۰ نفر

بر اساس آخرین آمار؛

ایرانی‌ها قبل از کرونا چقدر سفر خارجی رفتند؟

۲۹ فروردین ۱۴۰۰، ۱۱:۱۸
کد خبر: 521387
ایرانی‌ها قبل از کرونا چقدر سفر خارجی رفتند؟

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرد بیش از ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در سال ۹۸ به خارج از ایران سفر کرده‌اند که جمعیت مردان بیشتر از زنان بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سفرهای خارجی ایرانی‌ها در سال ۹۶ به بالاترین حجم خود رسیده بود؛ جمعیتی بالغ بر ۱۰ میلیون و ۵۴۲ هزار و ۹۵۲ نفر در آن سال به خارج از کشور سفر کردند که توجه دولتمردان و نمایندگان مجلس را برانگیخت. در سال ۹۷ با افزایش هزینه عوارض خروج از کشور، حذف ارز مسافرتی، افزایش قیمت ارزهای خارجی و متعاقب آن افزایش هزینه بلیت هواپیما، به سفرهای خارجی شوک وارد شد و آمار آن ریزش پیدا کرد؛ در آن سال هفت میلیون و ۲۴۲ هزار و ۶۶۷ نفر به خارج از کشور سفر کردند. بنابر نظر آژانس‌داران و فعالان گردشگری، در سال ۹۷ سفرهای خارجی از سبد قشر متوسط جامعه و بیشتر دانشجویان حذف شد.

سالنامه آماری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نشان می‌دهد آمار سفرهای خارجی ایرانی‌ها در سال ۹۸ تا پیش از شیوع ویروس کرونا، دوباره روند افزایشی را در پیش گرفته بود. ۹ میلیون و ۵۱۷ هزار و ۱۱ نفر در آن سال به خارج از کشور سفر کرده‌اند که  در قیاس با سال ۹۷ این سفرها مجموعا ۳.۴۹ درصد بیشتر بوده است. نظر برخی کارشناسان گردشگری بر این است که این آمار در نسبت جمعیت ۸۵ میلیون نفری ایران، عدد بزرگ و قابل توجهی نیست.

جدول آماری منتشرشده در سالنامه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز نشان می‌دهد، اگرچه سفر مردم ایران به خارج از کشور در سال ۹۸ روند افزایشی را آغاز کرده، اما در بیشتر ماه‌ها تراز آن منفی بوده است و فقط در چندماه خرداد، تیر، مرداد، شهریور و مهر درصد تغییرات آمار سفر به خارج از کشور در قیاس با سال ۹۷ مثبت و افزایشی بوده است. این روند از آبان‌ماه سال ۹۸ با افزایش نرخ بنزین و وقایع داخلی و بین‌المللی رو به افول رفته و در اسفندماه با شیوع ویروس کرونا، سفرهای خارجی تا بیش از ۸۹ درصد کاهش داشته است.

آمار سفرهای خروجی در سال ۹۸ به تفکیک ماه

مقصد این مسافران مشخص نشده است، اما بنابر اظهارنظر معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، کشورهای زیارتی، ترانزیتی و ارزان، بیشترین مقصد سفر ایرانی‌ها بوده‌اند که مطابق داده‌های منتشرشده در سال ۹۷، بیشترین حجم سفر ایرانی‌ها به کشورهای عراق، ترکیه، امارات، گرجستان، آلمان، قطر و عربستان انجام می‌شود.

بیشترین تردد مسافران در سال ۹۸ از مرزهای زمینی صورت گرفته، به طوری که از ۹ میلیون و ۵۱۷ هزار و ۱۱ نفر مسافر خروجی، ۵ میلیون و ۹۴۹ هزار و ۹۶۱ نفر از مرزهای زمینی خارج شده‌اند. این درحالی است که تا سال ۹۶ و پیش از گران شدن بلیت پروازهای خارجی، سهم خروج از مرزهای زمینی و هوایی تقریبا نزدیک به‌هم و در برخی سال‌ها حتی سهم مرز هوایی بیشتر هم بوده است.

براساس سالنامه آماری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ۶۲ درصد سفرهایی که در سال ۹۸ به خارج از کشور انجام شده متعلق به جامعه مردان بوده است که بالغ بر پنج میلیون و ۹۲۹ هزار و ۸۱۱ نفر می‌شود. و در مقابل، جمعیت زنان که در آن سال به خارج از کشور سفر داشتند، سه میلیون و ۵۸۴ هزار و ۵۸۱ نفر بوده است.