۰ نفر

بندر انزلی برای دوست‌داران طبیعت چه آورده‌ای دارد؟

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۲:۱۲
کد خبر: 527102
بندر انزلی برای دوست‌داران طبیعت چه آورده‌ای دارد؟

بندر انزلی با نام قدیم بندر پهلوی، یکی از مناطقی است که پیشینه تاریخی بسیار غنی دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین، این شهر از شمال به دریای خزر، از جنوب به رشت، از غرب به رضوانشهر و از شرق به خمام منتهی می‌شود. زبان مردم این شهر زیبا گیلکی است. بندر انزلی مقام دومی پر جمعیت‌ترین شهرهای گیلان را بعد از رشت به خود اختصاص داده است. گفتنی است که میانگین بارش سالانه در بندر انزلی به صورت چشمگیری نسبت به سایر شهرهای شمالی تفاوت دارد و به همین دلیل پر باران‌ترین شهر کشور محسوب می‌شود. اما چرا این منطقه به نام بندر انزلی شناخته می‌شود؟ در گذشته بندر انزلی مکانی مهم برای پهلوگیری کشتی‌های ماهیگیری و تجاری از اروپا بود. این بندر رتبه سوم را در میان بنادر کشور به خود اختصاص داده و راه ارتباطی آن با کشورهای شمالی و دریای سیاه دارای اهمیت است. به همین دلیل هم اینجا لنگرگاه بسیاری از کشتی‌های اروپایی محسوب می‌شود. اگر در کوچه پس کوچه‌های بندر انزلی قدم بزنید متوجه بافت و معماری اروپایی ساختمان و خیابان‌ها می‌شوید. گویی که انگار در خیابان‌های پاریس قدم می‎زنید. دلیل وجود این بافت و معماری هم به محل پهلوگیری کشتی‌های اروپایی و گذشته‌های دور و فرار مهاجران ارمنی و اروپایی جنگ جهانی به بندر انزلی باز می‌گردد. این مهاجران با ورود به بندر انزلی فرهنگ، آداب و رسوم و معماری خود را به عنوان سوغاتی به این شهر آوردند. بندر انزلی به دلیل جاذبه‌های دیدنی، موقعیت استراتژیک اقتصادی و فرهنگ اروپایی که دارد از گذشته تا امروز مورد استقبال سرمایه‌گذاران حوزهٔ املاک بوده است. تا جایی که این سرمایه‌گذاران به ساخت شهرک‌های بسیار زیبا از جمله شهرک ساحلی در این منطقه پرداختند. همچنین در کنار خط ساحلی این شهر تا جایی که چشم کار می‌کند، ویلا و خانه‌های لوکس قرار گرفته است. به همین دلیل اینجا یعنی بندر انزلی منطقه بسیار خوبی برای خرید زمین، ویلا و خانه است. برای اینکه بتوانید از فایل‌های خانه و ویلا برای خرید و فروش در انزلی آگاه شوید، بهتر است سری به سایت دیوار بزنید و این فایل‌ها را ببینید. در ادامه با ما همراه باشید تا به شما بگوییم که چرا سرمایه‌گذاری در بندر انزلی مهم است.

 مرداب انزلی تجربه‌ای تکرار نشدنی

حتما با شنیدن نام بندر انزلی، اولین جایی که در ذهن شما نقش می‌بندد مرداب یا تالاب انزلی است. این تالاب آنقدر شناخته شده بوده و آنقدر حرف و سخن درباره آن زیاد است که نیازی به معرفی ندارد. تالاب انزلی در دستهٔ عظیم‌ترین تالاب‌های ایران قرار می‌گیرد. این تالاب خانهٔ همیشگی بسیاری از جانوران بوده و گونه‌های مختلفی از جانوران از جمله آبزیان و پرندگان را در خود جای داده است. یکی از مهم‌ترین ویژگی تالاب‌ها، میزبانی آن‌ها از پرندگان مهاجر در فصول مختلف سال است و به همین دلیل هم تالاب انزلی در طول سال پرندگان مهاجر کشورهای شمالی را در خود جای می‌دهد. اگر به بندر انزلی سفر می‌کنید، بازدید از تالاب انزلی را در برنامه خود قرار دهید. در این تالاب با صحنهٔ بسیار زیبای لاله‌های مرداب و نیلوفرهای آبی که سطح تالاب را پوشانده‌اند، روبرو خواهید شد.

کشتی میرزا کوچک خان جنگلی

این کشتی تفریحی در دهه ۷۰ میلادی و به وسیلهٔ ژاپنی‌ها ساخته شد. کشتی میرزا 

کوچک خان مانند تمام کشتی‌های تفریحی دیگر از امکاناتی نظیر رستوران، اتاقک‌های مسافری و ... برخوردار است و به عنوان نخستین شناور مسافری و تفریحی در دریای خزر شناخته می‌شود. این کشتی ۵ طبقه با طول ۱۲ متر حدود۲۵۰مسافر را در خود جای می‌دهد. خیلی‌ها امکانات موجود در این کشتی را مانند امکانات هتل‌های ۴ ستاره می‌دانند. هدف اصلی از ساخت این کشتی سفر به سایر استان‌های شمالی و کشورهای حاشیه خزر بود. اما در حال حاضر برای همیشه در بندر انزلی لنگر انداخته و به کافی‌شاپ و رستوران آبی تبدیل شده است.

کاخ موزه بندر انزلی

این کاخ به دلیل قرار گرفتن در منطقهٔ میان پشته به کاخ میان پشته هم شناخته می‌شود. پیشینهٔ این کاخ به دوره قاجار بر می‌گردد. ساخت کاخ میان پشته در سال ۱۳۰۸ شروع و در سال‌های ۱۳۱۳ و ۱۳۱۴ به پایان رسید. کاخ میان پشته اصالتا برای یک روسی بوده و او در زمان پهلوی این کاخ را به رضا شاه اهدا می‌کند. رضا شاه هم بعد از اهدای این کاخ در سفرهای خود به بندر انزلی به آبادانی آن می‌پردازد تا جایی که دستور بازسازی کاخ را مطابق سلیقه خود می‌دهد. این کاخ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی چندین بار تغییر کاربری می‌دهد و در نهایت بعد از واگذاری به نیروی دریایی به موزه تبدیل می‌شود. این موزه در حال حاضر به نمایش سلاح‌های ایرانیان در دوران صفوی و جنگ‌های مختلف می‌پردازد.

حافظیه انزلی

اگر در بلوار ساحلی انزلی قدم بزنید، بنایی سفید رنگ که درست مانند حافظیه شیراز است در کنار ساختمان شهرداری نظر شما را به خود جلب خواهد کرد. این بنا به تقلید از بنای حافظیه شیراز و به وسیلهٔ آلمانی‌ها و در سال ۱۳۱۱ ساخته شد. حافظیه بندر انزلی در حال حاضر به عنوان محلی برای برگزاری کنسرت و نمایشگاه‌های صنایع دستی شناخته می‌شود.

ساحل و بلوار بندر انزلی

اگر به شمال بندر انزلی بروید، چشم‌انداز دریای خزر را پیش روی خود خواهید دید. این خط ساحلی که در حاشیهٔ دریای خزر و مرز میان خشکی و آب است، حدود ۴۲ کیلومتر طول دارد و یکی از زیباترین سواحل شهرهای شمالیست. در نزدیکی ساحل بندر انزلی، بلوار ساحلی بندر انزلی قرار دارد. این بلوار، پیشینهٔ تاریخی زیادی دارد و به عنوان نخستین پارک اروپایی در ایران شناخته می‌شود. این بلوار چشم‌اندازی به کشتی‌های لنگر انداخته در بندر انزلی دارد و با وقت‌گذرانی در این بلوار زیبا می‌توان نمای جالب توجهی از دریای خزر را هم مشاهده کرد.

آکواریوم انزلی

این آکواریوم، گونه‌های متنوع و بسیار زیبایی از آبزیان را در خود جای داده است. آکواریوم انزلی از  ۴۰ آکواریوم ساخته شده و کامل‌ترین آکواریوم در ایران به حساب می‌آید. این آکواریوم علاوه بر مکانی برای دیدن گونه‌های مختلف آبزیان به عنوان یک مکان تفریحی هم شناخته می‌شود. دلیل آن هم وجود رستوران‌های متعدد، سینما، سوییت‌های اقامتی، سالن بولینگ و ... در اطراف این آکواریوم است.

کلیسای مریم مقدس

در دورهٔ قاجار و درست در زمانی که ارمنی‌ها برای فرار از جنگ جهانی به بندر انزلی پناه آورده بودند، به اشاعهٔ فرهنگ و آداب و رسوم خود در این منطقهٔ شمالی پرداختند. آن‌ها معماری بندر انزلی را تغییر دادند و چون باید مکانی را برای به جا آوردن مراسم مذهبی خود می‌ساختند، یکی از ارامنه به نام آواک ملک‌الله وردیان کلیسای مریم مقدس را با هزینه شخصی خود ساخت. امروزه این کلیسا به محلی برای عبادت مسیحیان و جاذبه‌ای دیدنی برای عموم تبدیل شده است.

موج شکن

دریا همیشه آبستن موج‌های عظیم و کوچک است. این موج‌ها به مرور زمان به کشتی‌ها آسیب وارد می‌کنند. مخصوصا اگر کشتی‌ها در آب دریا ساکن باشند. زمانی که کشتی‌ها در بنادر لنگر می‌گیرند، برای مدت زمان مشخصی روی آب‌های دریا ساکن می‌شوند. موج‌های دریا امکان دارد به کشتی‌ها آسیب وارد کنند و به همین دلیل هم برای جلوگیری از این اتفاق به ساخت موج شکن‌ها می‌پردازند. موج شکن بندر انزلی هم یکی از این موج شکن‌هاست. اگر به این موج شکن بروید، می‎توانید چشم‌اندازی از دریای خزر و لنگرگاه کشتی‌ها داشته باشید.

پل غازیان

این پل در گذشته‌های دور به وسیله آلمانی‌ها و سوئدی‌ها ساخته شد. این پل بتنی ۵ دهنه دارد و بیش از ۸۰ سال از ساخت آن، می‌گذرد. پل غازیان در دورهٔ پهلوی به منظور اتصال دو شهر غازیان و انزلی ساخته شد. در گذشته رفت‌وآمد بین این دو شهر فقط از طریق قایق امکان‌پذیر بود. در طول این پل، امکانات رفاهی از جمله رستوران و کافی شاپ وجود دارد و با سفر به این پل هم می‌توان از مناظر اطراف آن بهره برد و هم از این امکانات استفاده کرد. گفتنی است که این پل در دستهٔ آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

سخن آخر

بندر انزلی یکی از شهرهای تاریخی کشور است. این شهر به دلیل بندری که در خود جای داده، یکی از شهرهای دارای موقعیت استراتژیک محسوب می‌شود. بندر انزلی رتبهٔ سوم بنادر موجود در ایران را به خود اختصاص داده و به همین دلیل هم موقعیت استراتژیک و اقتصادی مهمی برای کشور ما به حساب می‌آید. این منطقه به دلیل رفت‌وآمد کشتی‌ها همیشه مورد توجه اروپایی‌ها بوده و مردمان حاضر در کشتی‌های اروپایی، با لنگر انداختن کشتی‌ها در بندر انزلی گاهی مدت زمان زیادی را در این شهر می‌گذراندند و به همین دلیل هم به انتقال آداب و رسوم و فرهنگ خود به این منطقه پرداختند. دقیقا به همین دلیل هم از بندر انزلی به عنوان اروپای کوچک یاد می‌شود. این شهر در خیلی از موارد رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. به عنوان مثال رتبهٔ نخست پر باران‌ترین، کامل‌ترین آکواریوم، عظیم‌ترین تالاب و اولین کشتی تفریحی- مسافری موجود در ایران به بندر انزلی می‌رسد. بنابراین اگر عاشق هوای بارانی و نوشیدن چای ایرانی و چشیدن طعم برنج بی‌نظیر بندر انزلی هستید، چتر خود را آماده کنید و به این شهر زیبا بروید.