۰ نفر

خطوط‌هوایی جهان حریم جدید برای سفرها تعیین می‌کنند

۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۷:۲۶
کد خبر: 522178
 خطوط‌هوایی جهان حریم جدید برای سفرها تعیین می‌کنند

باتوجه به تهدیدات کووید-۱۹ و در ابهام بودن تاثیرات واکسیناسیون، بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا با اعمال شروط واکسینه بودن و داشتن تهویه‌های مناسب هوا شرایط بازگشایی سفرهای هوایی را فراهم می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، اتحادیه اروپا، انگلیس و بسیاری دیگر از کشورهای جهان درحال بررسی راه‌های جدیدی برای شروع مجدد سفرهای بین‌المللی در تابستان امسال هستند و تبلیغات گسترده خود را مبنی بر پروازهای امن آغاز کرده‌اند. بسیاری از مشتاقان سفر در آمریکا به‌ویژه افراد واکسینه شده رکوردهای جدیدی را در فرودگاه‌های آمریکا به ثبت رسانده‌اند. از این رو دولت‌ها و شرکت‌های هواپیمایی در جهان به‌منظور بهبود بازار گردشگری به کاهش محدودیت‌های سفر داخلی و بین‌المللی برای افراد واکسینه پرداختند.

اما با این حال اوج‌گیری مجدد شیوع کرونا نشان می‌دهد حتی افراد واکسینه شده هم در معرض ابتلا به ویروس قرار دارند و با توجه به افزایش تعداد مبتلایان به کرونا، سفرهای غیرضروری و طولانی‌مدت را توصیه نمی‌کنند. براساس آمار سازمان بهداشت جهانی طی هفته گذشته بیش از ۴ میلیون مورد جدید ابتلا و بیش از ۷۰هزار مرگ در سطح جهانی موارد ابتلا به کرونا برای ششمین هفته متوالی افزایش یافته است. از همین رو نگرانی‌هایی برای امن بودن سفرهای هوایی حتی در صورت واکسینه شدن وجود دارد. با وجود این توجه به سه عامل مهم موارد ابتلا، ماسک و تهویه در سفرهای هوایی باید درنظر گرفته شود.

درصورت بالا بودن میزان شیوع در جهان احتمال آلوده بودن حداقل یکی از مسافران در هواپیما وجود دارد و اگرچه هنوز موثر بودن واکسن‌ها به قطعیت نرسیده، اما واکسینه شدن افراد اطمینان بیشتری را برای سفرهای امن‌تر به مسافران می‌دهد. با این حال، به‌رغم تاثیر 90 درصدی برخی واکسن‌ها در برابر ویروس کرونا، احتمال ابتلا وجود دارد زیرا ذرات ویروس حداقل تا یک ساعت در هوا باقی می‌ماند که این موضوع اهمیت ماسک زدن تمامی مسافران حتی واکسینه شده در طول پرواز را نشان می‌دهد.

تحقیقات نشان می‌دهد افراد واکسینه به‌طور بالقوه به‌دلیل وجود قطرات تنفسی روی سطوح و شناور بودن در هوا احتمال ابتلا به ویروس و انتقال آن به افراد را دارند. در اوایل همه‌گیری در سال گذشته حضور یک مسافر بدون ماسک منجر به ابتلای 15 نفر در یک پرواز بین‌المللی 10 ساعته شده است و این درحالی است که در تابستان سال گذشته، 13 نفر بدون علامت در یک پرواز بین‌المللی به ایرلند با وجود استفاده از ماسک در هواپیما، 46 نفر دیگر را آلوده کردند. در ماه سپتامبر نیز 9 نفر پس از پرواز هند به نیوزیلند با وجود اجباری بودن ماسک در هواپیما، نتیجه تست کرونای آنها مثبت بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد خطر انتقال ویروس در پروازهای طولانی بسیار گسترده‌تر است و پروازهای طولانی نه تنها می‌تواند منجر به ابتلای مسافران شود بلکه شرایط برای اوج‌گیری‌های همگانی ویروس در کشورها را گسترش می‌دهد. 

با این حال دانشگاه هاروارد در اکتبر گذشته در تحقیقات خود ثابت کرد خطر ابتلا به کووید-19 در هواپیماها در صورت داشتن ماسک تمامی مسافران، انجام اقدامات احتیاطی فرودگاه‌ها و مجهز بودن هواپیماها به فیلتر هپا (HEPA)- یکی از تجهیزات تصفیه هوا و از تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی- بسیار نادر است. فیلترهای هپا منجر به از بین رفتن 97/ 99 درصدی گرد و غبار، باکتری‌ها، آلودگی‌ها و سایر ذرات معلق هوا می‌شود.

از این‌رو تهویه هوای مناسب در هواپیماها بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد و بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی و تولید‌کنندگان فیلترهای هپا به‌منظور بهبود ایمنی سفرهای هوایی اقدام به نصب این فیلترها کرده‌اند و فیلتر شدن مناسب کلید اصلی سفرهای هوایی درنظر گرفته شده است. درحال‌حاضر بسیاری از هواپیماهای بزرگ تجاری از فیلترهای هوای هپا استفاده می‌کنند که خطر آلودگی مسافران را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. گزارش‌ها حاکی است تمامی هواپیماهای موجود جهان از تهویه هوای جدید برخوردار نیستند و بیشتر هواپیماهای تفریحی و بسیاری از جت‌های کوچک یا اجاره‌ای شرکت‌ها فیلتر هپا ندارند.

همچنین جت‌های قدیمی و هواپیماهای مجهز به موتور پیستونی بدون فیلتر ساخته شده‌اند و مسافران بسیاری را در مناطق مختلف جابه‌جا می‌کنند. طبق اطلاعات انجمن هواپیمایی منطقه‌ای (RAA) بیش از 63 درصد از خطوط هواپیمایی آمریکا خدمات مسافربری را ارائه می‌دهند که بخش عمده آن از فیلترهای تهویه هوای جدید برخوردار نیستند. برخی از جت‌های کوچک‌تر به‌دلیل برخورداری از سیستم هوای تازه نیازی به فیلترهای هپا ندارند و هنگام پرواز بسیاری از ناخالصی‌های ذرات هوا را از بین می‌برد. اما باتوجه به مجهز نبودن برخی از هواپیماها به سیستم تهویه مناسب بسیاری از خطوط هوایی یا درصدد ایجاد تهویه هوا در هواپیما برآمدند یا هواپیمای بدون تهویه را از دور خارج کردند.

شرکت هواپیمایی پیدمونت یکی از زیرمجموعه‌های شرکت هواپیمایی آمریکا اقداماتی را در جهت تهویه هوا در مدل‌های امبریر s145 فاقد فیلترهای هپا انجام داد. باتوجه به اینکه ایجاد یک سیستم هوای جدید برای این مدل هواپیماها علاوه بر هزینه بسیار بالا دو تا سه سال طول خواهد کشید، اقدام به مقاوم‌سازی تجهیزات سیستم تهویه هوای قدیمی خود کرد که در اوایل سال 2021 به پایان رسید. شرکت انووی یکی دیگر از شرکت‌های تابعه شرکت هواپیمایی آمریکا بسیاری از هواپیماهای بدون فیلتر هپای خود را تا ماه مه 2021 از دور خارج خواهد کرد. شرکت هواپیمایی کالینز با تولید فیلترهای هپا اقدام به فروش نسخه‌های هپا به شرکت‌های دارای مدل‌های قدیمی برای به‌روزرسانی ناوگان خود کرده است. 

با این حال اگرچه وجود سیستم تهویه هوای مدرن و ماسک زدن تمامی مسافران و خدمه پرواز خطر ابتلا به کووید-19 را کاهش می‌دهد اما خطراتی در غذا خوردن در رستوران‌ها، جابه‌جایی مسافران هنگام سوار و پیاده شدن، تغییرات جوی یا ایجاد مشکل در هواپیماها قبل از برخاستن وجود دارد زیرا هوا به‌طور کامل فیلتر نمی‌شود.

اما با این حال تا زمانی که همه ماسک داشته باشند پروازهای کوتاه با جت‌های کوچک و هواپیماهای دارای سیستم هپا ممکن است کم‌خطر باشد. ذرات دی‌اکسید کربن اصولا در هواپیماها وجود دارد که این امر نشان‌دهنده عدم تهویه کافی است.البته تنها در صورت نبود فیلترهای هپا یا کار نکردن آن نگران‌کننده است، از این رو بسیاری از شرکت‌ها برای ارائه یک پرواز ایمن و راحت به مسافران، تعجیل در واکسینه شدن، رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و سفر در مسافت‌های کوتاه را توصیه کردند. توصیه آنها برای سفرهای طولانی عبور بخشی از مسیر به‌صورت جاده‌ای و بخشی به‌صورت هوایی است که با کمترین زمان توقف پرواز صورت گیرد.

تمامی مسافران حتی افراد واکسینه باید مراحل سه‌گانه ایمنی را رعایت کنند و ماسک سه لایه و محلول ضدعفونی‌کننده را همیشه مورد استفاده قرار دهند. همچنین با توجه به به حداقل رساندن خدمات وعده‌های غذایی برای ایمنی مسافران بهتر است میوه‌های خشک، آجیل و غذاهای مقوی و راحت به‌همراه داشته باشند.