نهایی خواهند کرد.

وی با بیان اینکه هنوز طرف عراقی به صورت رسمی درباره وضعیت اربعین ۱۴۰۰ اظهار نظر نکرده است، می‌گوید: برای اینکه ایرانیان در حماسه اربعین حضور داشته باشند، فقط موافقت طرف عراقی کافی نیست، بلکه باید ستاد کرونا نیز در زمینه سفر اربعین موافقت کند که ما امیدواریم با مهار کرونا امکان تشرف ایرانیان به عراق در ایام اربعین فراهم شود.

پیش‌بینی اعزام ۲۰ هزار ایرانی در قالب ۵۰۰ موکب اربعینی

البته کمیته اسکان و تغذیه ستاد اربعین که یکی از کمیته‌های فعال به شمار می‌رود نیز در جلساتی با ستاد اربعین برنامه‌هایی را به منظور ارائه خدمات به زوار ارائه کرده است؛ تا جایی که یوسف افضلی، دبیر کمیته اسکان و تغذیه ستاد اربعین می‌گوید: ما برنامه‌های کمیته اسکان و تغذیه و فعالیت موکب‌های اربعینی را برای هر سه سناریوی احتمالی آماده کردیم و حتی در صورتی که عراق یا ستاد کرونا مجوز حضور زائران ایرانی در راهپیمایی اربعین را ندهد، ۵۰۰ موکب را برای ارائه خدمت به زوار اربعین به عراق آماده می‌کنیم که البته این امر نیز در گرو پذیرش ستاد کرونا و طرف عراقی است.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی ما اعزام ۵۰۰ موکب است، می‌افزاید: هر موکب هم حدود ۴۰ خادم دارد که در مجموع در نظر داریم ۲۰ هزار خادم حسینی را برای خدمت به زائران حسینی اعزام کنیم. البته این پیشنهاد ماست و باید منتظر نظر سایر مسئولان مرتبط با این موضوع به ویژه طرف عراقی باشیم.

برنامه‌ریزی مسئولان بعثه رهبری برای برپایی اربعین ۱۴۰۰

علاوه بر این، حجت‌الاسلام سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در جلسه مسئولان استانی کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین با اشاره به احتمال برگزاری مراسم اربعین، برنامه‌های فرهنگی و آموزشی اربعین را بسیار مهم و تاثیرگذار عنوان کرده است و خواستار اجرای برنامه‌های لازم توسط مسئولان بعثه مقام معظم رهبری در استان‌ها شده است

تلاش کمیته فرهنگی اربعین برای ایجاد شور حسینی در اربعین

کمیته فرهنگی ستاد اربعین نیز سال گذشته نیز برنامه‌هایی اجرایی کرد تا زائران حسینی بتوانند در کشور هم این شور حسینی را داشته باشند که حجت‌الاسلام حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین نیز در این زمینه می‌گوید: این کمیته از هفته‌های گذشته سناریوهای مختلف برای اربعین ۱۴۰۰ را بررسی کرده و برای حضور زائران در حماسه عراق نیز در حال تدارک برنامه‌های متنوع است. امیدواریم برای ایجاد شور حسینی و انعکاس جهانی این حماسه عظیم شاهد حضور ایرانیان در راهپیمایی اربعین باشیم.

 با توجه به اینکه ششم مهرماه امسال اربعین حسینی است و چهار ماه تا حماسه عظیم اربعین باقی مانده است، بسیاری از عاشقان حسینی منتظر هستند تا بتوانند امسال به زیارت امام حسین (ع) مشرف شوند. چرا که از اسفند ۹۸ شیوع کرونا موجب تعطیلی سفرهای زیارتی به عتبات شد و زائران ایرانی حتی در سایر مناسبت‌ها نیز توفیق تشرف به حرم سیدالشهدا (ع) را نداشتند و همین امر دلتنگی مشتاقان زیارت امام حسین (ع) را بیشتر کرده است.